sunnuntai 25.9.2022 | 23:04
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Kulttuuri

Vetelistä kotoisin oleva elokuvantekijä Jesse Jalonen Kino-Keskipohjanmaan vieraana – Kukaan ei katso sinua silmiin esitetään Rakkautta & Anarkiaa -festivaaleilla

Hannu Björkbacka
To 22.9.2022 klo 18:14 | päivitetty pe 10:49

Veteliläissyntyinen, ohjaajaksi lopputyöllään valmistuva Jesse Jalonen on verkossa ja näköislehdessä ilmestyvän Kino-Keskipohjanmaan kaksiosaisen festivaalikatsauksen ensimmäisen osan vieraana. Kukaan ei katso sinua silmiin nähtiin kahdesti parhaillaan meneillä olevilla Rakkautta & Anarkiaa -filmijuhlilla Helsingissä lähes loppuunmyydyille saleille. Elokuva on dokumentaarista tieteisfiktiota, mutta sellaisena hyvin ihmisläheinen.

Kinovlogissa tavataan myös ohjaaja Maria Ruotsala, jolta tietenkin kysytään se vakiokysymys suosikkielokuvasta ja tv-sarjasta. Ruotsala kertoo vastikään kuolleen Jean-Luc Godardin merkityksestä uralleen.

Maria Ruotsala.
Hannu Björkbacka

Tv-sarjavalio Ilosesta talosta (2006) sekä edelleen parhaasta suomiscifistä Apeiron (2013) tunnetulla Ruotsalalla on useita projekteja suunnitteilla. Viimeisin niistä on filmisovitus, joka valmistuessaan tulee varmasti herättämään huomiota. Valitettavasti siitä ei tässä vaiheessa voi vielä julkistaa yksityiskohtia – edes Kino-Keskipohjanmaassa.

Kamera tekee ihmisen näkyväksi

Kukaan ei katso sinua silmiin. Ohjaus, käsikirjoitus ja kuvaus Jesse Jalonen. Pääosissa Ida-Maria Olva, Arttu Timlin, Kimiya Eskandari, Jonas Rothlaender. 65 min. K12. Tuotanto Fossi Films/Ella Ruohonen. ELO Film School 2022. Rakkautta & Anarkiaa 18. ja 20.9. Helsinki.

★ ★ ★ ★

Sunnuntaihin saakka jatkuvilla Rakkautta & Anarkiaa -festivaaleilla Jesse Jalonen kertoi, että edellisen lyhytelokuvansa Lumenpudottaja (2019) jälkeen hän halusi tehdä filmin, jossa on henkilöitä, joista katsoja voi pitää. Ja joissa ei pääsävy ole melankolia. Lumenpudottaja ja sitä edeltänyt Pauli (2014) olivat angstisia, isätraumaisen nuorenmiehen kuvia, ja sellaisina erinomaisia. 65-minuuttisella päättötyöllään Aalto-yliopistosta ohjaajaksi valmistuva Jalonen on halunnut laajentaa skaalaansa.

Uusi ohjaus Kukaan ei katso sinua silmiin on perhe- ja parisuhdetarina tieteisfilmimäisellä kiepautuksella. Elokuva esittelee oireyhtymän, jossa tietty ihmisryhmä on muuttunut näkymättömäksi. Heidät näkee vain kameralla ja kuulee mikrofonilla. Tila aiheuttaa vaikeuksia isän ja tyttären (Arttu Timlin, Kimiya Eskandari) välille sekä suomalaisnaisen ja ulkomaalaisen miehen (Ida-Maria Olva, Jonas Rothlaender) parisuhteeseen. Yksinhuoltajaisä katoaa vähitellen pikkutytön näkökentästä. Syleillessään nuoripari voi nähdä toisensa vain kännykän tai läppärin kameran kautta.

Ihmisten välistä etäisyyttä ja eksistentialistista yksinäisyyttä ilmentävät tilanteet avautuvat humoristisiksi menettämättä mitään surumielisestä kauneudestaan. Miksikään ruutu- tai digiajan kritiikiksi filmi ei sorru. Se, mikä elokuvan pohjaideassa – varsinkin Jesse Jalosen 130-sivuisen, kiintoisan ja hyvin havainnollistetun kirjallisen opinnäytetyön valossa – saattaa vaikuttaa kuivalta ja teoreettiselta, muuttuu teoksessa arkisen eläväksi ja herkäksi, myötätuntoiseksi tarkasteluksi.

Kimiya Eskandari valloittaa yksinhuoltajaisän tyttärenä ihmisläheisessä tieteiselokuvassa Kukaan ei katso sinua silmiin.
Jesse Jalonen.

Kukaan ei katso sinua silmiin yhdistää dokumentaarisia kuvia ja fiktiivistä tarinaa. Se on ohjaajan sanoin ”hybridi”. Se sisältää myös vaikuttavia yksittäisiä ”poeettisia kuvia”, jotka eivät ole mukana edistämässä tarinaa, mutta asettuvat silti osaksi kiinteää kokonaisuutta.

En ole nähnyt aikuisnäyttelijöitä aikaisemmin muissa elokuvissa, mikä vain lisää tuoreutta ja uskottavuutta korkealentoisessa, mutta ihmisenkokoisessa filmissä. Kokenein tähti saattaakin olla tyttöä esittävä Kimiya Eskandari, jonka muistamme Ensilumen (2020) pikkusiskona. Vähemmän valloittava hän ei ole tässäkään. Kamera – vanha Nokian kännykkä – rakastaa tarinan Oonaa. Mikään ei hillitse Eskandarin luontaisen improvisatorista välittömyyttä ja hetkissä elämistä. Se kertoo paitsi lapsinäyttelijän sisäsyntyisestä taitavuudesta, myös ohjaajan kyvystä käsitellä kaikenikäisiä esiintyjiään.

Jesse Jalosen maisterivaiheen opinnäytetyö, Maailma metaforana itselleen – merkityksen rakentuminen elokuvan poeettisessa kuvassa, löytyy Aalto-yliopiston verkkosivulta.

#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »