Paikallisuutiset

Uuden auton odotusaika voi olla pitempi kuin lapsen: henkilöautojen ensirekisteröintien määrä putosi alkuvuonna pienemmäksi kuin kertaakaan 2000-luvulla – komponenttipula on venyttänyt viime syksystä lähtien toimitusaikoja

Ei ole koronapandemia ohi. Eikä varsinkaan ole ohi Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa.

Molemmista on maksettu ja maksetaan ennen kaikkea inhimillistä hintaa mutta taloudessa myös puhdasta rahaa kovaa vauhtia kiihtyvän inflaation sekä kuluttajien epäluottamuksen kautta.

Ns. tavallisen kansalaisen elämän suurimpia hankintoja ovat asunto ja auto. Ensimmäisen hankinnasta ei voi tinkiä ainakaan silloin kun asuinkunta vaihtuu. Autokauppoja sen sijaan yleensä voi lykätä odottamaan parempia aikoja.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Juuri siitä oli ensimmäisenä koronakeväänä 2020 kysymys. Uusien autojen kauppa romahti hetkessä. Se toipui pikkuhiljaa, mutta Ukrainan sodan myötäkuluttajien luottamus omaan talouteen on taas kokenut kovia. Markkinat tunnetusti ovat pitkälti psykologiaa. Nyt yleinen tunnelma yhteiskunnassa ei pönkitä kuluttajien uskallusta tehdä isoja kauppoja.

Se ei lupaa hyvää autokaupalle, joka kamppailee myös toisen ongelman kanssa. Uusien autojen toimitusajat ovat valmistajien komponenttipulasta sekä raaka-aineiden ja energian hintojen noususta johtuen venyneet viime syksystä lähtien huomattavasti.

Tämä näkyy selvästi alkuvuoden ensirekisteröintitilastoissa.

Maaliskuun loppuun mennessä uusia henkilöautoja oli rekisteröity yhteensä 21 725, mikä on 22,4 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Henkilöautojen ensirekisteröintien määrä ei ole vielä kertaakaan 2000-luvulla ollut näin pieni ensimmäisen vuosineljänneksen aikana.Näin kertoi Autoalan Tiedotuskeskus aprillipäivän tiedotteessaan.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kyse ei ollut aprillipilasta

Onko kauppa sitten kertakaikkisesti hyytynyt? Ei ole. Uusien autojen tilauskannat ovat kasvaneet ennätyksellisen korkeiksi tuotannon ongelmien takia.

Kauppaa on siis tehty, mutta ennen kuin sovittu ja tilattu uusi auto saadaan rekisteröityä, aikaa kuluu poikkeuksellisen paljon.

Pörhön Autoliikkeen Kokkolan paikallisjohtaja Toni Puutio on muiden autokauppiaiden tavoin joutunut sopeutumaan poikkeukselliseen markkinatilanteeseen.
Pörhön Autoliikkeen Kokkolan paikallisjohtaja Toni Puutio on muiden autokauppiaiden tavoin joutunut sopeutumaan poikkeukselliseen markkinatilanteeseen. Kuva: Markku Jokela

Pörhön Autoliikkeen paikallisjohtajaToni Puutio Kokkolasta toteaa, että pisimmillään ja pahimmillaan odotusaika venyy jopa vuoteen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Uutta autoa saattaa joutua odottamaan pidempään kuin lasta, Puution humoristinen pelkistys kuuluu.

Autokauppiaan kannalta kyse on vakavasta asiasta.

– Onhan tässä omat haasteensa, kun ihmiset ovat tottuneet siihen, että uuden autonsa saa nopeasti. Kauppa kyllä käy, mutta toimitusaikojen ollessa pitkiä rekisteröintitilastoissa tilanne näyttää pahemmalta kuin on. Joka päivä kysytään uusia autoja ja joka viikko niitä myydään, Puutio kertoo.

Uuden polttomoottoriauton saa suhteellisen pian, mutta pelkkiin bensiinikäyttöisiin, dieseleistä puhumattakaan, ajoneuvoihin kuluttajien kiinnostus ei pääsääntöisesti kohdistu.

– Bensa- tai dieselautoja saa muutaman kuukauden toimitusajalla. Kysynnän pääpaino on kuitenkin hybridi- tai sähköautoissa, joiden toimitusaika on pitkä. Tilauksia on paljon sisällä ja jossain vaiheessahan se ketsuppipulloa lähtee aukeamaan, Puutio luo uskoa.

Hän huomauttaa, että joitakin malleja on mahdollista saada nopeastikin.

– Onhan meilläkin tällä hetkellä hallissa autoja, mitkä saa ajaa heti ulos. Jos auton haluaa räätälöidä niin, että siinä on omat värit ja varusteet, silloin toimitusaika on pitkä.

Yleensä näin myös on. Uudesta autostaan käytännössä jokainen ostaja haluaa juuri itselleen sopivan ja mieluisen.

Kuinka paljon toimitusajat vaikuttavat kauppaan eli ehtiikö potentiaalisten ostajien autokuume laskea, kun he kuulevat toimitusajoista?

– Jos auton aikoo vaihtaa, kyllä se kannattaa vain tilata. Jossain vaiheessa se tulee.

Entäpä sitten hyvityshinta vaihtoautosta, jolla mahdollisesti ajetaan uutta odotellessa vaikkapa 15 000 kilometriä vuodessa. Minkälainen diili välirahasta voidaan tehdä?

– Hyvin vaikea on vuoden päähän ennustaa minkälainen hinta sillä vaihtoautolla on. Markkinahan sen hinnan kumminkin määrittää. Kauppa tehdään sillä tavalla, että kun uusi auto on tulossa, katsotaan se lopullinen hyvityshinta, Toni Puutio kertoo.

Autoliike Nystedtin toimitusjohtaja Johan Lillbroända kertoo vaihtoautojen arvon pysyvän aikaisempaa paremmin, mikä tukee autokauppaa.
Autoliike Nystedtin toimitusjohtaja Johan Lillbroända kertoo vaihtoautojen arvon pysyvän aikaisempaa paremmin, mikä tukee autokauppaa. Kuva: Clas-Olav Slotte

Kokkolassa, Pietarsaaressa ja Ylivieskassa (Seinäjoella ja Kauhajoella Maakunnan Auto -nimellä) toimivan autoliikeNystedtin edustama Toyota on toimitusjohtajaJohan Lillbroändan mukaan selvinnyt toimitusaikojen venymisestä suhteellisen hyvin.

– Kieltämättä maailmanlaajuiset ongelmat koskevat myös Toyotaa. Valtaosa Toyota-merkkisistä uusista autoista saadaan kuitenkin vielä tämän vuoden puolella rekisteriin. Suurimmissa massamalleissa toimitusajat ovat 4–6 kuukautta. Erikoismalleissa toimitusajat ovat astetta pidemmät, Lillbroända kertoo.

Sodan raivotessa keskellä Eurooppaa kenenkään kristallipallosta ei voi nähdä tilanteen kohentumista.

– On hyvin vaikea tietää milloin tilanne paranee. Toyota on kuitenkin pystynyt nykyisessä poikkeuksellisessa tilanteessa kasvattamaan markkinaosuuttaan.

On toimitusaikojen venymisen aiheuttamassa tummassa pilvessä myös oma hopeareunuksensa.

– Vaihtoauton arvon alenema ei ole niin suuri kuin aikaisemmin. Hyvityshinta käytetystä autosta on kilpailukykyinen. Markkina tukee tätä kautta autonvaihtoprosessia, Lillbroända huomauttaa.

Jos auton toimitusaika on vaikkapa seitsemän kuukautta, voiko välirahan lukita kaupantekohetkellä vaikka asiakas ajaisi tuona aikana esimerkiksi 15 000 kilometriä?

– Kyllä niin tänä päivänä tehdään. Se (ajokilometrit) otetaan huomioon arviointihetkellä ja asiakas voi turvallisin mielin odotella uutta autoa. Nyt on krooninen pula vaihtoautoista ja sen vuoksi vaihtoautojen arvo säilyy parempana. Se on tässä tilanteessa poikkeuksellista. Tietenkin autoliike joutuu ottamaan tietyn riskin, Lillbroända toteaa.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä