maanantai 1.6.2020 | 16:07
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Syväväylän ruoppaustöihin osallistuva Mats Söderblom nauttii merellisestä työstään – Katso kuinka ruoppaustyöt edistyvät Kokkolan edustalla

Tapio Lehtinen
Ke 15.5.2019 klo 18:53

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

KOKKOLA

Wasa Dredging-yhtiön työmaapäällikkö Mats Söderblom kaartaa veneensä Hopeakiven sataman edustalle ja osoittaa kohti ulkomerta.

Edessä avautuu 17 kilometriä Kokkolan satamasta ulkomerelle johtavaa syväväylää, jonka ruoppaaminen alkoi viime elokuussa.

Tässä on Söderblomin työmaa vuoden 2020 syksyyn saakka, jolloin väylä on syventynyt metrillä koko pituudeltaan.

Hän tunnistaa yhtiönsä alukset jo kaukaa. Jokaisella aluksella on nimi.

– Tuo tuossa on Hector ja tuo on Boulder. Ne ovat poratornilla varustettuja kuokkaruoppaajia, Söderblom selvittää.

Ruoppaajat osallistuvat läjitysaltaiden penkereiden pohjarakenteiden valmistamiseen.

Kun läjitysaltaiden penkereet nousevat vedenpinnan yläpuolelle kesän lopulla, altaat täytetään ruoppausmassoilla.

Yhtiön kolmas alus Optimus näkyy taivaanrannalla kun oikein silmiään siristää.

Optimuksessa ei ole poratornia, jota käytetään pohjassa olevan kiviaineksen rikkomiseen.

Ruoppaukseen ja vesirakentamiseen erikoistunut vaasalaisyhtiö on tehnyt hyvää taloudellista tulosta.

Viime vuonna Wasa Dredging otti Rakennuslahden Suurimmat rakennusliikkeet -taulukossa ykköstilan 32 prosentin liikevoitollaan.

Kokkolan väylän ja sataman syventämishankkeen kokonaiskustannukset ovat 45 miljoonaa euroa.

Väyläviraston osuus on 35 miljoonaa euroa ja Kokkolan Satama Oy:n osuus on 10 miljoonaa euroa.

Kokkolan Satama Oy:n hankkeeseen liittyvien hankintojen kustannukset ovat 18 miljoonaa euroa.

– Kokkolan syväväylän ruoppaus on yhtiömme suurin projekti tähän mennessä, kertoo Söderblom.

Söderblom ottaa suunnan kohti hollantilaisen yhteistyökumppanin Van Oord- ruoppaajaa.

Ruoppaajan takaa ilmestyy kaksi sotalaivaa.

Meriharjoitukset alkoivat Kokkolan edustalla keskiviikkona. Toisesta Merivoimien aluksesta näyttää tupruavan sinistä savua.

– Merivoimien kannattaisi tarkistaa tuon aluksen suuttimet, Söderblom toteaa.

Hollantilainen ruoppaaja sylkee pohjasta irtoavan massan putkea pitkin täyttömateriaaliksi Pommisaareen.

Putken suulla parveilee lokkeja aterian toivossa. Ruoppausmassan sekaan eksyy aina kalojakin.

Pommisaari rakennettiin satamaväylän edellisten syvennystöiden tarpeisiin 1990-luvun lopulla, kun väylältä löytyi yllättäen sodanaikaisia ammuksia.

Ammusten alkuperästä ei ole varmaa tietoa.

Ilmeisesti ne olisi pitänyt kuljettaa sovittuun upotuspaikkaan ulkomerelle.

Kokkolassa kiertävän tarinan mukaan urakoitsija ei viitsinyt ajaa ammuslastia sovittuun upotuspaikkaan saakka.

Ammuksien upottaminen mereen kiellettiin lailla vuonna 1974.

Satamaväylän ruoppaaminen työllistää 120 henkeä, joista 50 on vaasalaisyhtiön palkkalistalla.

– Meillä on pääosin suomalaisia työntekijöitä aina Rovaniemeltä Turkuun saakka, kertoo Söderblom.

Työntekijät tekevät 12 tunnin työpäiviä. He ovat kaksi viikkoa töissä ja kaksi viikkoa vapaalla.

Söderblom ei aja töiden jälkeen Mustasaareen, sillä hänellä on Kokkolassa asunto.

Hän tuli yhtiön palvelukseen vuonna 1991.

– Parasta työssäni on se, että saa olla merellä, hän toteaa.

Merellä eletään sään armoilla. Viime sunnuntaina alukset jäivät maihin, sillä koillistuuli puhalsi 18 metrin voimalla.

Keskiviikkona meri oli lempeä ja aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta.

#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »