Paikallisuutiset
Lisää linjoja ja parempia aikatauluja – Kokkolan joukkoliikennejärjestelmän uudistaminen on edennyt kilpailutusvaiheeseen: "Liikennöitsijä saa kaikki lipputulot ja vastaa reittien tarkemmasta suunnittelusta"
Heinäkuun alusta lähtien Kokkolassa alkaa toimia täysin uusittu joukkoliikennejärjestelmä. Suunnitelmissa on kaksi suurta muutosta: vastuu joukkoliikenteestä siirretään kaupungilta liikennöitsijälle, ja säästöjä haetaan kaupunkiliikenteen, koulukyytien ja sote-kuljetusten yhdistämisellä.
Käytännön tasolla muutokset näkyvät muun muassa bussien aikatauluissa ja reiteissä.
Tällä hetkellä Kokkolan kaupunkiliikenne sisältää kuusi linjaa. Linja 7 liikennöi keskustan alueella sillä välin, kun muut linjat kuljettavat koululaisia kyliltä keskustaan.
– 80 prosenttia joukkoliikenteen käyttäjistä on opiskelijoita ja koululaisia. Se johtuu siitä, että linjat muovautuivat aikoinaan ilman kunnollista kokonaissuunnitelmaa ja niiden päätarkoituksena oli viedä koululaiset kouluun, Kokkolan kaupungin liikenneinsinööriJukka Harju kertoo.
Mitä enemmän asiakkaita on, sitä enemmän liikennöitsijä saa lipputuloja. Jukka Harju Liikenneinsinööri
Suunnitelmien, resurssien ja rahan puuttuminen on johtanut ongelmiin: aikataulut eivät sovi työssäkäyville aikuisille, linja-autot saattavat kulkea aamupäivällä eri reittiä kuin iltapäivällä ja matkustusajat venyvät kohtuuttoman pitkiksi.
– Esimerkiksi linja 7 saa käytyä koko keskustan alueen läpi, mutta pahimmassa tapauksessa matka uimahallilta torille voi kestää jopa tunnin.
Nämäongelmat pyritään ratkaisemaan uudella joukkoliikennejärjestelmällä. Linjojen määrää lisätään, aikatauluja parannetaan ja kalustoa uusitaan.
Jatkossa Kokkolassa tulee kulkemaan kuusi päälinjaa ja ainakin neljä maaseutulinjaa. Keskustan alueella linja-autot liikkuvat tunnin välein aamuseitsemästä iltaseitsemään. Ruuhka-aikoina linja-auto saapuu pysäkille puolen tunnin välein.
– Kaikki linjat tulevat olemaan suoria eli esimerkiksi Halkokarilta keskustaan pääsee 15 minuutissa, kun bussi ei enää kiertele Koivuhaan ja Ykspihlajan kautta keskustaan.
Tavoitteena on palvella paitsi koululaisia myös työikäisiä ja eläkeläisiä. Kun kaupunkiliikenne, koulukyydit ja sote-kuljetukset yhdistetään, sote-asiakkaat voivat nousta samaan autoon koululaisten kanssa.
– Eli palvelutaso nousee ja kaupunki saa siinä samalla säästöjä.
Joukkoliikennesuunnitelma on edennyt nyt kilpailutusvaiheeseen. Aiemmin kaupunki kilpailutti jokaisen linjan erikseen, mikä johti siihen, että kaupungissa on tällä hetkellä kolme liikennöitsijää ja erivärisiä busseja. Nyt joukkoliikenne kilpailutetaan yhtenä pakettina viiden vuoden ajalle.
Kyse on alueellisesta käyttöoikeussopimuksesta eli liikennöitsijä vastaa joukkoliikenteen järjestämisestä ja Kokkolan kaupunki valvoo toteutusta.
– Liikennöitsijä saa kaikki lipputulot ja vastaa reittien tarkemmasta suunnittelusta, kalustosta sekä lippu- ja informaatiojärjestelmästä. Liikennöitsijältä luulisi löytyvän halua kehittää asioita, koska mitä enemmän asiakkaita on, sitä enemmän liikennöitsijä saa lipputuloja, Harju kertoo.
Kilpailutus alkaa joulukuun alussa ja päättyy vuoden vaihteessa. Uusi liikennöitsijä valitaan tammikuussa ja uuden järjestelmän mukainen joukkoliikenne alkaa heinäkuun alussa. Pienempi kalusto kilpailutetaan myöhemmin.
Suunnitelmat on siis tehty, mutta voiko joukkoliikenne koskaan toimia tämän kokoisessa kaupungissa?
– Kyllä tätä kannattaa yrittää. Konserni- ja kaupunkikehitysjaostossa ainakin oltiin innoissaan siitä, että Kokkolassa saatetaan pian nähdä se päivä, kun joukkoliikenne oikeasti toimii.
Lue lisää aiheesta näistä jutuista:
Koukkaus Heinolankaaren kautta – Kokkolassa kokeillaan paikallisreittien laajentamista
Kokkolan joukkoliikenteen uudistukset
Linjojen määrää lisätään ja aikatauluja parannetaan. Tammikuussa valittava liikennöitsijä määrittelee tarkat reitit ja aikataulut kaupungin laatimien reunaehtojen mukaan.
Kalusto vaihdetaan esteettömiin matalalattiabusseihin. Jatkossa kyytiin pääsee siis pyörätuolin, rollaattorin ja lastenrattaiden kanssa.
Lippujärjestelmä uusitaan niin, että samaa lippua voi käyttää tunnin ajan millä tahansa linjalla. Samalla uusitaan myös informaatiojärjestelmä.
Kaupunkiliikenne, koulukyydit ja sote-kuljetukset yhdistetään, jolloin esimerkiksi sairaalaan menossa oleva asiakas voi matkustaa samassa autossa koululaisten kanssa.