Paikallisuutiset

Ei koulukyytejä, hiihtokeskusmatkoja eikä kiireettömiä sairaanhoitokuljetuksia – Koronavirus on tyhjentänyt alueen liikennöitsijöiden ajokalentereita: "Periaatteessa päivässä meni toiminta jalan alta"

Poikkeusolot ovat nimensä mukaiset myös liikennöitsijöille. Ihmiset ovat vähentäneet liikkumistaan, mikä tuntuu henkilökuljetusalan yrittäjien selkänahoissa.

Koronaviruspandemian aiheuttamien poikkeusolojen myötä toiminta on ajettu alas monilla sektoreilla suomalaisessa yhteiskunnassa. Leijonanosa palveluntarjoajien tiloista on kiinni, ja tarpeetonta liikkumista kehotetaan välttämään.

Ketjureaktio on iskenyt välittömästi liikennöitsijöiden näpeille. Paikallisten toimijoiden viestit kentältä eivät eroa toisistaan – hiljaista on.

– Käytännössä kaikki tilausajot kesäkuun loppuun asti on peruttu, koulukuljetukset loppuivat keskiviikkona. Kaupunkiliikenne on ainoa asia, joka liikkuu meidän osaltamme, Dahl-Linjaliikenne Oy:n toimitusjohtajaJonas Dahl vastaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kokkolalaisyrityksellä on kolme linjaa Kokkolassa. Niistä kaksi on pysynyt ennallaan. Kolmas eli linja 7 on siirtynyt kesäaikatauluun. Sitä ajetaan pelkästään arkisin, kun ilta- ja viikonloppuliikenne ovat jääneet pois. Muutos astui voimaan lauantaina.

Periaatteessa päivässä meni toiminta jalan alta. Stefan Thylin Kokko-Bus Ab Oy

Valitettavan vähiin käy, mutta on sentään jotain ajettavaa. Toisin on kokkolalaisella Oy Kokko-Bus Ab:llä. Sen autot eivät paahda tien päällä vaan seisovat hallissa vailla kyytiläisiä.

– Periaatteessa päivässä meni toiminta jalan alta. Maanantaina ja tiistaina (toissa viikolla) rupesin vuokraamaan autoja, kun tuli niin paljon ajoja viikonlopulle. Torstai-iltana sitten tsup – meni kaikki,Stefan Thylin tekee kädellään giljotiinin terän laskemista muistuttavan eleen ilmentääkseen salamannopeaa muutosta.

Viikonloppuisin keikkoja on ollut kymmenestä viiteentoista, kertoo Stefan Thylin Oy Kokko-Bus Ab:stä.
Viikonloppuisin keikkoja on ollut kymmenestä viiteentoista, kertoo Stefan Thylin Oy Kokko-Bus Ab:stä. Kuva: Markku Jokela

Toissa viikon lauantaina maailmalta kotiin palasi viimeinen tilausajo. Sen jälkeen ei ole ollut keikkoja. Kalenteri on tyhjentynyt toukokuun loppuun asti siellä olleista hiihtoreissuista, teatterimatkoista, jalkapallojoukkueiden harjoitusotteluista ja koulujen luokkaretkistä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Päiväkohtaisia ajomääriä en osaa sanoa. Meillä on yleensä ollut kymmenestä viiteentoista keikkaa per viikonloppu. Nyt on nollilla.

Eikä alussa esitelty sanoma muutu, vaikka siirtyy kokoluokkaa pienempään henkilökuljetusmuotoon.

– Keikkamäärissä on selkeä tiputus. Viime viikon alussa oli vielä koulukyytejä ja muita ajoja. Nyt istutaan ja odotellaan, tuleeko jotain ajoa.

– Meitä on kolmisenkymmentä taksiyrittäjää Kokkolassa. Olemme kaikki samassa veneessä – eihän tämä hyvältä näytä, Kokkolan Taksiliikenne Oy:n hallituksen puheenjohtajaSeppo Taipale sanoo kiertelemättä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Ennusmerkit viittaavat siihen, että yrityselämällä on kuljettavanaan taloudellinen Via Dolorosa. Linja-auto- tai taksialan yritykset eivät välty tältä reitiltä. Niiden on selviydyttävä miltei väistämättömästä taantumasta, jonka tarkkaa kestoa kukaan ei pysty määrittämään.

Tilanne on Taksiliiton toimitusjohtajaTimo Koskisen mukaan huolestuttava.

– Taksialan yritykset ovat pääsääntöisesti kooltaan hyvin pieniä eivätkä ole mitään kultakaivoksia. Niillä ei välttämättä ole taloudellista puskuria, Koskinen tunnustaa realiteetit ja jatkaa:

– Valitettavasti jo ensimmäisten päivien perusteella näyttää siltä, ettei yritysten kestokyky ole kovinkaan pitkä. Jos puhutaan kuukausista, ollaan (alana) tosi syvällä.

Kassa on siis liikennöitsijöillä koetuksella joka puolella Suomea. Thylin laskee, että jos tilanne pysyy nykyisen kaltaisena neljä kuukautta, on se vajaan sadantuhannen euron menetys vuotuisesta liikevaihdosta.

Dahl puolestaan arvioi, että palveluistaan riisuttu Dahl-Linjaliikenne Oy saa tällä hetkellä ainoastaan 15 prosenttia tavallisesta kuukausittaisesta liikevaihdosta. Kuukausitasolla takkiin tulee 150 000 euroa.

– Käytännössä olemme jo menettäneet kevään ja kesän. Syksy on tavoitteemme.

Yrityselämässä tällä hetkellä ainoa varma asia on epävarmuus. Sitä on siedettävä ja parempaan huomiseen uskottava. Ja uskotaankin – vaikeuksista huolimatta.

– Kyllähän me hengissä pysymme mutta määrätyn ajan. En viitsi edes ajatella sen pidemmälle. Olen tehnyt laskelmat elokuun loppuun asti, Thylin toteaa.

– Tulee olemaan kovat kuusi kuukautta. Luotetaan siihen, että tämä menee ohi, Dahl luo uskoa.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä