Paikallisuutiset

Holtittomista tyypeistä varovaisiin ja vastuullisiin – Nuoria kuljettajia ei parane niputtaa, muistuttavat nuoret itse

Kokkola

Nuoret kuljettajat ovat olleet viime aikoina otsikoissa ilman omaa suoranaista syytään tai ansiotaan. Liikenne- ja viestintäministeriö on avannut ajokorttilain uudistettavaksi ja nuorten kuljettajien oikeuksiin saattaa olla luvassa tiukennuksia.

Liikenneturvasta on nostettu esille porrastettu ajokortti, jossa kortinhaltija saisi ensimmäisinä ajokuukausinaan kuljettaa autoa vain aikuisempi henkilö kyydissään. Yöaikana ajaminen voisi mainittuina kuukausina olla kokonaan kiellettyä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Haastattelukierros kokkolalaisten 16-18 -vuotiaiden nuorten keskuudessa ei tuonut esityksille täystyrmäystä, muttei äänekästä kannatustakaan. Teinit muistuttavat, että nuorissakin kuskeissa on eroja. Yhtä mieltä he tuntuvat olevan siitä, että kaahailun takana on usein näyttämisenhalu.

Noora Isokangas on huomannut, että mopoauto voi olla nuorille kuskeille jopa liikennekiusaamisen kohde.
Noora Isokangas on huomannut, että mopoauto voi olla nuorille kuskeille jopa liikennekiusaamisen kohde. Kuva: Markku Jokela

Toista vuotta Kiviniityn lukiota käyvä 17-vuotiasNoora Isokangas kulkee kuuden kilometrin koulumatkan vielä mopoautolla. Hän on seurannut ajokorttilakiasiaa.

– Onhan se hyvä, että näitä asioita mietitään, sillä onnettomuuksien määrä on lisääntynyt aiemmin ajokortin saaneilla. Toisaalta esitykset vaikeuttaisivat nuorten kulkemista esimerkiksi kouluun. Ja jos koulussa tulee hyppytunti, niin autolla ei voisi lähteä mihinkään, ellei vieressä istuisi joku vanhempi.

Isokangas on mopoauton ratista asioita seurattuaan valmis allekirjoittamaan vanhan väittämän siitä, että juuri ajokortin saaneet ottavat liikaa riskejä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Tosi moni leveilee sillä, että on saanut kortin ja ehkä sitten pitää vähän näyttää. On toisaalta sellaisiakin, jotka ajavat tosi varovasti ja ajattelevat muiden turvallisuutta.

Mopoauton ja oikean auton välillä tuntuu vallitsevan vaarallinenkin statusero.

– Juuri kortin saaneet saattavat ajaa tosi lähelle tavallaan kiusaamaan. Välillä on niitä, jotka eivät tykkää mopoauton hiljaisemmasta vauhdista.

Noora Isokankaalle ovat ajokorttiasiat ja kuljettajan oikeudet juuri nyt erinomaisen ajankohtaisia.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Täytän 18 lokakuussa, mutta olen saamassa ajokortin jo parin viikon päästä. Kyllähän se vähän jännittää.

Aku Anttilan mukaan ennakkoluuloille nuorten liikennekäyttäytymisestä on perusteita. Toisaalta osa ajaa hyvinkin säntillisesti.
Aku Anttilan mukaan ennakkoluuloille nuorten liikennekäyttäytymisestä on perusteita. Toisaalta osa ajaa hyvinkin säntillisesti. Kuva: Markku Jokela

Lukion parkkipaikalle autonsa pysäköinyt 18-vuotiasAku Anttila on ollut ajokortin haltija kohta vuoden ajan.

Hänellä on ollut aitiopaikka seurata ikäistensä kuljettajien liikennekäyttäytymistä.

Anttilan mukaan ennakkoluuloille nuorten kaahailusta on perusteensa.

– Kyllä ne pitävät paikkansa ainakin jossain määrin. Jotkut nuoret ajavat holtittomasti, mutta toisaalta jotkut ajavat sen ensimmäisen puoli vuottakin rauhallisesti.

Liikenneturvan esitysten Anttila sanoo kuulostavan järkeenkäyviltä.

– On itsekin tullut huomattua liikenteessä, että kyllä siellä kaikenlaista porukkaa liikkuu etenkin yöaikaan. Ja subbarit voivat soida ja meno olla sellaista, että ainakin meluhaittaa aiheutuu.

  "Kyllähän se on sitä, että pitää päästä näyttämään kavereille", määrittelee Eetu Heikkilä sen vaarallisen asenteen.
"Kyllähän se on sitä, että pitää päästä näyttämään kavereille", määrittelee Eetu Heikkilä sen vaarallisen asenteen. Kuva: Markku Jokela

Yhteislyseon toimipaikalla Länsipuiston koululla yhytimmeEetu Heikkilän,Miska Järvelän jaEfraim Garcían.

Kohta 17-vuotiaaksi ikänsä ilmoittava Heikkilä kertoo pärjäävänsä vielä hyvin mopolla, mutta tarkoituksena on saada kortti heti kun 18 tulee täyteen. Kaahailua hän myöntää nähneensä.

– Kyllä se tieten on vähän tottakin. Riippuu vähän siitä kuka ajaa.

Elääkö nykynuorissa samanlainen vaarallinen elvistelynhalu kuin aiemmissa polvissa?

– Kyllähän se on sitä, että pitää päästä näyttämään kavereille, mitä on oppinut.

Miska Järvelä ei lämpene tiukennuksille, mutta myöntää, ettei aihetta ole tullut juuri seurattua.
Miska Järvelä ei lämpene tiukennuksille, mutta myöntää, ettei aihetta ole tullut juuri seurattua. Kuva: Markku Jokela

Kaksipyöräisellä paikalle kurvannut 16-vuotias Järvelä suhtautuu liikenneturvan kaavailuihin kriittisesti.

– Aika tyhmää, kyllä minun mielestäni yölläkin pitäisi saada ajaa autolla normaalisti. En ole oikein seurannut asiaa.

Järveläkin muistuttaa siitä, että nuoria kuljettajia - kaksipyöräisten tai nelipyöräisten - ei tule niputtaa yhteen.

– Jotkut ajaa aika lujaa ja jotkut aika nätisti. Kyllä etenkin liikenteen seassa tulee nätisti ajettua.

García, 17, arvelee, että vauhdin hurma saa joiltain kuskeilta maltin hukkumaan.

– Riippuu henkilöstä. Jotkut tykkäävät niin paljon ajaa lujaa, etteivät ajattele, että voi sattua onnettomuus ja tulla loukkaantumisia.

Efraim García arvelee, että vauhdin hurma vie joillain voiton järjestä.
Efraim García arvelee, että vauhdin hurma vie joillain voiton järjestä. Kuva: Markku Jokela

Nuoret vaaravyöhykkeessä

Lähes joka kolmas Suomessa tieliikenteessä vahingoittuva kuuluu 15-24 -vuotiaiden ikäryhmään.

Nykyisen tieliikennelain mukaan voi henkilöauton ajo-oikeuden saada jo 17-vuotiaana, jos tälle on erityisiä syitä.

Liikenneturvan kyselyn mukaan 77 prosenttia suomalaisista on huolestunut nuorten liikenneturvallisuudesta.

Vain 26 prosenttia katsoo, että ajo-oikeuden ehdollinen laajentaminen 17-vuotiaisiin on ollut hyvä uudistus.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä