Paikallisuutiset

"Katastrofaalinen tilanne" – Ely-keskusten tämän vuoden määrärahat eivät riitä pitämään alempaa tieverkkoa kunnossa

Poikkeuksellisen lämmin helmikuu paljasti Keski-Pohjanmaan teiltä kaikille autoilijoille tutun näyn: asfalttiin ilmestyneet kuopat ja halkeamat. Vielä tähän aikaan vuodesta niille voidaan antaa pelkkää ensiapua, sillä varsinaisiin korjauksiin päästään vasta roudan väistyttyä. Perusteellisia korjauksia ei kuitenkaan voida ensi kesänä tehdä, sillä Ely-keskusten tienpitoon tarkoitetut määrärahat ovat tänä vuonna laskeneet pohjalukemiin. Sekä Pohjanmaan että Pohjois-Pohjanmaan Ely-keskuksissa tilannetta kuvataan katastrofaaliseksi.

– Jo viime vuonna päällystysten määrä jäi 250 kilometriin. Ensi kesänä pystymme päällystämään 150 kilometriä. Viimeksi näin vähän on päällystetty -60-luvulla, sanoo Pohjanmaan Ely-keskuksen liikennevastuualueen johtajaAnders Östergård.

Myös Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueella päällystetään ensi kesänä vain 150 kilometriä. Pohjois-Pohjanmaan Ely-keskuksen liikennejohtajaTimo Mäkikyrön mukaan kestävä taso olisi 350-400 kilometriä vuodessa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Keski-Pohjanmaan Elyn alueella teitä pitäisi Östergårdin mukaan päällystää noin 480 kilometriä vuodessa, jotta tiestö pystyisi nykytasolla.

Ensi kesänä pystymme päällystämään 150 kilometriä. Viimeksi näin vähän on päällystetty -60-luvulla. Anders Östergård Pohjanmaan Ely-keskuksen liikennevastuualueen johtaja

Perusväylänpitoon suunnattu valtion rahoitus väheni vuoteen 2015 asti usean vuoden ajan. Rahoitusta kasvatettiin sen sijaan talousarviossa erikseen nimettyihin isoihin väyläinvestointeihin. Tuloksena oli korjausvelan kasvu. Sitä yritettiin paikata yhteensä 600 miljoonan euron lisärahoituksella vuosina 2016-2018. Nyt tuo lisärahoitus on päättynyt. Tälle vuodelle tienpidon määrärahat pienenivät 350 miljoonaa euroa.

Vähenevistä määrärahoista kärsitään ennen kaikkea alemman tieverkon piirissä.

– Pääverkkoon on kyllä satsattu, mutta korjausvelka pienemmillä teillä on kasvanut, ja nyt se tulee entisestään kasvamaan. Ensi kesän päällystyksetkin on pakko kohdentaa niille reiteille, joilla liikennemäärät ovat suuria, Mäkikyrö toteaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Korjausvelkaan kuuluvat teiden lisäksi mm. sillat. Mäkikyrö pitää mahdollisena, että silloille joudutaan asettamaan painorajoituksia niiden kunnon rapistuessa.

Alemman tieverkon kunnon heikentymistä on kiihdyttänyt raskaiden ajoneuvojen suurimman sallitun painon nosto 60 tonnista 76 tonniin vuonna 2013.

– Se näkyy pääteiden ulkopuolella, joilla kulkee tavarakuljetuksia, esimerkiksi turverekkoja, Mäkikyrö sanoo.

Asfaltin rapistumiseen vaikuttaa myös sää, erityisesti jään ja sulan vaihtelu. Normaali talvikeli, jolloin on lunta ja pakkasta joulukuusta maaliskuuhun, on viime vuosina muuttunut harvinaisuudeksi. Vaihtelevat säät tulevat ilmaston lämpenemisen myötä entisestään lisääntymään.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Ely-keskusten mukaan tienpidon määrärahojen taso on jäänyt kehityksestä jälkeen. Mäkikyrö sanoo, että perustienpidon rahoituksen pitäisi jatkossa nousta Pohjois-Pohjanmaan Elyn alueella vähintään 20 %, jotta päästäisiin kestävälle tasolle.

Liikenneverkon rahoitusta pohtinut parlamentaarinen työryhmä esitti vuosi sitten yksimielisesti perusväylänpidon rahoitusta kasvatettavaksi kolmanneksella, 1,3 miljardiin. Päätökset jäävät seuraavalle hallitukselle.

Esko Aho veteliläisestä Linja-autoliikenne O. A. Ahosta arvioi, että talvikunnossapito on pohjalaisteillä mennyt viime vuosina parempaan suuntaan. Suolaaminen kuitenkin rasittaa tienpintaa, ja reiät ovat asfaltissa tavallinen näky keväisin. Ne pitäisi Ahon mukaan saada nopeasti korjattua, jotta tilanne ei pahene.

Tienpinnassa näkyy, miten korjauksia on tehty.

– Paljon tehdään paikkaamalla. Nythän on näitä uusia menetelmiä. Joskus tulee mieleen, että olisiko se helpompaa ja halvempaa tehdä kokonaan uudestaan, Aho pohtii.

Hänen mukaansa teiden kunto on Pohjanmaalla yleisesti parempi kuin esimerkiksi Keski-Suomessa Jyväskylää kohti mentäessä.

Fakta

Tyytymättömyys kasvaa

Yksityisautoilijoista yli 40 % on tyytymättömiä tai erittäin tyytymättömiä teiden kuntoon ja hoitoon.

Ammattiautoilijoista tyytymättömien osuus on lähes 70 %.

Molempien ryhmien tyytyväisyys laski edellistalvesta.

Liikenneviraston tienkäyttäjätyytyväisyystutkimus 2018.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä