Paikallisuutiset

Yhteistyökumppaneista käydään kovaa kilpailua Suomessa, niin myös Keski-Pohjanmaalla – Seurojen on oltava ajan hermolla voidakseen saada yhteistyökumppaneita: "Eivät auta ovenpieleen nojaaminen ja rahan kerjääminen"

Kymmenet urheiluseurat, joukkueet ja yksilöurheilijat juoksevat samojen eurojen perässä Kokkolassa. Yhteistyökumppaneiden määrän perusteella joukosta erottuvat Kokkolan Tiikerit, Hermes ja Pallo-Veikot. "Uskon, että Kokkolan talousalue pystyy varmasti elättämään nämä seurat", sanoo Tiikerien toiminnanjohtaja Jussi Jokinen.

Ei onnistuisi. Ilman yhteistyökumppaneita ei olisi kilpaurheilu yksilölajeissa kansallisella ja joukkuelajeissa valtakunnallisella tasolla mitenkään mahdollista. Tämä on kylmä fakta, jonka paikalliset palloiluvaikuttajat avoimesti lyövät tiskiin.

Palturiksi fakta ei muutu, vaikka otetaan huomioon se, että sponsoritulojen suhteelliset osuudet koko potista vaihtelevat seuroittain.

Kokkolan Tiikereiden budjetti kaudella 2019–2020 on suuruudeltaan 300 000–350 000 euroa. Noin kaksi kolmasosaa tuloista tulee yhteistyökumppanuuksista, suunnilleen neljännes ottelutuotoista ja loput erilaisista julkaisuista.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kokkolan Pallo-Veikkojen kesän 2019 budjetti asettui 700 000 ja 800 000 euron välimaastoon. Yksi kolmasosa tuloista on otteluista kertyviä, toinen kolmasosa yhteistyökumppaneilta saatavia ja loppuosa muita tuloja.

Uskon, että Kokkolan talousalue pystyyvarmastielättämään nämä seurat (Tiikerit, Hermes, KPV). Jussi Jokinen Kokkolan Tiikerien toiminnanjohtaja

Vastaavaa jaottelua Kokkolan Hermeksen osalta ei irtoa. Sen verran Edustus Hermes ry:n hallituksen puheenjohtajaHannu Myllymäki suostuu avaamaan lukuja, että sponsorituloja on enemmän kuin lipputuloja. Syksyllä Keskipohjanmaa uutisoi (27.9.), että Hermeksen budjetti tällä kaudella on 550 000–600 000 euroa.

Kilpailu sponsoreista Keski-Pohjanmaan ja Kokkolan talousalueilla käy kiivaana. Eivät samaiset palloiluvaikuttajat tätä asiaa suoraan näillä sanoilla ilmaise. Sanoma kuitenkin on löydettävissä rivien välistä.

– Sanotaan niin, että se (yhteistyökumppanien hankkiminen) on kovaa työtä. Pitää olla ajan hermolla sekä markkinoinnissa että myynnissä. Muuten tippuu kelkasta, luonnehtii yritysmyynnistä KPV Yhtiöissä vastaavaMika Liedes.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Se (yhteistyökumppanien hankkiminen) on entistä työläämpää. Pitää kehitellä semmoisia tapahtumia, että meidät koetaan tarpeellisiksi. Eivät auta ovenpieleen nojaaminen ja rahan kerjääminen, Myllymäki jäsentää samansuuntaisesti.

– Kokkolassa on vielä yrityksiä käymättä läpi resurssien puutteen vuoksi. Potentiaali Kokkolassa on olemassa. Uskon, että Kokkolan talousalue pystyy varmasti elättämään nämä seurat (Tiikerit, Hermes, KPV), Kokkolan Tiikerien toiminnanjohtajaJussi Jokinen luottaa.

Viime kädessä eniten sponsorien saatavuuteen vaikuttavat seuran imago ja yrityksen tavoitteet. Urheilullinen menestys vaikuttaa niin ikään – tosin Myllymäen sanoin ”ei niin paljon kuin ehkä saatetaan olettaa”.

Liedes laskee, että KPV:llä on useita satoja yhteistyökumppaneita. Pääyhteistyökumppaneita on kourallinen eli alle kymmenen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Myllymäen mukaan Hermeksen yhteistyökumppaneiden suuruusluokka on 50–70. Jokinen ynnää yhteistyökumppanien määrän asettuvan sadan yrityksen huitteille. Niistä viitisentoista on pääyhteistyökumppanien luokassa.

– Sponsorointia ei ole enää olemassa ollenkaan. Se on kumppanuusmyyntiä – win–win-tilanne, josta kaikkien osapuolten pitää hyötyä jotenkin.

Pieni käsitepäivitys on Myllymäen puheenvuoron perusteella tarpeen. Seuran ja yrityksen välinen taloudellis-toiminnallinen vuorovaikutus on nykyisin pikemminkin yhteistyötä kuin sponsorointia perinteisessä mielessä. Ei ole enää mielekästä pelkästään pumpata riihikuivaa seuratoimintaan.

– Lähtökohtaisesti vaihdetaan rahaa tai palveluita. Yritykset saavat työkaluja markkinointiinsa. He saavat meiltä verkostomme käyttöönsä ja näkyvyyttä, joka on yksi elementti, Liedes avaa yhteistyökumppanuuden anatomiaa.

Intressit ovat erilaisia siinä, missä yhteistyökumppanitkin. Pitkään täkäläistä urheilua tukeneen Kokkolan HalpaHalli Oy:n markkinointipäällikköJuha Hakala painottaa yhteistyön paikallisuutta ja vastikkeellisuutta.

– Yhteistyön osia ovat kaupallinen yhteistyö ja tapahtumayhteistyö. Kaupassa järjestetään tapahtumia, ja seurat ovat mukana toteuttamassa tapahtumaa.

– Perinteinen näkyvyys ei enää riitä. Urheiluseurojen edustajat ymmärtävät tämän eivätkä lähesty pelkällä näkyvyysnäkökulmalla. He ovat miettineet valmiiksi, millaisia mahdollisuuksia olisi toteuttaa tapahtuma tai mitä konsepteja on olemassa, Hakala selvittää.

KOMMENTTI

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä