maanantai 21.10.2019 | 16:29
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Mielipide

Lukijan mielipide: Eikö seurakunta olekaan teokratia?

Reijo Siipola KALAJOKI Keskipohjanmaa
Pe 20.9.2019 klo 16:15

Kirjailija Antti Saari toi ansiokkaasti esille suomalaista demokratiaa mielipiteen vapauksineen (KP 18.9). Kirjoituksen mainio otsikko: ”Papinvaalin voitti demokratia” oli suorastaan herättävä. Heräsi kysymys, milloin se tapahtuikaan, kun seurakunnassa demokratia voitti teokratian; kansanvalta seurakunnan alkuperäisen hallintomallin.

Teokraattinen hallintomalli ilmeni kristillisissä alkuseurakunnissa. Apostolit valitsivat ensimmäisistä seurakunnista niille vanhimmat (kreik. presbyteros) kaitsijoiksi (kreik. episkopos, josta sana piispa). Vanhimpien valvonnassa seurakunnassa toimivat seurakuntapalvelijat (kreik. diakon) (1. Tim. 3:2 ja 12). Diakon on raamatunsuomennoksissa käännetty sanaksi virka, viitaten valtionkirkkoaikaan. Paavalin mukaan ”seurakuntavirat (diakon) ovat moninaiset” (1.Kor. 12:5). Jakeessa 28. luetellaan niistä apostolit, profeetat ja opettajat. Myös vanhimmilla on usein opettamisen taito, mutta vanhimmat ja diakonit määrittää eri tekstiyhteys.

Uskonpuhdistaja Martti Luther kirjoitti: ”Jokaisessa kaupungissa tulee olla useampia piispoja tai vähintäänkin yksi piispa. On myöskin ilmeistä, että Paavali pitää vanhimpia ja piispoja samoina henkilöinä” (Messun väärinkäyttämisestä 1521/1910, 299). Luther viittaa tuossa yhteydessä Raamatun kohtaan Tit. 1:5 – 7.

Paimenkirjeessään Böömin veljille Luther kirjoittaa: ”Meidän pitää näyttää, että kaikki kristityt ovat pappeja niin kuin Raamattu todistaa, kun se sanoo: ’Te olette kuninkaallinen pappeus’(1.Piet. 2:9), ja ’sinä olet meidät tehnyt meidän Jumalallemme kuninkaiksi ja papeiksi’(Ilm.5:10)” (1523/1986,38).

Seurakunnan todellinen uudistuminen on aina ollut Jumalan Sanaan palaamista. En usko, että se tänä aikanakaan voi onnistua muilla keinoilla.

#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »