Paikallisuutiset

Keski-Pohjanmaan läpi virtaa paljon erikoiskuljetuksia – Ajot pyritään tekemään öisin, mutta jonoilta ei vältytä etenkään Kasitiellä

Mielikuva siitä, että Kasitiellä kulkee paljon erikoisleveitä kuljetuksia, ei ole väärä.

Kasitie on yksi Suomen vilkkaimmista erikoiskuljetusreiteistä. Liikennettä kulkee paljon Kokkolan läpi.

– Länsirannikolla on teollisuutta ja satamia, mikä näkyy erikoiskuljetusten määrissä. Kasitie on todella vilkas, sanoo Ely-keskuksen lupa-asiantuntijaIlkka Junnila.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Ely-keskus myöntää vuodessa yli 10 000 erikoiskuljetuslupaa. Kuljetuksia tehdään sitäkin enemmän – Junnilan arvion mukaan kymmeniätuhansia vuodessa.

Tuulivoimalan siipeä ei voi jakaa osiin Ilkka Junnila

– Määrä on ollut aika tasainen viime vuodet, mutta vuosikymmenten saatossa erikoiskuljetusala on kasvanut paljon. Entistä isompia kuljetuksia viedään kerrallaan. Tilaajapuoli haluaa mahdollisimman isoja kokonaisuuksia, Junnila sanoo.

Hänen mukaansa kaluston kehittyminen mahdollistaa massiiviset kuljetukset.

– Kielteisiä lupapäätöksiä ei käytännössä tehdä, mikä kertoo hakijoiden ammattitaidosta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Erikoiskuljetukset lisääntyvät, mikä ei ole kaikkien mieleen.

Keskipohjanmaan haastatteleman jakeluliikennealan yrittäjän mukaan erikoiskuljetukset häiritsevät muuta liikennettä jo liikaa.

Se aiheuttaa viivästyksiä toimituksiin jopa päivittäin, mikä taas pakottaa lisäautojen tilaamiseen.

Keski-Pohjanmaalla vaikuttavalla yrittäjällä on neljä ehdotusta erikoiskuljetuslupia myöntävälle Ely-keskukselle: luville lisää hintaa, tiukkuutta lupaprosessiin, ylisuurten kuljetusten pilkkominen pienempiin kappaleisiin ja kuljetusten painottaminen yöaikoihin.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Lisäksi yrittäjä toivoo, että erikoiskuljetuksista ilmoiteltaisiin sanomalehdissä.

Miten Ely-keskuksen Junnila vastaa ajatuksiin?

– Myönnämme lupia lain ja säädösten määrittämissä puitteissa. Esimerkiksi tuulivoimalan siipeä ei voi jakaa osiin. Kuljetuksia tehdään jo nyt paljon öiseen aikaan, hän kertoo.

Suomessa ei ole järjestelmää, josta voisi keskitetysti saada tietoa erikoiskuljetusten reiteistä ja aikatauluista.

– Sellainen on kuitenkin suunnitteilla. Lisäksi Lii­ken­ne­kes­kuk­set tiedottavat isoista erikoiskuljetuksista, sanoo Junnila.

Kuljetusluvat ovat voimassa 3–12 kuukautta, riippuen lupatyypistä. Hinta riippuu kuljetuksen koosta, mutta haitari on 60 eurosta 510 euroon.

– Leveydeltään ja korkeudeltaan maksimissaan 7-metriset kuljetukset ovat lisääntyneet. Isoin myönnetty lupa mahdollisti 12,6 metriä leveän komponentin kuljettamisen Äänekoskelle. Sellainen vaatii jo eritystoimenpiteitä ja poliiseja, Junnila sanoo.

Isojen kuljetusten paino voi yltää 250 tonniin.

Ahola-konserniin kuuluvan AT Special Transport Oy:n toimitusjohtajaJonas Ahola sanoo, että parhaillaan Paldiskin satamassa Virossa odottaa 190 tonnia painava lauhdutin.

– Viemme sen Ouluun. Kuljetus on pituudeltaan 17 metriä ja leveydeltään 6 metriä. Sellaista ajetaan mieluiten öisin. Se on helpompaa, Ahola sanoo.

Erikoiskuljetuksen vauhti on yleensä alle kuusikymmentä kilometriä tunnissa. Kuljetuksella on, koosta riippuen, yhdestä neljään saattoautoa.

– Suljetulla tehdasalueella voimme siirtää leveydeltään jopa 15-metrisiä kuljetuksia, mutta yleisillä teillä ylitetään harvoin seitsemän metrin leveyttä. Kuormat ovat arvokkaita ja vastuu iso. Liikkuminen on joskus hidasta, mutta yritämme välttää jonojen syntymistä, sanoo Jonas Ahola.

Kokkolan seudulla kuljetetaan etenkin veneitä ja tehtaille meneviä laitteita.

– Jokainen kuljetus on oma projektinsa. Esimerkiksi Pyhäjoelle olemme vieneet maansiirtokalustoa ja rakennusten moduuleita, Ahola sanoo.

Ilkka Junnilan mukaan erikoiskuljetukset kiinnostavat ihmisiä tien päällä.

– Eivät isot säiliöt kiinnosta, mutta esimerkiksi veneet kiinnostavat. Tai ihmetys olisi oikea sana.

Fakta

Jakamattomia jättiläisiä

Tyypillisiä erikoiskuljetuksia ovat jakamattomien esineiden, kuten koneiden, elementtien, rakennusten, nostureiden ja isojen tuotteiden, kuljetukset.

Pirkanmaan Ely-keskus myöntää erikoiskuljetusluvat. Luvan saaminen kestää yleensä kahdesta neljään arkipäivää. Perjantaina jonossa oli 61 hakemusta.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä