Paikallisuutiset

Kalajokilaakson alueen lukiolaiset opiskelivat kotona yli kaksi kuukautta – Tehtäviä jäi kesken ja kursseja suorittamatta: "Etäopetuksessa oli ehkä suurempi kynnys kysyä opettajalta apua"

Osa hyötyi, mutta osalle opiskelijoista etäopetus oli vaikeaa aikaa: tehtäviä jäi kesken ja kursseja suorittamatta. Nyt prepataan etäopiskelun aikana syntyneitä aukkoja.

Nivalan lukiossa palataan innolla lähiopetukseen yli kaksi kuukautta kestäneen etäopetuksen jälkeen.

Kavereita ja opettajia on mukava nähdä pitkän tauon jälkeen. Tosin Nivalan lukiossa on muutenkin hyvä meininki.

– Ei ole koskaan ärsyttänyt tulla kouluun. Meillä on tosi hyvät opet ja tosi hyvät olosuhteet, sanooOliver Viio.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kotona opiskeleminen oli vaativaa aikaa ja motivaatio oli koetuksella.Hilla Savolainen, Emilia Jurvelin jaJere Peräaho ovat samaa mieltä.

Takaisin etäopetukseen ei haluttaisi palata.

– Huolestuttaa, kun kotona ei opi niin hyvin kuin paikan päällä koulussa. On erilaisia opiskelijoita, toiset tykkäävät päntätä, mutta minä kuuntelen tunneilla, ja se riittää minulle, Viio sanoo.

Nivalan lukiossa palattiin viikko sitten perjantaina lähiopetukseen. Abit lähtivät lukulomalle, ja kakkoset pääsivät abiboxiin. Hilla Savolainen (oik.) on oppilaskunnan puheenjohtaja. Oliver Viio ja Jere Peräaho opiskelevat myös toista vuotta ja Emilia Jurvelin ensimmäistä vuotta. Lukion rehtori on Juha Maijala.
Nivalan lukiossa palattiin viikko sitten perjantaina lähiopetukseen. Abit lähtivät lukulomalle, ja kakkoset pääsivät abiboxiin. Hilla Savolainen (oik.) on oppilaskunnan puheenjohtaja. Oliver Viio ja Jere Peräaho opiskelevat myös toista vuotta ja Emilia Jurvelin ensimmäistä vuotta. Lukion rehtori on Juha Maijala. Kuva: Esko Keski-Vähälä

Etäopetuksessa oli vaikea pitää kiinni päivärytmistä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Minusta tuntui jollain tasolla, että kirjoituksia, esseitä ja havaintotehtäviä oli etäopetuksessa enemmän kuin lähiopetuksessa, Jurvelin sanoo.

Hankalinta etäopetus oli matemaattisissa aineissa. Koulussa tunneilla lasketaan yhdessä, ja opettajalta voi kysyä neuvoa kesken tehtävän teon.

– Etäopetuksessa oli ehkä suurempi kynnys kysyä opettajalta apua. Sekin vaikutti oppimiseen, kun vastausta ei saanut livenä vaan viestinä, Savolainen sanoo.

Reaaliaineiden opiskelu oli helpompaa, mutta siinäkin oli oma haasteensa. Varsinkin aamuisin.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Uskonto ja filosofia olivat yllättävän samanlaisia live-tunteinakin, mutta piti vaan jaksaa kuunnella niitä, Peräaho sanoo.

Nivalan lukiossa palataan lähiopetukseen arviointijakson jälkeen. Abit päästettiin lukulomalle, ja ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijat palaavat kouluun.
Nivalan lukiossa palataan lähiopetukseen arviointijakson jälkeen. Abit päästettiin lukulomalle, ja ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijat palaavat kouluun. Kuva: Esko Keski-Vähälä

Nivalassa etäopetusta varten tehtiin live-lukujärjestys, johon opettajat merkitsivät live-tuntinsa. Lisäksi lukujärjestykseen varattiin aikaa tehdä tehtäviä.

– Minulla on yleiskuva, että opiskelu on sujunut hyvin, mutta etäopetuksessa oma vastuu on kovin paljon suurempi, lukion rehtoriJuha Maijala sanoo.

Etäopetus on rasittanut niin opiskelijoita, opettajia kuin kotiväkeäkin. Vuorovaikutuksen puutteen huomasi monella tapaa.

– Siellä kotona saattoi silmä lupsahtaa kiinni live-tunnin aikana eikä seuraaminen ollut sitä mitä se paikan päällä on, Maijala sanoo.

Ylivieskan lukion rehtori Kalle Luhtasela iloitsee paluusta lähiopetukseen, mutta valitettavasti etäopetuksen jälkiä joudutaan vielä paikkailemaan.
Ylivieskan lukion rehtori Kalle Luhtasela iloitsee paluusta lähiopetukseen, mutta valitettavasti etäopetuksen jälkiä joudutaan vielä paikkailemaan. Kuva: Pirjo Kunelius

Ylivieskan lukion rehtorinKalle Luhtaselan mielestä paluu kouluarkeen on tosi tärkeää.

– Olemme iloisia, mutta samalla tiedämme, että monella on paikattavaa etäopetuksen aikaisissa opinnoissa, Luhtasela sanoo.

Epäonnistuneille kursseille pyritään tarjoamaan uusimismahdollisuuksia.

Luhtaselan mielestä suurimmalle osalle opiskelijoista etäopetus on heikompi tapa opiskella kuin tavallinen kouluopetus.

– Muutamat opiskelijat eivät saaneet lainkaan suoritettua kursseja etäopetuksessa, Luhtasela sanoo.

Ylivieskassa opetusta heikensi se, että opettajia oli joulukuussa lomautettuna.

– Vaikutukset ulottuvat opiskelijoiden kohdalla koko lukioaikaan eli aina vuoden 2023 yo-kirjoituksiin asti, Luhtasela sanoo.

Kalajoen lukiossa oli olemassa valmiit suunnitelmat, kun etäopetukseen siirryttiin joulukuussa.

– Osa jopa hyötyi, mutta osalle opiskelijoista etäopiskelu oli tosi vaikeaa, sanoo vt. rehtoriRiku Saksholm.

Vaikeinta oli ensimmäisen vuoden lukio-opiskelijoilla, joille ei ollut vielä kehittynyt rutiinia lukiomaiseen opiskeluun.

Seuraavaksi prepataan aukkoja, joita etäopetuksen aikana on syntynyt.

Kalajoen lukioon on palkattu tämän kevään ajaksi valtion korona-avustuksella opettaja, joka auttaa eri oppiaineissa.

– Hän ottaa henkilökohtaisesti yhteyttä opiskelijoihin, joilla on jäänyt suorituksia rästiin, Saksholm sanoo.

Fakta

Etäopetus

Nuorisotutkimusverkoston toteuttaman kyselyn mukaan noin kolmasosa opiskelijoista ja koululaisista on kokenut etäopetuksen kielteisesti ja kolmasosa myönteisesti.

Noin kolmasosan mielestä vaikutukset eivät ole olleet erityisesti kielteisiä tai myönteisiä.

Lukiolaiset kokivat etäopetuksella olleen enemmän kielteisiä vaikutuksia kuin ammatillisten oppilaitosten opiskelijat .

Tytöt ovat kokeneet etäopetuksen hivenen useammin kielteisenä kuin pojat.

Etäopetuksen kielteisiä kokemuksia ovat yksinäisyys ja sosiaalisten kontaktien rajoittaminen.

Lähde: Nuorisotutkimusverkosto

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä