Paikallisuutiset

Verkkokauppa on tuonut Kokkolassa toimiville Storen värille ja Studio Tomi Yrjänälle asiakkaita ympäri Suomea – Varustelekan perustaja Valtteri Lindholm: "Paikallinen yritys ei enää pärjää ilman nettikauppaa"

Yhä useampi yrittäjä laajentaa kivijalkaliikkeensä toimintaa verkkokaupaksi.

Jo vuonna 1972 aloittanut Storen väri, on yksi esimerkki yritystoiminnasta, jonka perusta on rakennettu yhteen paikkaan, mutta jonka asiakaspiiri on tänä päivänä koko Suomi.

Storen värillä on oma verkkokauppa, joka myy Kokkolan, Vaasan ja Närpiön toimipisteiden ulkopuolelle. Tavoitteena maaleihin erikoistuneella yrityksellä on olla Suomen johtava nettimaalikauppa.

– Ei olisi uskonut, että olemme niin suosittuja. Vierailin messuilla Lahdessa ja ihmisiä tuli kertomaan tilanneensa maalia meiltä, kertoo yrittäjäFolke Store.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Nettiväri-verkkokauppa perustettiin muutama vuosi sitten vanhan tilalle. Storen veljenpoikaMartin Store, joka toimii myös ostajana firmassa, päivitti verkkokaupan uuteen uskoon.

Sellaista toimintaa ei enää ole, jolla ei olisi yhteystietoja sähköisesti löydettävissä. Pekka Pohjola Yrityskehittäjä, Kosek

Nettivärin myötä alkoi verkkopuolen myynti kasvamaan.

Verkkokaupan uusiminen ei ollut kaikista helpoin tehtävä, vaan vei aikaa ja vaati teknisesti paljon, kun se oli synkattava yhteen kassajärjestelmän kanssa. Yhden tuotteen laittaminen nettiin saattoi viedä tunnin, kun tuotekuva ja -teksti vaativat näpertämistä.

– Tuottavan verkkokaupan tekeminen kesti 8 kuukautta kaiken muun työn ohella. Halusimme kuitenkin tehdä sen itse, sillä meillä on paras tuntemus tuotteistamme, kertoo Martin Store.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Tällä hetkellä nettikaupassa on noin 1000 tuotetta, mutta varastosta löytyy edelleen laajempi tuotevalikoima.

Myös nettinäkyvyyteen on yritys petrannut ulkoistaessaan mainontansa. Verkkokaupan sisältöä on optimoitava hakukoneita varten, jotta se vastaa sitä mitä ihmiset hakevat.

Kokkolalainen kampaamoalan yrittäjäTomi Yrjänä on myös laajentanut toimintaansa verkon puolelle. Kampaamolla on ollut verkkokauppa, joka myy kampaamotuotteita ja ihonhoitotuotteita jo neljä vuotta. Se on tuonut oman asiakaskuntansa pääkaupunkiseudulta ja muualta kuin kotikaupungista.

– Osan mielestä verkkokauppa on pois kivijalkamyymälän myynnistä, mutta minä väittäisin toisin. Monelle verkkokauppa on melkeinpä elinehto, sillä se on paikka, jossa asiakas saa rauhassa tutustua tuotteisiin. Sitten joko tilataan tai mennään mahdollisuuden mukaan kivijalkaan. Ihmisten ostokäyttäyminen on muuttunut ja teemme väärin, jos sodimme ajatusta vastaan, toteaa Yrjänä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Hän toivoo puolueetonta kenttää, jossa yrittäjillä on samat hinnat verkossa sekä kivijalassa.

– Me emme saa tehdä ostopäätöstä asiakkaan puolesta vaan kivijalassa tulisi pitää kilpailukelpoiset hinnat verkon kanssa.

Kuten suurimmalla osalla nykypäivän kampaamoista, on Studio Tomi Yrjänälläkin nettiajanvaraus käytössä jo seitsemättä vuotta.

– Puhelinajanvaraukset ovat vähentyneet todella paljon, mikä on kaikkien etu, toteaa Yrjänä viitaten siihen, miten puhelinajanvaraukset katkaisevat kampaajan päivää.

Netin kautta varatuista ajoista tehdään suurin osa silloin, kun liike ei ole auki, kuten viikonloppuisin, iltaisin tai öisin. Uudet asiakkaat löytävät kampaamon ja tekevät ajanvarauksensa yleensä verkon kautta.

Maalitilauksia netin kautta tulee päivittäin. Varaston saldot on pidettävä ajan tasalla, kun verkkokauppaa pöyrittää.
Maalitilauksia netin kautta tulee päivittäin. Varaston saldot on pidettävä ajan tasalla, kun verkkokauppaa pöyrittää. Kuva: Antti Varonen

Ylivieskan teknologiakylä Ytek oy:n asiakkuuspäällikköMari Aution mukaan Ylivieskan alueella pienetkin yritykset laajentavat toimintaansa sähköiselle puolelle yhä enenevissä määrin kaupan murroksessa. Varsinkin kivijalkaliikkeet ovat alkaneet perustamaan verkkokauppoja muun toiminnan ohelle.

Verkkokauppa voi laajentaa yritystä maantieteellisesti, mutta se palvelee myös kivijalkakaupan paikallista asiakaskuntaa.

– Yksi kenkäkauppias, joka perusti verkkokaupan, koki, että se toimii liikkeen sähköisenä näyteikkunana, kertoo Autio.

Kokkolanseudun kehitys oy:n yrityskehittäjäPekka Pohjola toteaa, että vaikka paikallisella yrityksellä on verkkokauppa, voi suurin osa myynnistä silti tulla kivijalkakaupasta.

– Bisnes ei välttämättä suoraan pyöri verkon kautta, mutta se luo mahdollisuuden asiakkaalle selata yrityksen tarjontaa vaikka iltaisin, jolloin asiakas voi seuraavana päivänä käydä paikalla liikkeessä, sanoo Pohjola.

Hänen neuvoessa yrityksiä käy sähköinen laajentaminen pöydällä tavalla tai toisella jokaisessa keskustelussa. Nettikauppa ei Pohjolan mielestä ole välttämätön, mutta verkkosivut tai sosiaalisen median sivustot kyllä.

– Sellaista toimintaa ei enää ole, jolla ei olisi yhteystietoja sähköisesti löydettävissä.

Kommentti

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä