maanantai 24.2.2020 | 10:05
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Artikkeli

Heikki Gummeruksen vieraskolumni: Kelvollinen ympäristöteko

Heikki Gummerus Keskipohjanmaa
Ti 10.9.2019 klo 18:30

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Strada on autotallissa täydessä ajovalmiudessa. Eturatas osoittaa ulko-oven suuntaan. Stradalla on ajettu viimeksi huhtikuussa. Syy miksi vuonna 1961 saamani menopeli siirtyi telakalle, on keväällä pakasta vedetty Tunturi, joka jatkaa Stradan tehtävää.

Perhe oli puhunut jo pitkään, että kehityksen pyörä pyörii pyöräilyssäkin, ja sitä pitää hyödyntää. Vanhan liiton miehenä asetuin uskollisesti vastahankaan, ei kai sitä uutta. Stradahan toimii aivan moitteettomasti. Muutoksen vastustamisen käännekohta ajoittui toukokuulle, jolloin oli tehty päätös. Vanhan palvelijan tilalle hankitaan uusi. Kyse on siis lahjasta, mikä riitti puolustukseksi eräälle tuttavalleni. Hän nimittäin luuli, että olin oma-aloitteisesti ostanut uuden pyörän, hylännyt vanhan ja arvokkaan sykkelini.

Sain asettaa hankinnalle reunaehdot. Vaihteita ei saa olla kolmea enempää, merkin pitää olla kotimainen ja hinnan kohtuullinen. Näillä ehdoilla päädyttiin Tunturiin.

Olihan se ensimmäinen lenkki uudella pyörällä niin mukava, että suu kääntyi ihan itsestään hymyyn. Stradalla ajaessakaan ei ole tarvinnut itkua vääntää, mutta kyllä uusi on aina uusi. Meno on kevyttä ja vaihteet tuovat ajamiseen vaihtelua ja helppoutta. Ylämäet veivaa ykkösellä, myötätuulessa menoa voi nopeuttaa kolmosella. Kakkonen on yleisvaihde, joka soveltuu tasaiseen matkantekoon.

Vaikka vaihteita on vain kolme, ne riittävät. Muutos on kuitenkin merkittävä, sillä Stradassa on yksi vaihde.

Tunturissakin on matkamittari. Mittariin on kertynyt kilometrejä jo mukava määrä. Niillä on merkitystä vain minulle, ei kenellekään muulle, mutta mitään kilometritavoitetta ei ole kiveen hakattu.

Kulunut kesä oli harvinaisen tuulinen. Tuulet puhalsivat kovasti ja koleastikin. Sen sai kokea Särkkien lenkillä. Pohjoisen kantilta tullutta puhuria vastaan ajaessani menoani motivoi nykyajan kärkiteema: ympäristön hyväksi omalla voimalla, vaikka polkemalla. Vastainen passasi usein tulomatkalle. Sen kesti, sillä kuljinhan kotiinpäin. Toisaalta olen pyöräilemässä aina ilman pakkoa, vapaaehtoisesti.

Myötätuuli on pyöräilyn bonus. Myötäinen tuntuu kivalta nimenomaan vastatuuleen polkemisen jälkeen. Joskus saa vain lasketella ja hyödyntää luonnon tuottamaa voimaa. Silloin tuulella on ystävä.

Pyöräilyä olen harrastanut pitkään. Se on erinomainen kuntoilumuoto, ei rasita jalkoja samalla tavalla kuin juoksu, joka ei kuulu enää harrastuksiini. Kalajoella on paljon hyviä pyöräteitä ja mukavia pyöräilyreittejä, joista Särkkien reitti on varsin suosittu. Mikäli haluaa ajaa pitemmän lenkin, koukkaa vaikkapa Konikarvon kautta. Myös Tyngän lenkki on sopiva vaihtoehto.

Vaihdepyörä on lievää väkevämpi osoitus siitä, että muutokseen on valmiutta tällä iälläkin. Pitkään tuota hankintaa piti tosin harkita.

Paksukumisten pyörien määrä näyttää lisääntyvän samoin kuin sähköpyörien. Molempia olen kokeillut, mutta tällä haavaa niiden hankinta ei ole ajankohtainen.

Mutta koskaan ei saa sanoa ei koskaan. Eihän sitä tiedä, miten elämä meitä jalostaa. Tunturilla ajaminen painottuu näillä näkymillä kesäkauteen. Tai jos siihen ostaa nastarenkaat, sillä voi ajaa talvellakin. Sitä täytyy harkita, vaikka talvipyöräilyssä on omat haasteensa, sekin on kelvollinen ympäristöteko.

Kirjoittaja on eläkkeellä oleva Keskipohjanmaan toimittaja.

#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »