Paikallisuutiset
Keskipohjalaiset kuljetusyritykset eivät pääse hyötymään halvasta polttoaineesta – Vähäiset ajomäärät ja sopimustekniset syyt edun esteinä: "Kun polttoaineen hinta laskee, laskutamme vähemmän asiakkaita"
Öljyn hinta on alamaissa, minkä voi havaita mittareilla. Polttoainetta saa sangen halvalla. Esimerkiksi dieselin litrahinta on tippunut 20–30 senttiä lähelle euron litrahintaa.
Muutoksen luulisi olevan kuljetusyrittäjien mieleen. Hattuja ei heitellä ilmaan – hintapudotuksesta ei hyödytä siinä määrin kuin voisi kuvitella.
– Polttoaine on edullista. Tämä ei hirveästi auta tilannetta, kun käytännössä kaikki autot seisovat. Jos olisi ajoja, olisi hyvä tilanne, Dahl-Linjaliikenteen toimitusjohtajaJonas Dahl tuhahtaa.
– Rahdin hinta on sidottu polttoaineen hintaan. Kun polttoaineen hinta laskee, laskutamme vähemmän asiakkaita. Tämä malli on asiakkaan etu ja meidän etumme, kun neutralisoimme polttoainemuutokset, Ahola Transportin toimitusjohtajaHans Ahola perustelee.
Kun polttoaineen hinta laskee, laskutamme vähemmän asiakkaita. Hans Ahola toimitusjohtaja, Ahola Transport
Aholan esittelemä liiketoimintamalli on ollut käytössä kansainvälisessä liikenteessä 1970-luvulta asti. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtajaIiro Lehtonen kertoo, että kyseessä on varsin yleinen sopimuskäytäntö.
– Polttoaineen hinnan ylös- ja alasmenot vaikuttavat tietyllä aikaviiveellä kuljetuksen hintaan. Vaihtelu voi olla hyvinkin tiheä: viikoista kuukausiin. Riippuu, mitä on sovittu, Lehtonen selvittää.
Kasa muuttujia vaikuttaa siihen, miten ja minkä verran hinnat heilahtelevat. Tämä riippuu sopimuksesta mutta myös muista kustannuksista, kuten palkkakustannuksista. Niin suoraviivaisesti ei siis voi laskea, että jos polttoaineen hinta notkahtaa 20 prosenttia alaspäin, samansuuruinen alennus tehdään kuljetuksellekin.
Esimerkiksi maatalousyrittäjät ovat täyttäneet polttoainesäiliöitään nyt, kun polttoaine on huokeaa. Tällaista toimintatapaa ei ole otettu käyttöön jutun kuljetusyrityksissä. Polttoaine ostetaan tavalliseen tapaan huoltoasemilta tankkauskorteilla ajojen yhteydessä.
Hamstraushaluttomuuteen on monta syytä. Ensimmäinen peruste on yksinkertainen: kummallakaan yrityksellä ei ole omia säiliöitä. Toisekseen säilömisen avulla saatava säästö on taskurahoja valtavaan polttoainemenekkiin kuluvaan summaan verrattuna. Kolmas argumentti on se, ettei säästö ole mitään nettotuloa.
– Ylläpito ja kaikki muukin maksavat. Polttoaine on merkittävä kulu meille – siitä tämä ei ole kiinni. En kuitenkaan näe aiheelliseksi ruveta hamstraamaan polttoainetta, Dahl sanoo.
Tyypillisesti Dahl-Linjaliikenteen linja-autot kulkevat keskimäärin noin 100 000 kilometriä kuukaudessa. Tämänhetkinen määrä on Dahlin arvion mukaan ainoastaan 10 000 kilometriä kuukaudessa. Ahola Transportille kertyy yli kolme miljoonaa kilometriä kuukaudessa eli keskimäärin yli 100 000 kilometriä päivässä.
– Jos polttoaineen hinta tippuu 20 prosentilla, normaalitilanteessa se olisi meille semmoinen 50 000–60 000 euron säästö vuositasolla, Dahl laskeskelee.
Tavarakuljetusbisnes on kestänyt pelättyä paremmin poikkeusolot. Väyläviraston tieverkolta kerätyn tiedon mukaan kuljetusvolyymi on kymmenisen prosenttia vähemmän kuin viime vuonna samassa ajankohdassa. Monella muulla alalla luvut ovat olleet huomattavasti karumpia.
– Katastrofia ei ole tullut. Päivittäistä tekemistä on pitänyt katsoa tarkemmin. Lastaus- ja purkuparkoilla sekä taukopaikoilla toiminta on vaikeutunut. Yleinen taudintorjunta on tuonut meillekin oman elementtinsä, Lehtonen kommentoi.
Ahola Transportilla ajomäärät ovat samaten vähentyneet, kun ajoneuvoteollisuuden tehtaita on pistetty kiinni. Täyttä seisahdusta ei kuitenkaan ole tullut. Lomautuksia ei ole tarvinnut tehdä.
– Kuorma-autotehtaat, traktoritehtaat ja metsäkonevalmistajat ovat iso osa asiakaskuntaamme. Ajoreitit eivät ole muuttuneet. Ajamme Pohjoismaissa, Baltiassa, Puolassa, Tšekissä ja Romaniassa, Ahola luettelee.
Henkilökuljetuspuolella operoiva Dahl-Linjaliikenne ajaa paikallisliikennettä Kokkolassa. Se on pyörinyt käytännössä normaalisti. Koululaiskuljetukset Kruunupyyssä alkoivat torstaina kahden kuukauden tauon jälkeen. Tilausajolista sen sijaan on valitettavan lyhyt.
– Jotkin yksittäiset urheiluseurat ovat olleet yhteydessä. Käytännössä kaikki tilausajot on peruttu elokuun loppuun asti, Dahl harmittelee.