perjantai 29.5.2020 | 15:36
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Teema

Renkaiden vaihto hälytysajoneuvoihin on melkoinen ruljanssi: Ambulansseissa kuluu kahdet talvirenkaat vuodessa, pelastusajoneuvojen kuorma-autojen renkaat painavat noin sata kiloa

Päivi Savela
To 3.10.2019 klo 19:30 | päivitetty to 19:50

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Tässä vaiheessa syksyä kaikissa hälytysajoneuvoissa alkaa jo olla talvirenkaat alla. Talvirenkaat vaihdetaan, kun säätiedotuksesta havaitaan sään kylmenevän ja on odotettavissa liukkaita kelejä.

Talvirenkaat pyritään vaihtamaan hyvissä ajoin ennen liukkaita.

– Renkaat vaihdetaan hieman ennakoiden verrattuna siihen, miten normiautoilijat vaihtavat, kertoo ensihoitomestari Marko Jämsen, joka vastaa ensihoidon kalustosta Jokilaaksojen pelastuslaitoksessa.

Renkaat vaihdetaan lähtökohtaisesti rengasliikkeissä, jotta renkaat saadaan samalla tasapainotettua. Ambulansseissa käytettävät renkaat ovat normaalit nastarenkaat, jotka sopivat pakettiautomallille ja nopeusrajoituksille.

– Vuodessa menee kahdet talvirenkaat ja kahdet kesärenkaat, sillä kilometrejä tulee niin paljon, Jämsen sanoo.

Pelastuslaitoksen ambulanssit ajavat yli 2 miljoonaa kilometriä vuodessa. Päivittäin ajossa on 20 ensihoitoyksikköä, joiden lisäksi on 4 lisäyksikköä ja 3 varayksikköä.

Turvallisuus on ykkösasia, joten renkaiden ja muiden turvavälineiden kunnosta ei tingitä. Autot pidetään kunnossa ja huolletaan säännöllisesti. Joka päivä tehdään myös aamutarkastus.

Ambulanssien pitää päästä liikkumaan säällä kuin säällä. Tiellä pysymiseen vaikuttaa myös ajotapa.

– Ennakoiva ajo on tärkeää sekä kelisuhteiden ja omien taitojen huomioiminen. Kun tulee tarve, pitää ajaa myös suhteellisen nopeasti, Jämsen sanoo.

Ojaanajoja sattuu todella harvoin mutta kiinni juuttumisia silloin tällöin.

Pelastusajoneuvoihin vaihdetaan renkaita paloasemilla omana työnä sekä rengasliikkeissä.

– Renkaan vaihtoruljanssi käy hyvästä kuntoilusta, sillä kuorma-auton rengas painaa noin 105 kiloa. Toki vaihtotyö on pitkälti tekniikkalaji, sanoo kalustoesimies Juha Kivioja Jokilaaksojen pelastuslaitoksesta.

Raskaissa pelastusajoneuvoissa on vähintään talvikäyttöön hyväksytyt renkaat sekä osassa ajoneuvoissa on nastarenkaat. Kaikissa pienajoneuvoissa on nastarenkaat talvikaudella. Ketjuja ei käytetä.

Sammutusautoissa on vaihdettavia renkaita 6 kpl ja säiliöautoon vaihdetaan vain eturenkaat, joita on 2–4 kpl riippuen ajoneuvon mallista.

Nykyiset pelastusajoneuvot ovat hyviä ajettavia myös talvella.

– Kuljettajan rooli on kuitenkin määräävin tekijä siihen, että päästään perille, mikä on tärkein tekijä. Huonolla ajokelillä vauhtia pudotetaan riittävästi, Kivioja sanoo.

Pelastusyksikkö jää kiinni yleensä maaperän tai tien pettämisen seurauksena. Näitä tapahtuu onneksi harvoin.

Raskaissa pelastusajoneuvoissa on vähintään talvikäyttöön hyväksytyt renkaat sekä osassa ajoneuvoissa on nastarenkaat.

#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »