Paikallisuutiset
Nuorista linja-autonkuljettajista huutava pula – Eläkkeelle jääneet kuljettajat häärivät paikallisten henkilökuljetusyritysten apuvoimina: "Täällä Kokkolassa varmaan kaikilla isoilla liikennöitsijöillä on apuna heittokuskeja"
Monen sattuman summa ohjasi kokkolalaisenAri Lukkarisen, 64, linja-autonkuljettajaksi nelisenkymmentä vuotta sitten. Lukkarinen ehti tehdä pitkän päivätyön Pohjolan Liikenteen ja Karstulan Liikenteen palveluksessa. Hän jäi eläkkeelle viime vuoden lokakuussa.
Työtehtävät henkilöliikenteen puolella eivät kuitenkaan ole loppuneet. Lukkarinen on avittanut kokkolalaista henkilökuljetuksiin erikoistunutta yritystä nimeltä Oy Kokko-Bus Ab. Reissuja on kertynyt Lukkarisen laskujen mukaan hiukan yli viisikymmentä.
– Kun jäin eläkkeelle, tuntui siltä, ettei ihan heti viitsi lähteä ajamaan. Syksyllä tein keikkoja jonkun verran, kevät on ollut syksyä tiukempaa aikaa. Kuukaudessa tulee 40–65 tuntia.
– Minulla on vähän kaikenlaisia keikkoja. Olen kuljettanut esimerkiksi jääkiekko- ja jalkapallojoukkueita. Keväällä ajoin paljon PowerParkiin. Taisin käydä siellä viisi reissua viikossa, Lukkarinen kertoo.
Kun jäin eläkkeelle, tuntui siltä, ettei ihan heti viitsi lähteä ajamaan. Ari Lukkarinen Eläkkeellä oleva linja-autonkuljettaja, joka toimii keikkakuskina.
Voisi kuvitella, että uraputken uuvuttamana on leipääntynyt ammattiinsa eikä halua palata työpisteelleen. Lukkarisen kohdalla näin ei kuulemma ole käynyt. Reisjärveläissyntyinen Lukkarinen arvelee viettävänsä mielihyvin jatkossakin eläkepäiviään kuskin paikalla.
– Minulla on vielä neljä vuotta direktiivikortti voimassa. Kuka sitten maksaa sen siitä eteenpäin – en nimittäin rupea maksamaan korttia itse. Se on tonnin paukku.
– Hommat ovat maistuneet hyvin. Ajomatkoilla tapaa entisiä kollegoita 1970–80-luvuilta ja muitakin ihmisiä.
– Tien päällä tykkään katsella lasista ulos maisemia. Siellä näkee kaikkea erikoista, jota ei näe kotona. Ajoin kerran rantatietä. Siellä joku ulkomaalainen reissasi kaksimetrisellä keltaisella pyörällä. Jos olisin istunut kotona, se olisi jäänyt näkemättä, Lukkarinen naurahtaa.
Niin sanotuille heitto- eli keikkakuskeille on tarvetta. Paikalliset linja-autoyritykset eivät Lukkarisen mukaan pyörisi ilman heidän apuaan. Kyselyjä tuleekin tuon tuosta, ja jo eläköityneitä kuskeja pyydetään ajamaan.
– Pyhänä pitäisi lähteä Alavudelle. Joskus tuntuu siltä, että kyselyjä tulee liikaakin. Voin kuitenkin aina kieltäytyä, ei minun ole pakko lähteä. Olen tosin pääsääntöisesti ottanut ja hoitanut ne keikat, jotka olen saanut.
– Jos yhtäkkinen tarve tulee vaikka sairasloman takia, jonkun on paikattava. Täällä Kokkolassa varmaan kaikilla isoilla liikennöitsijöillä on apuna heittokuskeja, Lukkarinen veikkaa.
Viime aikoina on uutisoitu, että eläkeiän kynnyksellä olevia tai sen ylittäneitä kuljettajia on paljon suhteessa nuoriin. Lukkarisen havainto on samankaltainen.
Miksi uutta verta ei virtaa alalle? Lukkarinen nostaa esiin eräitä selittäviä tekijöitä. Sellainen on muun muassa kallis ja monen mutkan taakse laitettu linja-autokortti, jonka ikäraja on pääsääntöisesti 24 vuotta. Jos opiskelijalla on taustalla logistiikan perustutkinto, kortin voi saada aikaisemminkin.
– Ammatin helppous ei ole enää sellaista kuin ennen. Silloin riitti, että hyppäsi autoon ja lähti menemään. Nykyään tarkkaillaan niin kauheasti.
– Jos menen siirtämään autoa, minulla pitää olla mukana salkullinen tavaraa, jotta pääsen liikkeelle. Kun lähden reissuun, on mukana oltava esimerkiksi digikortti ja 28 päivän kiekot. Täytyy pitää määrätyn pituiset tauot määrättyyn aikaan, Lukkarinen siunailee.
Lukkarinen myöntää, että vallitsevat menettelytavat eivät suoranaisesti houkuttele nuoria alalle. Helpotus olisi suotava muutos. Ellei niin tehdä, tulevaisuus ei näytä kovinkaan ruusuiselta.
– Pula tulee, hän tiivistää koruttomasti lähivuosien kuljettajatilanteen.
– Tuskinpa liikut kuitenkaan täysin loppuvat. Aina löytyy joku kuski, kuuluu lohtua antava loppukaneetti.
Ari Lukkarinen
64-vuotias
Asuu Kokkolassa, syntynyt Reisjärvellä
Aloitti uransa linja-autonkuljettajana Pohjolan Liikenteessä vuonna 1978. Ajoi linja-autoa Karstulan Liikenteessä vuosina 1996–2018.
Jäi eläkkeelle vuoden 2018 lokakuussa.