Paikallisuutiset

Maastopyöräkauppa käy hurjilla kierroksilla – Kova kysyntä yllätti koko alan: "Pyörät loppuivat kaksi kuukautta ennen kuin niiden pitäisi loppua"

Kokkola, Kalajoki

Suomessa vallitsee tänä kesänä valtava polkupyöräbuumi. STT:n mukaan pyöriä myytiin kesäkuussa lähes 70 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samassa ajassa. Trendi näkyy selvästi Keskipohjanmaan levikkialueella.

– Jos haluaa maastopyörän, joudutaan myymään ei-oota. Pieniä kokoja on vielä pari, sanoo kauppiasMarvin Kiviniemi Kokkolan Pyöräliike Lybäckistä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Hän arvioi myynnin kasvuksi noin 30–50 prosenttia. Erityisesti maastopyörät sähköllä ja ilman, hiekkatiepyörät ja paksurenkaiset, niin sanotut läskipyörät ovat menneet kuin kuumille kiville. Sen sijaan kaupunkiajoon tarkoitettuja malleja ei ole myyty tavallista enempää.

Onhan täällä hyvät reitit, vielä kun kaupunki saisi ne kartalle. Mikko Suni Kauppias

Tilanne on samanlainen Pyöräpojat Oy:ssä. Erityisesti maastopyörien kauppa on käynyt keväällä ja kesän alussa kiivaana.

– Pyörät loppuivat kaksi kuukautta ennen kuin niiden pitäisi loppua, kauppiasMerja Mutka sanoo.

Tarkkoja prosenttilaskelmia myynnin kasvusta ei ole ehditty tehdä, mutta vaikka pyöräilytrendi on jatkunut jo jonkin aikaa, tämä vuosi on poikkeuksellinen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Tämähän on maailmanlaajuinen ilmiö. Yhdysvalloissa pyörien myynti kuusinkertaistui, Merja Mutka valottaa.

Team Sportian kauppiasMikko Suni vahvistaa, että maastopyörien kysyntä on huipussaan myös Kalajoella.

– Onhan ne aika hurjia kasvulukuja. Kesäkuun alussa oli 4–5-kertainen myynti edellisvuoteen verrattuna.

Laajan merkkivalikoiman vuoksi Team Sportiassa maastopyörät eivät ole päässeet loppumaan.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Hurja kysyntä tuli yllätyksenä koko alalle kauppiaista maahantuojiin ja valmistajiin. Marvin Kiviniemi kertoo, että loppuneiden mallien tilalle ei saada enää uutta myytävää.

– Eilenkin jouduin sanomaan monelle, että valitettavasti ei ole.

Kiviniemen mukaan maastopyöräbuumi ei kysy ikää eikä sukupuolta. Aiemmin varsinkin sähköpyöriä ostivat pääasiassa nuoret. Nyt niitäkin ostavat kaikenikäiset naiset ja miehet.

Edes pyörien korkea hinta ei tunnu hillitsevän kysyntää. Lybäckillä sähkömaastopyörä maksaa 2500 eurosta ylöspäin, hiekkatiepyörä 1500 eurosta ylöspäin ja läskipyörä 1000–2000 euroa.

Pyörien mukana on lisääntynyt erilaisten varusteiden ja varaosien myynti. Lybäckillä kypäriä, housuja ja laukkuja on myyty paljon. Pyöräpojilla kypärät käyvät hyvin kaupaksi, mutta laukkujen myynti on hieman vähentynyt. Kalajoen Team Sportiassa kypärien myynti on kaksinkertaistunut, ja varaosia myydään enemmän.

Kuumana käyvä pyöräkauppa on osin ruuhkauttanut myös pyörähuollon. Lybäckillä ruuhka alkoi tänä vuonna aiempaa varhemmin, ja palveluun on tällä hetkellä kolmen viikon jono. Pyöräpojilla jono on noin kaksi viikkoa. Myös Team Sportian huollossa oli tavallista vilkkaampaa erityisesti toukokuussa.

– Talvella palvelua saisi nopeasti. Sitten kun kevät alkaa, pyörä olisi valmiina ja ei muuta kuin ajelemaan, Marvin Kivimäki vinkkaa.

Pyöräbuumi on yksi koronan yllättävistä sivuvaikutuksista. Kotona työskentely ja ulkomaanmatkojen peruutukset saivat monet suuntaamaan pyöräkaupoille.

– Tänä vuonna tämä liittyy koronaan. 60 prosenttia ihmisistä on ollut etätöissä, kaikki paikat ovat olleet kiinni eivätkä ihmiset jaksa vain kävellä. Moni ei myöskään halua käyttää julkista liikennettä, Merja Mutka pohtii.

Marvin Kiviniemi näkee pyöräbuumin taustalla lisääntyneen innostuksen luonnossa liikkumiseen. Siihen ei kaupunkipyörällä pysty.

– Ihmiset haluavat päästä luontoon. Ihan tavallisella pyörällä pääsee paikkoihin, joissa olet jo käynyt. Maastopyörällä pääsee uusiin paikkoihin.

Pyöräkauppiaiden mukaan Kokkola ja Kalajoki tarjoavat maastopyöräilijöille monia hyviä kohteita. Kalajoella ongelmaa on tiedottamisessa.

– Onhan täällä hyvät reitit, vielä kun kaupunki saisi ne kartalle matkailijoita varten. Sitä me toivomme ja sitä toivoo varmaan moni muukin yrittäjä, jotta talvipyöräilykin onnistuisi paremmin, Mikko Suni sanoo.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä