Hybridin toimiminen erinomaisesti kaikissa olosuhteissa yllätti kokkolalaisen Sami Saarniston – ”Mistään hinnasta en vaihtaisi bensa-autoon”

Sami Saarnisto on ajanut hybridimalleilla runsaat neljä vuotta, ja kokemukset ovat pelkästään positiivisia
Sami Saarnisto on ajanut hybridimalleilla runsaat neljä vuotta, ja kokemukset ovat pelkästään positiivisia Kuva:

MAINOS

Nelisen vuotta sitten kokkolalainen Sami Saarnisto aprikoi hybrid-automallin ostamista.

– Ehkä eniten askarrutti sähköjärjestelmiin liittyvät kysymykset: toimiiko voimantuotanto esimerkiksi pakkasilla?

Vuodet ovat karistaneet nämä epäilyt...

– Ikinä en enää vaihtaisi bensa-autoon. Eniten minua on yllättänyt ajettavuus kaikissa olosuhteissa: Sähköinen voimanlähde takaa tasaisen voimantuotannon niin kesällä kuin talvella ja maaston mukaan valittavat ajo-ominaisuudet toimivat oikeasti käytännössä, kertoo jo perheen neljännen hybridi-mallin,Toyota RAV4:n omistaja.

Saarnisto on laskenut, että keskimäärin RAV4 kuluttaa polttoainetta noin 7 litraa sadalla kilometrilla, aiemmat Yaris-versiot alle viisikin litraa.

– Talousmiehenä olen syöttänyt autoiluun menevät rahat exeliin taulukoihin ja laskelmat osoittavat kiistatta hybridi-mallien edut, hän perustelee valintaansa.

Kuluneena vuotenaAutoliike Nystedtillä yli 60 prosenttia uusista myydyistä autoista oli jo hybridejä.

– Vuonna 2020 osuus nousee lähelle 90 prosenttia. Kyse ei ole siis mistään pienestä osuudesta, Autoliike Nystedtin toimitusjohtaja Johan Lillbroända laskee.

Hän on huomannut useasti miten asiakkaat yllättyvät hybridimallien laajasta valikoimasta, ja ennen kaikkea siitä, että normaalia ekologisempien mallien hintataso ei juuri poikkea bensiinikäyttöisten mallien hinnoista.

Joitakin asiakkaita voi hämätä keskustelu kevyt hybrideistä, täyshybrideistä ja plug in -versioista.

– Toyotan osalta oikea termi näistä on täyshybiridi. Yksinkertaisesti sanottuna kuljettajan ei tarvitse miettiä auton ominaisuuksia tai lataamista millään tavalla, ajaa vain ihan normaalisti ja kulutus on huomattavasti perinteistä bensa-autoa selvästi vähäisempi, Lillbroända kertoo.

– Jos on kiinnostusta oman ajotavan kehittämiseen, niin mittaristosta näkee jatkuvasti sähkömoottorin ja bensiinimoottorin tilanteen ja sitä kautta auto ohjeistaa ajamaan niin, että bensiiniä kuluu mahdollisimman vähän.

Hybridillä ajat jopa puolet ajasta sähköllä – välillä enemmänkin. Sähkömoottorin akkua ei tarvitse ladata mitenkään ulkoisesti, vaan auto tekee sen itse esimerkiksi jarrutuksissa ja alamäissä. Kun Toyotan hybridi ajaa sähköllä, se ei luonnollisesti kuluta lainkaan polttoainetta, eikä tuota hiilidioksidipäästöjä.  Täten keskikulutukseksi saadaan hyvin alhaisia lukemia.

Lillbroända on kummeksuen seurannut julkista keskustelua, missä on pohdittu uuden käyttövoimatekniikan pakkaskestävyyttä.

– Viime talvikaudella Kokkolassa oli yksi lähes 30 pakkasasteen aamu. Silloin autoliikkeemme pihalla olevista esittelyautoista kaikki hybridit lähtivät heti käyntiin. Toki hybdirien moottoriakin on hyvä lämmittää kylmällä säällä, mutta pakkasaamu osoitti sähköjärjestelmien erinomaisen toimivuuden. Tästä syystä hän kehottaakin hybridiauton hankkineita asiakkaita huollattamaan autojaan Toyota-merkkiliikkeissä, joissa asiantuntijuus ja ammattitaito autojen tekniikan osalta on varmistettu.

Hänen tietoonsa on vuosien aikana tullut kaksi tapausta, joissa hybridijärjestelmässä on todettu vikaa.

– Toisessa näistä edelliset huollot oli tehty "nyrkkipajalla", joten asiantuntemattomuus aiheutti myöhemmin ongelmia. Toisessa auto oli tuotu Keski-Euroopassa, missä oli tehty omin päin virityksiä moottoriin, Lillbroända kertoo.

Onko hybridien huollattaminen kalliimpaa kuin bensiini- tai dieselautojen?

– Huoltohinnat ovat hyvin kilpailukykyiset. On hyvä muistaa, että hybrideissä jarrut kuluvat itseasiassa perinteistä autoa vähemmän. Kun hybridin jarrupoljinta painetaan, niin moottori jarruttaa aina ensin, jolloin hybridiauton jarrut tarvitsevat huoltoa usein vasta 200 000 ajetun kilometrin jälkeen. 

Lillbroända on huomannut hybridi- ja sähkömallien selvän lisääntymisen ammattiliikenteessä parin viime vuoden aikana...

– Jos Helsingin rautatieasemalla katsoo taksijonoja, niin siellä ladattavia malleja on rivissä paljon. Kerran kysyin yhdeltä taksikuskilta, että vaihtaisiko hän Priuksen takaisin esimerkiksi dieselautoon. Hän vastasi, ettei missään tapauksessa. Ammatikseen ajava – jos kuka – tietää millaisella autolla on taloudellisesti kannattavaa liikkua, Autoliike Nystedtin vetäjä Johan Lillbroända sanoo.

Laajemmin Toyotan hybrideistä >>