Paikallisuutiset

Kokkolaan satama päihittää kirkkaasti Oulun – väylän syvennys tuo entistä suurempia Panamax-lasteja Syväsatamaan

Kokkolan sataman iskukyky paranee huomattavasti, kun syväväylää jatketaan Syväsatamasta myös Hopeakiven satamaan

Kokkolan sataman kilpailukyky ja palvelutaso nousee merkittävästi parhaillaan menossa olevilla ruoppaustöillä. Hopeakiven satamaa laajennetaan merkittävästi ja satama-allasta laajentamalla ja syventämällä myös se voi ottaa vastaan suuria Panamax-laivoja, joita on tähän saakka palveltu vain Syväsatamassa.

Satamaruoppausten ja -laajennusten lisäksi Kokkolan edustalla olevaa laivaväylää syvennetään nykyisestä 13 metristä 14 metriin. Väylän kokonaispituus on 22 kilometriä ja uloimmat ruoppauskohteet sijaitsevat 16 kilometrin etäisyydellä rannikosta. Koska merenpohja on kumpuilevaa maisemaa, joka paikasta väylää ei tarvitse syventää.

– Sataman ja väylän syventäminen tarkoittaa käytännössä, että tänne tulevat suuret Panamax-alukset voivat tietyssä kokoluokassa ottaa vastaan täyden 75 000 tonnin lastin. Nykyään Kokkolassa on voitu purkaa ja laivata vain 65 000 tonnin lasteja eli osa laivoista on käynyt satamassa vajaassa lastissa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Luonnollisesti kilpailukyky paranee, kun laivat voivat seilata täydessä lastissa. Noin 14 metriä syvemmäksi väylää ei kannata ruopata, sillä se on sama kuin syvyys Merenkurkussa, Kokkolan Satama Oy:n toimitusjohtajaTorbjörn Witting kertoo.

Luonnollisesti kilpailukyky paranee, kun laivat voivat seilata täydessä lastissa.

Wittingin mukaan syväväylän ja sataman ruoppaukset alkoivat merellä viime syksynä. Tänä vuonna tehdään pääosa töistä ja loput ensin vuonna, jolloin hyväksynnän jälkeen meriliikenne raskaammissa lasteissa Kokkolaan voi alkaa.

Panamax-laivat ovat suuria noin 230 metriä ja 36 metriä leveitä aluksia, joista suuri osa vetää maksimissaan 75 000 tonnia. Niitä käytetään lähinnä bulkkituotteisiin. Nimi aluksille tulee siitä, että ne ovat suurimpia aluksia, joilla voi ajaa Panaman kanavaa pitkin. Suurin osa bulkkitavarasta tuodaan Kokkolaan Venäjältä Suomen halki rautateitse. Panamax-kapasiteettia hyödyntää myös Keski-Suomen ja Kokkolan teollisuus.

– Transitoliikenne eli läpikulkuliikenne on Kokkolan satamalle äärimmäisen tärkeä yhteys. Sillä täytetään suuret alukset, joita käy satamassamme noin 65-70 vuosittain. Panamax-laivoilla kuljetetaan puolet sataman vuosittaisesta tonnimäärästä, vaikka kappalemäärältään Panamax-laivat muodostavat vain kymmenyksen laivaliikenteestä. Kokkolan satamassa vierailee vuodessa noin 630 alusta, Witting kertoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Hopeakiven satama ruopataan urakan aikana niin syväksi että se voi vastaanottaa suuria Panamax-laivoja. Wittingin mukaan sataman ruoppausmassat ja syväväylän massat läjitetään Hopeakiven satamaan noin 12 hehtaarin alueelle. Samalla Hopeakiven satamaan rakennetaan iso määrä penkereitä.

– Suuria aluksia ryhdytään tuomaan Hopeakiveen tarpeen mukaan. Ensimmäiset Panamax-alukset saapuvat Hopeakivelle aikaisintaan viiden vuoden kuluttua. Parhaillaan menossa oleva investointi on niin iso ja kallis, että meillä ei ole nyt mahdollisuutta ehkä viiteen vuoteen rakentaa Hopeakiven uutta syvälaituria valmiiksi. Läjitysmassat kuitenkin helpottavat tulevia maansiirtotöitä ja sataman syvennys taas luo puitteet pitkälle tulevaisuuteen, Witting kertoo.

Syväsatamassa rakennetaan myös eroosiolaattoja, jotta nykyiset 13 metrin syvyiset laiturin vierustat voidaan syventää 14 metrin kulkusyvyyteen.

Kokkolan syväväylän ja satama-altaiden ruoppaukset kokonaiskustannukset nousevat 63 miljoonaan euroon. Väylävirasto maksaa kustannuksista 45 miljoonaa ja satama omalla alueellaan loput.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Ruoppauksissa syntyy valtavasti läjitettävää massaa. Mereen väylän viereen massoja ei saa lain mukaan läjittää, vaan ne on tuotava maihin, Torbjörn Witting kertoo.

Ruoppausprojektin pääurakoitsijana toimii työyhteenliittymä TVL Wasa Dredging - Van Oord Kokkola JV.

Syväväylän ruoppaus

Kokkolan sataman laivaväylä syvenee metrillä

Väylä on 22 kilometriä pitkä

Töitä tehdään 16 kilometrin matkalla

Valmis syksyllä 2020

Ruoppauksessa syväväylä myös Hopeakiven satamaan

Valtavat ruoppausmassat läjitetään Hopeakiven satamassa

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä