Paikallisuutiset

Juhannusostokset tehdään kaksin kärryin – Ruokakauppaan pääsee juhlaviikonlopun aikanakin, muistuttelevat kokkolalaiset kauppiaat

Juhannuskauppa käy kuumana, kun keskikesän juhlaa viettävä kansa suuntaa ruokaostoksille. Prisman hyllyjen välistä löytyi myös Villgrenin perhe. Ostokset tässä perheessä tehdään ennakkoon, sillä juhannus vietetään mökillä saaressa.

Positiivista kuluttajalle on se, että mikäli jotain ostoslistalta kuitenkin unohtuu, eikä juhannusta vietetä saaressa, voi reissun kauppaan tehdä uudestaan. HalpaHalli ja Kokkolan K-Citymarket sekä Prisma ovat auki joka päivä juhannuksen ajan.

K-Citymarket Kokkolan kauppiasAntti Ahosen mukaan juhannustorstai on perinteisesti ollut jopa vuoden kovin päivä myynnillisesti. Aaton pidempi aukiolo sekä juhannuspäivän aukiolo saattavat kuitenkin tasata torstaipäivää.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Osuuskauppa KPO:n market-toimialajohtajaAntti Paananen näkee tässä kehityksessä myös ympäristöystävällisen puolen.

Jos on hyvät kesäkelit, korostuvat juomat ja jäätelö. Sekä kaikki mitä grilliin laitetaan ja pihalla syödään. Markus Flinck HalpaHallin päivittäistavaraosaston ostopäällikkö

– Asiakkaan ei tarvitse hamstrata ruokaa, sillä hän tietää, että pääsee kauppaan myöhemminkin. Ruokahävikki vähenee, kun hamstraamiselta vältytään.

Mistä ostoskärryt sitten juhannuksena täyttyvät?

– Tämähän on kelistä kiinni. Jos on hyvät kesäkelit, korostuvat juomat ja jäätelö. Sekä kaikki mitä grilliin laitetaan ja pihalla syödään, HalpaHallin päivittäistavaraosaston ostopäällikköMarkus Flinck kiteyttää.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Grillattavien kirjo on Paanasen mielestä viime vuosina laajentunut. Nykyisin kuumalta grilliltä voi löytää entistä enemmän vihanneksia, erityisesti satokauden tuotteet ovat nousseet arvoon. Kylmähyllystä jonottamatta pystyy myös yhä monipuolisemmin nappaamaan mukaan liha- sekä kanatuotteita. Makkara on toki säilyttänyt paikkansa, mutta maustamattoman makkaran rinnalle on ilmaantunut maustettuja tuotteita. Yksi kasvava juhannusgrillattava on kala. Kirjolohen lisäksi ei kannata unohtaa kuhaa, taimenta tai vaikka seitiä.

– Kala on omalta osaltaan täydentämässä grillattavien tarjontaa, sillä kun asiakas on alkanut miettimään, kuinka paljon punaista lihaa voi syödä, on kala tullut tilalle. Kala on nousussa terveellisenä vaihtoehtona, toteaa Paananen.

Myös vegaaniset grillattavat löytyvät kaupoista, mutta Paanasen mukaan niiden menekki ei tällä seudulla ole yhtä suurta kuin Etelä-Suomessa, jossa ne ovat ottaneet enemmän tulta alleen.

Juhannuspöydästä ei sovi myöskään unohtaa salaatin olennaista roolia ateriaa rikastuttavana osana. Näin ollen kuhina käy myös hevi-osastoilla.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

HalpaHallin päivittäistavaraosaston ostopäällikkö Flinck ja Osuuskauppa KPO:n market-toimialajohtaja Paananen ovat samaa mieltä siitä, että kelit tosissaan vaikuttavat ostoskorin sisältöön juhannuksena.

Lämpöinen sää nostattaa erityisesti jäätelöiden, makuvesien sekä vichyjen menekkiä. Paanasen mukaan kysyntä näissä vesijuomissa on kasvanut viiden vuoden aikana. Näiden tilat ovat jopa kolminkertaistuneet. Syyksi hän näkee asiakkaan halun siirtyä makeista mehuista ja limppareista terveellisempään suuntaan. K-Citymarketin kauppias Ahonen odottaa mielenkiinnolla, kuinka suuri vaikutus juhannukseksi luvatulla hyvällä säällä tulee juomien myyntiin olemaan.

Juomista myös alkoholittomat oluet sekä vähäalkoholiset juomat ovat kesäisin kasvussa. Pienpanimoiden erikoistuotteet, kuten IPA- ja APA-oluet, taas ovat maistelijan valinta.

– 24-packin ostajia toki myös riittää, Paananen toteaa.

Ruoan ja juoman lisäksi juhannuksena kysyntää kasvattavat mökkeilyyn liittyvät pihapelit. Lämpimällä säällä rantalelut menevät kaupaksi.

– Tänä vuonna tuntuu olevan hyvä hyttyskesä, joten karkottimet ovat myös ajankohtaisia, lisää Flinck.

Juhannus houkuttelee kauppaan jo itsessään, mutta sen lisäksi ovat käynnissä myös kesäalet. Ruokakauppiaan näkökulmasta ei Ahonen aleilla kuitenkaan näe olevan erityistä merkitystä ruokapuolella.

– Juhannuksena ostetaan juhannusta varten ruoat, eikä kaupoille aleja varten lähdetä, Ahonen toteaa.

Flinck ja Paananen taas tunnistavat juhannustarjousten merkityksen kaupankäynnille. Flinck myöntää kampanjoiden vaikutuksen juhlapyhien osalta. Paananen on samoilla linjoilla:

– Edullinen hinta puhuttelee asiakasta ja tarjouksessa oleva tuote toimii sisäänvetotuotteena.

Juhannuksen kaupankäynnin volyymejä osataan Paanasen osataan ennakoida pitkän kokemuksen jäljiltä jo hyvin. Voiko jokin tuote kuitenkin loppua juhannuksena kesken?

– Perustuotteet osaamme arvioida, mutta jos kulutus kasvaa jonkin tietyn uutuustuotteen kohdalla, voi varautuminen sen riittävyyteen olla hankalaa, Paananen kertoo.

Ahonen toteaa, että juhannus poikkeaa muun kesän myynnistä sillä, että ostomäärät ovat suurempia.

– Kun kokoonnutaan yhteen isolla porukalla, niin ostokset ovat isoja.

Flinck kertoo, että juhannuksen kulutuksen arvioimiseen vaikuttaa loppuviimein myös pitkän ajan säätiedotukset, jotka antavat osviittaa siitä, mitä tuotteita ostoskärryihin kerääntyy.

– Tavara tilataan toki ennakkoon, mutta kun katsotaan säätiedotusta viikko eteenpäin, voidaan pientä fiksausta vielä tehdä, Flinck toteaa.

Makkaran ei Flinck usko loppuvan kesken tänäkään vuonna.

Fakta

Juhannus kauppiaan näkökulmasta

Grillattavat pitävät pintansa kesäaikaan – muista myös kala ja satokauden kasvikset grillissä.

Pienpanimoiden erikoisoluet sekä alkoholittomat oluet ovat kasvattaneet suosiotaan, keskiolut säilyttää silti paikkansa.

Vichyt ja makuvedet menevät kaupaksi terveellisenä vaihtoehtona.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä