perjantai 21.2.2020 | 02:19
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Kulttuuri

Konserttiarvio: Korvat hyrisivät tyytyväisyydesta Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin kauden avauskonsertissa – Malin Bromanin uudistukset näkyvät ja kuuluvat yleisölle

Anni Saari Keskipohjanmaa
La 14.9.2019 klo 16:30

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin syyskauden avauskonsertti. Malin Broman, musiikin johto, viulu ja alttoviulu, Paavali Jumppanen, piano. Snellman-sali 13.9.

Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri on huikeassa vedossa. En tiedä, miten uusi taiteellinen johtaja Malin Broman on orkesterin kanssa harjoitellut, mutta Haydnin Sinfonia 1:n ensimmäisistä sävelistä lähtien huomio kiinnittyy yhtenäiseen ja tasapainoiseen sointiin. On hämmästyttävää, että vaikka Broman soittaa konserttimestarin paikalla johtajan korokkeella, hänen soittonsa sulautuu kokonaisuuteen täysin.

Haydnin raikas konsertto soitettiin eloisasti ja linjakkaasti, äkkivääriä dynamiikkavaihteluja välttäen.

Sama pätee Mozartin Es-duuripianokonserttoon. Molemmat teokset kuulostivat luontevalta, elävältä, ja niistä oli rutiini kaukana. Paavali Jumppasen soitossa korostuu pehmeys, ja joku voisi sanoa, että nopeissa kohdissa kirkkauden ja selkeyden kustannuksella. Itse pidän kovasti hänen soitostaan, joka kommunikoi hienosti orkesterin kanssa. Jumppasen soitossa on virtaavaa virtuositeettia, jonka ansiosta Mozart kuulosti ajoittain wieniläisklassiselta jazzilta.

Molemmat 1700-luvun teokset olivat hyvä valinta Kamariorkesterille. Ne ovat uskomattoman kaunista musiikkia, jossa orkesteri puhallinvahvistuksineen pääsee todella oikeuksiinsa.

Konsertin toisella puolella kuultiin tuoreempia teoksia. Esa-Pekka Salosen dramaattinen Stockholm Diary vaatii isoa sointia, ja tätä haettiin sekä soittajien asettelulla että lisäsoittajilla. Tuloksena olikin täyteläinen soundi, jossa Salosen kerroksittaiset sointikentät toteutuivat sekä raskaina massoina että kevyinä, kuin jään läpi kuvastuvina sävyinä.

Hienoa, että tällaistakin musiikkia kuullaan Snellman-salissa.

Konsertin erikoisuus oli Malin Bromanin alttoviululla esittämä Sally Beamishin Glanz, jossa on hyödynnetty Arnold Schönbergin Verklärte Nacht -teoksen kahta teemaa. Broman esitti pienen ja kauniin kappaleen hienosti, mutta se jäi kuriositeetiksi konserttikokonaisuudessa, varsinkin kun se esitettiin ennen Schönbergiä.

Schönbergin Verklärte Nacht olikin sitten konsertille upea huipennus. Myöhäisromanttisessa teoksessa ei kuulu myöhemmän 12-säveljärjestelmän ankaria riitasointuja, vaan se tarjoaa kuulijalle hivelevän upeaa jousisointia ja voimakkaita tunnemaailmoja, jotka Kamariorkesteri soitti hienosti.

Kaikesta päätellen Malin Broman on Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterille loistava valinta taiteelliseksi johtajaksi. Hän on taitava muusikko ja ilmeisesti myös rohkea johtaja, sillä hän on tuonut toimintaan paljon uutta. Voi olla, että Broman hakee ennen kaikkea sointia, sillä Kamariorkesteri soitti perjantain konsertissa kaikki muuta kappaleet paitsi pianokonserton seisaaltaan.

Yksi uusista asioista on se, että Broman kertoi itse konsertissa teoksista, vuorotellen ruotsiksi ja englanniksi. Oikein mukava idea, joka antaa sekä Bromanista että Kamariorkesterista lämpimän ja tärkeilemättömän kuvan.

Det kommer att bli fantastiskt.

#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »