Paikallisuutiset

"Katselin tunnin verran raveja Pyhäsalmen Matkahuollon televisiosta ja hyppäsin Oulun bussiin" – Jyväskylän reitti on edelleen tärkeä opiskelijoille, uusi toimija ajaa nyt vuoroa

Kun aloitin opiskelut Jyväskylässä, nopein vaihtoehto päästä viikonlopuksi kotiin oli oma auto. Tuolloin lähin linja-autoreitti koukkasi Reisjärven kautta, josta perhe kävi minut joskus hakemassa, jos en kulkenut autolla.

Välillä matkustin Jyväskylään junalla, mutta vaihto Seinäjoella ja pysähdykset jokaisella Keski-Suomen asemalla lisäsivät matka-aikaa parilla tunnilla.

Edelleen kuljen säännöllisesti Jyväskylän ja Ylivieskan väliä. Siksi olikin suuri harmi, kun Jyväskylän liikenne päätti lopettaa kyseisen vuoron.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

KLiikenne Huovari aloitti lokakuussa 2020 markkinaehtoisen reitin Ylivieskan ja Jyväskylän välillä. Nyt odotetaan opiskelijoiden palaavan kyytiin, kun koronatilanne helpottaa.
KLiikenne Huovari aloitti lokakuussa 2020 markkinaehtoisen reitin Ylivieskan ja Jyväskylän välillä. Nyt odotetaan opiskelijoiden palaavan kyytiin, kun koronatilanne helpottaa. Kuva: Clas-Olav Slotte
Tämä on haastavaa aikaa kaikille yrityksille ja usealle toimialalle. Jani Huovari

Vuoro ajoi suoraan Ylivieskaan, mikä oli mukavaa. Aiemmin joinakin vuosina matkustin ensin tuetulla taksikyydillä Pyhäsalmeen, katselin tunnin verran raveja Pyhäsalmen Matkahuollon televisiosta ja hyppäsin Oulun bussiin. Se oli jännittävää!

Bussissa on rauhallisempaa kuin junassa, jossa ihmiset kulkevat käytävällä ravintolavaunuun ja takaisin. Myös yksityisyyttä on enemmän, kun saa omissa oloissa katsella maisemia hämärtyvässä illassa.

Tykkään myös vuorosta, joka ajaa Kokkolasta Kaustisen, Perhon ja Saarijärven kautta nelostielle. Rakennuskanta ja maisema on erilaista kuin Pohjois-Pohjanmaan puolella.

Samalla voi tehdä sosiologista tutkimusta siitä, missä elämänvaiheessa olevat ihmiset käyttävät linja-autoa ja miksi he eivät kulje omalla autolla.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

On harmi, että linja-autoliikenne on nyt vähäistä. Uskon, että linja-autossa matkustaminen on korona-aikana turvallista. Liikennöijät tekevät varmasti kaikkensa sen eteen.

.lemonwhale-embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width:100%; width:100% } .lemonwhale-embed-container iframe { position: absolute; top: 0; left:0; width: 100%; height: 100%; }

Jyväskylän reitti oli vuoden verran ilman liikennettä, kunnes Liikenne Huovari aloitti markkinaehtoisen reitin Ylivieskan ja Jyväskylän välillä. Kyseessä on sieviläisveljesten Sami ja Jani Huovarin perustama linja-autoyritys, joka on kasvanut nopeasti.

Lokakuussa Liikenne Huovari aloitti reittiliikenteen arkipäivisin Ylivieskan ja Jyväskylän välillä, juuri ennen kuin koronan toinen aalto iski.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Sitten tuli korona ja hiljensi kaiken. Nyt odotetaan, että tilanne helpottaisi, Sami Huovari sanoo.

Huovari peruuttaa hallista tavallista isomman, viitisen vuotta vanhan linja-auton.

– Tämä hankittiin vuosi sitten kesällä. Tilausajo veti silloin hyvin ja ajattelimme, että hankitaan isompi auto, Huovari sanoo.

Linja-autoissa on yleensä kaksi akselia ja 50 istuinpaikkaa. Liikenne Huovarin suurin linja-auto on kolmiakselinen ja asiakaspaikkoja on 61+2.

Jani (vas.) ja Sami Huovari ovat kotoisin Sievistä. Veljesten omistama Liikenne Huovari ajaa tilausajoja 60-paikkaisella linja-autolla.
Jani (vas.) ja Sami Huovari ovat kotoisin Sievistä. Veljesten omistama Liikenne Huovari ajaa tilausajoja 60-paikkaisella linja-autolla. Kuva: Clas-Olav Slotte

Autolla tehtiin tilausajoja ja valmismatkoja muun muassa Kuopioon ja Tuuriin sekä ulkomaille Viroon saakka. Matkoista tuli nopeasti hyvin suosittuja.

– Virpi Naumanen tuli meille töihin suunnittelemaan matkoja. Hän teki hyvää työtä ja sai hyvät kontaktit, Sami Huovari sanoo.

Ensi kesän matkat on jo suunniteltu ja ne tulevat myyntiin jossain vaiheessa. Ulkomaille matkoja ei kuitenkaan vielä tehdä.

Isolla bussilla ajetaan tällä hetkellä koululaisvuoroja.

– Ehkä on liioiteltua olla isolla autolla liikenteessä, mutta korona-aikana täällä on ainakin tarpeeksi väljää, Sami Huovari sanoo.

Huovarin veljesten Samin ja Janin omistama Liikenne Huovari on uusi toimija linja-autoliikenteessä Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalla. Yhtiö ajaa koululaisliikennettä, omia reittivuoroja sekä valmis- ja tilausmatkoja.

Muun muassa Kokkolan Matkahuollon pihalla Liikenne Huovarin bussi on tuttu näky, sillä yritys voitti kesällä kilpailutuksen ja ajaa koululaisvuoroja Toholammin, Ullavan, Kokkolan ja Kälviän välillä. Ylivieskan seudulla yritys on ajanut koululaisvuoroja jo pidempään.

Kuntien kilpailuttamat ja Ely-keskusten tukemat vuorot pystytään ajamaan, sillä kouluja ei ole koronan takia suljettu.

Markkinaehtoisen liikenteen osuus toiminnasta on niin pieni, ettei valtion koronatukea kannata hakea.

– Tämä on haastavaa aikaa kaikille yrityksille ja usealle toimialalle. Kyllä se on näkynyt myös meidän arjessa, mutta kyllä tästä selvitään,Jani Huovari sanoo.

Yhtiö työllistää omistajien lisäksi 14 työntekijää, joiden lisäksi käytetään tilapäiskuskeja. Ketään ei ole tarvinnut irtisanoa.

Molemmat ovat toimineet koko aikuisikänsä taksi- ja linja-autoliikenteessä. Isoveli Sami alkoi ajaa taksia vuonna 1994 ja Jani vuonna 2008. Kummallakin on yhteisen yrityksen lisäksi taksit Ylivieskassa ja Sievissä.

Sami Huovari hankki vuonna 2015 pikkubussin sekä 50-paikkaisen linja-auton. Yhteinen yritys Liikenne Huovari aloitti seuraavana vuonna.

– Kysyntää oli paljon eikä riittänyt aikaa. Kysyin Jania kaveriksi pyörittämään liikennettä pikkubusseilla, ja pikku hiljaa alkoivat isot autot lisääntyä.

Nyt Liikenne Huovarilla on 16 autoa, joiden joukossa on muutama taksi, isoja busseja sekä pikkubusseja.

– Näin nopeaa kehitystä emme osanneet ajatella. Ehkä asiat ovat vain osuneet kohdalleen ja olemme olleet oikeaan aikaan oikeassa paikassa, Jani Huovari pohtii.

Huovarin veljekset Jani (vas) ja Sami omistavat yhdessä Liikenne Huovarin. Kalustoon kuuluu pikkubusseja, linja-autoja ja takseja.
Huovarin veljekset Jani (vas) ja Sami omistavat yhdessä Liikenne Huovarin. Kalustoon kuuluu pikkubusseja, linja-autoja ja takseja. Kuva: Clas-Olav Slotte

Pieni linja-autoyritys pyrkii erottumaan muista nykyaikaisella kalustolla ja hyvällä palvelulla. Huovarin linja-autoissa on USB-pistokkeet, joilla voi ladata mobiililaitteita.

Erottuakseen pikavuoroliikenteessä yksi Huovarin busseista on maalattu ExpressBussien väreihin. Kyseessä on linja-autoliikenteen markkinointiyhteenliittymä, joka tunnetaan nopeista yhteyksistä eri paikkakuntien välillä.

– Liikenne Huovari on pieni talo, joten on tärkeää, että meidät huomataan pikavuoroliikenteessä. Tällaiset linjat ovat pitkäjänteisiä rakentaa.

Jyväskylän reitti on markkinaehtoista liikennettä, ja kyseinen reitti oli noin vuoden verran ilman liikennettä kunnes Liikenne Huovari päätti ottaa riskin. Reittiä käyttävät muun muassa Jyväskylän yliopistossa opiskelevat tai Keski-Suomen Keskussairaalassa asioivat matkustajat.

Vastikään Huovari aloitti markkinaehtoisen reitin myös Ylivieskan ja Kalajoen välillä.

Fakta

Markkinaehtoinen liikenne

Reittiliikennelupien myöntäminen päättyi ELY-keskuksissa heinäkuussa 2018.

Tuolloin eriytyivät tuettu ja markkinaehtoinen liikenne.

Tuettua liikennettä ovat ELY-keskusten sekä kuntien ja kaupunkien kilpailuttamat reitit.

Markkinaehtoiselle reitille ei voi saada yhteiskunnan tukea vaan liikennöijä kantaa taloudellisen riskin itse.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä