MAINOS

Mustang Mach-E saa ystäviä kaikilta merkeiltä

MAINOS -

Fordin uusi lippulaiva, täyssähköinen Mustang Mach-E, on saanut uusia ystäviä hyvin laajalti erimerkkisillä autoilla aiemmin ajaneista.

- Meillä uuteen Mustangiin on vaihdettu selvästi edullisemmista hyvinkin tavanomaisista automalleista kuin aivan huippuvarustelluista Bemareista. Käytäntö on osoittanut miten laajasti uusi malli kiinnostaa autoilijoilta, automyyjä Sami Leiviskä Automaalta Kokkolasta kertoo.

Ford Mustang Mach-E -mallia voidaan sanoa todella huomiota herättäväksi niin ulkonäöltään kuin ominaisuuksiltaan.  Mielikuvat perinteiseen Mustangiin tulevat Mach-E:stä mieleen paljon enemmin kuin fordimaiset piirteet. Juuri tähän kokoluokkaan on vaikea löytää täyssähköisiä verrokkeja.

Mustangin tyyliin kuuluu muun muassa se, että ovenkahvoja ei ole ollenkaan. Pienen avauspainikkeen avulla ovi avautuu sähköisesti. Kuljettajan puoleisessa ovessa on myös koodilukko. Toki auto voidaan avata ja vaikkapa käynnistää kännykkäsovelluksella.


Kuljettajan paikalta katsottuna sähköisyys heijastuu mittaristossakin.


Sähköinen tunnelma jatkuu sisällä: perinteisen mittariston paikalla on runsaan 10 tuuman monitoiminäyttö ja keskikonsolissa peräti 15,5 tuuman kosketusnäyttö, minkä kautta auton laaja tietoviihdejärjestelmä toimii. Mustangissa on muun muassa pilviyhteydellinen navigointi sekä Wifi-yhteys auton sisällä.  Kuljettajan paikalta mittariston ja muun sisustuksen perusteella on erittäin vaikea päätellä minkämerkkisessä autossa istuu. Ehkä isojen näyttöjen kautta tulee eniten mielikuvia Teslan malleista.

 

Jos taasen moottorin tehoja miettii, niin Ford Mustang Mach-E voidaan eittämättä kirjata urheiluautojen luokkaan: Täyssähköisen katumaasturin GT-mallin kiihtyvyydeksi nollasta sataan ilmoitetaan 3,7 sekuntia. Itse ajossa aika on helppo uskoa.

Näillä tehoilla Fordin mainoslause Valmistaudu rakastumaan aina uudelleen ja uudelleen pätee varmasti.

- Etenkin koeajojen jälkeen on huomattu konkreettisesti, miten asiakkaat innostuvat autosta: Vaikka alun perin olisi suunniteltu hankittavan selvästi edullisempi vaihtoehto, koeajon jälkeen mielenkiinto aitoon sähkö-Mustangin kasvaa selvästi, Leiviskä tietää.


Automaattivaihteiston "vaihdekeppi" on Mustangissa pyöritettävä kiekko.


Mustang Mach-E:ssä lataaminen sujuu nopeammin kuin monessa muussa sähköautomallissa (latausteho 150 kW). Autoa voi ladata esimerkiksi tasavirtalatausasemilla, mitkä tarjoavat suurtehon lataukseen. Käytännössä näiden kautta voit 10 minuutin latauksella saada yli 100 kilometriä ajomatkaa. Tavanomaisella latauspaikalla Mustangiin saa virtaa puolessa tunnissa noin 100 kilometrin matkan.

- Akuston koosta riippuen toimintasäde on 400 – 600 kilometrin välillä. Toki sääolosuhteilla ja ajotyylillä on vaikutusta sähköenergian riittävyyteen, Leiviskä sanoo.

Fordin lippulaivaa on myyty esimerkiksi Automaalta Kokkolassa tasaisesti heti alkusyksyllä mallin tultua myyntiin.

- Tällä hetkellä uusia autoja saa noin parin kuukauden toimitusajalla mallista riippuen, joten mitenkään kauan uutta autoa ei joudu odottamaan.


Lisätietoa paikallisilta Ford-myyjiltä:

Sami Leiviskä 050 911 0321
Peter Mäenpää 040 630 1281



Tutustu tarkemmin automalliin >>