keskiviikko 13.11.2019 | 16:11
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Mielipide

Pääkirjoitus: Eihän talvi yllätä nyt liikenteessä?

Keskipohjanmaa
Ti 8.10.2019 klo 20:30

Media toitottaa syksyisin kyllästymiseen asti sitä, miten talvi taasen yllätti autoilijat. Toivottavasti tulevina päivinä tällaisia otsikoita ei näe.

Liikenneturvan hiljattain julkaiseman selvityksen mukaan kaikkein "haastavimpina asiana" autolla ajamisessa pidetään huonoa keliä. Noin kolmasosa kertoo joutuneensa hiljattain vaaratilanteeseen huonoissa sääolosuhteissa ajettaessa.

Liukkaalla tienpinnalla auto hyvinkin konkreettisesti käyttäytyy eri tavalla kuin kesäkelillä. Erilaisia ajovakaudenhallintajärjestelmiä on jo useimmissa vähänkään uudemmissa ajoneuvoissa, mutta eivät nekään kesäkeliä tee. Tekniikka voi estää esimerkiksi renkaita sutimasta paikaltaan lähdettäessä, mutta jos renkaiden pito tienpintaan karkaa, mikään tekniikka ei voi tehdä syntyvää "hallitsematonta liukua" turvalliseksi.

On erinomaista, että kuljettajat satsaavat talvirenkaisiin enemmän kuin kesärenkaisiin. Säästäminen talvirenkaiden hankinnassa, tai pitkittyneessä käytössä, voi tulla todella mittaamattoman kalliiksi.

Pimeän kauden todenteolla alkaessa on hyvä kiinnittää huomiota myös valojen käyttöön. Muutamissa uusissa automalleissa energian kulumista pyritään pihistämään sillä, että takavalot ovat pimeänä huomiovalojen palaessa edessä. Valokytkinten toimivuus kannattaa tarkistaa hyvissä ajoin, jottei valottomuuden takia aiheita vaaratilanteita. Ei se energiaa liikaa syö, vaikka ajoneuvoissa olisi kaikkina vuorokauden aikoina valot niin eteen kuin taakse.

Joka tapauksessa huonot kelit, pimeys ja talvi tulevat. Ikävät olosuhteet eivät kuitenkaan pelkästään ole minkään vaaratilanteen tai onnettomuuden syy. Käytännössä aina syyksi voidaan todeta liian suuri tilannenopeus sillä hetkellä. Talvinopeusrajoituksiin on yleensä siirrytty viikolla 43 eli parin viikon kuluttua, mutta sääolosuhteet eivät ole yhteneviä eri vuosina. Pimeyden ja mahdollisestikaan liukkaan tienpinnan tulee laskea nopeuksiamme niin taajamissa kuin maanteillä ajettaessakin, olivat nopeusrajoitukset mitä tahansa.

Hannu Lehto

Ei se energiaa liikaa syö, vaikka ajoneuvoissa olisi kaikkina vuorokauden aikoina valot niin eteen kuin taakse.

#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »