perjantai 29.5.2020 | 16:10
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Kolumni

Tiina Ojutkankaan kolumni: Napolilainen liikenne on hurjuudessaan vertaansa vailla – Liikennevalojen merkitys on jouluvalojen luokkaa

Pe 18.10.2019 klo 06:30 | päivitetty pe 07:57

Olet lukenut 1/3 ilmaista artikkelia.

Harvoin hermostun liikenteessä, mutta torstaina oli lähellä. Ajoin 40 kilometrin rajoitusalueella pimeässä aamussa, kun havaitsin kanssakulkijan lähes puskurissa kiinni. Ajatteli varmaan, että lisään nopeutta, kun vähän hätyytellään. En nostanut nopeutta, mutta hiukan hikeennyin, sillä aamuliukkailla ajovälit ovat tarpeen.

Kokkolalainen ruuhka pystyy toisin sanoen syntymään kahdesta autosta. Voisiko kahden henkilöauton muodostelmaa kutsua jopa jonoksi. Tästähän saataisiin myös meheviä otsikoita: "Kokkolassa ennennäkemätön ruuhka" tai "Autojono hidasti aamuliikennettä ratkaisevasti".

No aidon oikeasti keskipohjalaisissa keskustoissa on joskus nähty enemmänkin autoja kuin kaksi ja Storån siltatyömaan seudulla on voinut ajoittain puhua jopa aamu- ja iltapäiväruuhkista.

Tuli käytyä Napolissa toissa viikolla. Unescon maailmanperintökohde onnistui hämmentämään, ihastuttamaan ja kauhistuttamaan monimuotoisuudellaan, kauneudellaan ja sotkuisuudellaan. Maailman vanhimpiin kuuluvat pizzeriat, kapeat kujat, hienoston asuinalueet ja kerrostalot toisensa perään loivat kiehtovan vastakohdan historiaa huokuvalle Pompeijille.

Napoli on hurja ja valtava suurkaupunki, josta oli helpottavaa liukua Caprin saaren rauhaan ja Rooman järjestäytyneisiin oloihin.

Keskipohjalainen liikenne on lasten leikkiä verrattuna napolilaiseen menoon. En ole ikinä nähnyt niin paljon autoja kuin Italian matkalla, paitsi ehkä jossain elokuvassa. Historiallisen Napolin kapeat kadut on tehty toisenlaisia ihmis - ja automääriä varten kuin nykyelämä edellyttää. Autojonot olivat yötä lukuun ottamatta uskomattomia, paikoin kokonaan liikkumattomia.

Liikennevaloilla tai muilla kuriositeeteilla ei ollut juuri mitään merkitystä. Ehkä ne antoivat suomalaiselta maaseudulta tulleelle turistille harhaanjohtavan turvallisuudentunteen, kun matkan alussa tuli luulleeksi, että vihreillä valoilla saa mennä tien yli. Opas osasi kertoa, että liikennevalojen merkitys on jouluvalojen luokkaa; kauniit katsella. Tienylityksessä ainut oikea tapa oli lähteä ylittämään tietä käsi voimakkaan torjuvassa asennossa siten, että autoilijat ymmärsivät jalankulkijan olevan tosissaan.

Autot ja skootterit tekivät tekivät napolilaisesssa liikenteessä uskomattomia temppuja, käännöksiä, kiihdytyksiä ja läheltä piti -ohituksia. Korvat soivat tuuttauksista ja muusta metelistä. Liikennekaaos oli suorastaan pelottava ja oli helpottavaa päästä rauhallisemmille seuduille. Jäin miettimään, miltä tuntuisi käydä autokoulua Napon kaltaisessa kaupungissa tai olla aivan kokemattomana ruuhkien ja tuhansien autojen aiheuttamissa monenkirjavissa tilanteissa.

Itseluottamuksessa ja röyhkeydessä on siis opettelemista. Kaiken kiivailun ja käsien heiluttamisen lomassa oli mahdollisuus nähdä myös kahden bussinkuljettajan sydämellinen kättely sen jälkeen, kun liikennesääntöjä oli ensin "opetettu" melko voimakkain elkein.

Unescon maailmanperintökohde onnistui hämmentämämään, ihastuttamaan ja kauhistuttamaan.

#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »