Paikallisuutiset

Boliden Kokkolan uusi toimitusjohtaja Antti Kontiainen aloitti toimessaan vuoden alusta –  "Sinkki on elintärkeä hivenaine niin ihmisille, eläimille kuin kasveille"

Tammikuun alussa Boliden Kokkola Oy:n toimitusjohtajaAntti Kontiainen hyppäsi uudessa tehtävässään kokkolalaisen sinkintuotannon juhlavuoteen. Sinkkiä alettiin valmistaa Kokkolassa Ykspihlajan teollisuusalueella loppuvuodesta 1969.

Ensimmäisen täyden vuoden tuotantotavoite oli vaatimaton tähän päivään verrattuna. Vuosituotanto oli aluksi noin 70 000 tonnia. Tänään vuotuinen tuotantotavoite on 315 000 tonnia.

Bolidenin Kokkolan sinkkitehdas on Tukholmassa pääkonttoria pitävän ruotsalaiskonsernin sinkintuotannon lippulaiva. Kokkolan tehdas on Suomen ainoa sinkkitehdas ja Euroopan toiseksi suurin. Bolidenin toinen sinkkitehdas on Norjan Oddassa ja se on kutakuinkin puolta pienempi kuin Kokkolan sulatto. Eikä Pohjoismaissa muita sinkkitehtaita olekaan.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Boliden Kokkola Oy:n uutena toimitusjohtajana aloittanut Antti Kontiainen näkee sinkkitehtaan tulevaisuuden valoisana.

– Sinkki on tärkeä ja yksi teollistuneen yhteiskunnan käytetyimmistä metalleista. Eniten sinkkiä tarvitaan rakentamisessa sekä auto- ja kuljetusvälineteollisuudessa suojaaman terästä korroosiolta. Nykyajan autojen korit sinkitään, eivätkä ne siksi ruostu, Kontiainen havainnollistaa.

– Siltojen teräsrakenteissa sinkillä saadaan rakenteiden kestävyyttä pidennetyksi jopa vuosikymmeniin.

Antti Kontiainen muistuttaa myös, että sinkkiä voidaan kierrättää loputtomiin eikä sen laatu heikkene.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Sinkki on myös elintärkeä hivenaine niin ihmisille, eläimille kuin kasveille.

Boliden Kokkolan sinkistä noin 85 prosenttia menee vientiin, eniten Keski-Eurooppaan.

– Yksittäisistä maista eniten menee Saksaan ja siellä olevien isojen terästehtaiden kautta muun muassa autoteollisuudelle, Antti Kontiainen sanoo.

Kontiaisen mukaan sinkkitehdas menestyy sekä laadulla että hinnalla.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Haluamme tehdä sellaista laatua, jota asiakkaat haluavat. Tuotantoa toteutetaan asiakasvaatimustason mukaan. Oikean laadun ohella merkitystä on myös sillä, että tuote saadaan perille oikeaan aikaan. Toimitusvarmuus on tärkeää, Kontiainen korostaa.

Sinkin maailmanmarkkinahinta määritellään Lontoon metallipörssissä. Tällä hetkellä sinkin hinta on noin 2 500 dollaria tonnilta. Sinkin, kuten muidenkin metallien hinta elää suhdannevaihteluiden mukaan.

– Mutta tiivistetysti voi sanoa, että mitä parempaa laatua voi tehdä, sen parempaa on myös kysyntä ja menekki.

Antti Kontiainen korostaa, että Bolidenin sinkin markkinoinnista asiakkaille vastaa Tukholman myyntiosasto.

– Me teemme ja sieltä myydään. Mutta kyllä asiakkaat haluavat käydä paikan päällä Kokkolassa tutustumassa tuotantoon. Keskimäärin noin kerran kuukaudessa asiakkaita käy Kokkolan tehtailla.

Uuden tehtävänsä myötä Antti Kontiainen on myös Bolidenin sulattotoimialan johtoryhmän jäsen. Arlandan lentokenttä tulee tutuksi.

Kontiainen ei näe suomalaisessa ja ruotsalaisessa yrityskulttuurissa juuri eroa.

– Ruotsalainen tapa toimia on aika lähellä suomalaista. Aiemmin olen ollut muun muassa puolitoista vuotta Yhdysvalloissa toimivassa yrityksessä, mutta ruotsalaisyrityksen palkkalistoilla en ennen ole ollut. Isojen suomalaisyhtiöiden kautta olen ollut kyllä tekemisissä myös Bolidenin kanssa.

Niin ruotsalaisyritys kuin Boliden onkin, sen työkieli on englanti.

Siirryttyään uuteen tehtävään Antti Kontiainen on luonnollisesti halunnut tutustua sinkkitehtaan eri osastoihin ja sen työntekijöihin lattiatasoa myöten.

– Yhdellä tapaamallani työntekijällä on menossa tehtaalla 48. vuosi. Kunnioitettava saavutus. Sinkin valmistus on aika monimutkainen prosessi. Nostan hattua heille, jotka sen hallitsevat, Kontiainen sanoo.

Bolidenin sinkkitehdas työllistää tällä hetkellä noin 540 henkilöä. Henkilöstön keski-ikä on 41 vuotta. Aiemmin tehdas koulutti itse työntekijänsä, mutta viime vuosina sinkkikursseja ei ole enää järjestetty.

– Työntekijät tulevat oppilaitosten kautta, mutta totta kai työssä opiskellaan lisää.

Antti Kontiainen on aiemmin työskennellyt muun muassa Wärtsilällä, Metso Paperilla, AK Tehdas Oy:llä ja Rautaruukilla. Varsinkin Rautaruukin aikana Boliden yrityksenä tuli tutuksi. Eli aivan tuntemattomaan yhtiöön hän ei hypännyt.

Kokkolaan Antti Kontiainen siirtyi Tampereelta ja ATA Gears Oy:n toimitusjohtajan tehtävästä. ATA Gearsilla Kontiainen ehti olla 7,5 vuotta.

Kontiainen tietää Bolidenin Kokkolan tehtaan aiemman pitkän historian ja sen merkityksen Kokkolalle ja koko lähialueelle. Entisen Outokummun tehtaan ajoista alkaen sinkkitehdas on antanut leivän tuhansiin perheisiin alueella.

– Olemme osa ympäröivää yhteisöä ja yhteiskuntaa. Haluamme pitää hyvät ja avoimet välit joka suuntaan. Tuemme myös monipuolisesti eri toimijoita. Olemme eettisesti mukana paikkakunnalla ja sen kehittymisessä, Kontiainen linjaa Boliden Kokkolan yhteiskuntavastuuta.

Boliden Kokkolan rooli alueella näkyy myös siinä, että sinkkitehdas on Kokkolan suurin yksittäinen veronmaksaja.

Boliden Kokkolan juuret ovat siis valtionyhtiö Outokummussa. Se työllisti Kokkolassa enimmillään 1 600 henkilöä. Ensin vanhasta valtion yhtiöstä irtautui voimalaitos ja 1990-luvun alussa amerikkalaisomistukseen siirtynyt kobolttitehdas, nykyinen Freeport Cobalt. Ruosalainen Boliden-konserni osti sinkkitehtaan kahdessa vaiheessa 2000-luvun alkuvuosina.

Boldenilla on Suomessa Kokkolan sinkkisulaton kanssa samaa kokoluokkaa oleva kuparisulatto Harjavallassa sekä Kevitsan ja Kylylahden kaivokset.

Boliden-konsernin kokonaistyöntekijämäärä on noin 5 700, joista noin 1 500 työskentelee neljässä Suomen yksikössä.

Kuka?

Antti Kontiainen

Boliden Kokkola Oy:n toimitusjohtaja 2.1. 2019 lähtien.

Syntynyt vuonna 1964.

Perhe: Vaimo.

Koulutukseltaan diplomi-insinööri.

Kokkolaan tamperelaisen ATA Gears Oy:n toimitusjohtajan tehtävästä.

Aiempi työkokemus: Wärtsilä, Metso Paper, AK Tehdas Oy, Rautaruukki.

Harrastukset: sulkapallo, puukäsityöt, talon remontointi, metsänhoito.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä