Paikallisuutiset
Koulukiusaamisessa isoja eroja kuntien välillä – Reisjärvellä on herätty kiusaamisen kasvuun yläkoululla, Kalajoella ihmetellään monenlaisia tutkimustuloksia
THL:n vuoden 2017 kouluterveyskyselyn mukaan Keskipohjanmaan levikkialueen kuntien välillä on isoja eroja koulukiusaamisessa 8. ja 9. luokilla. Reisjärvellä säännöllistä kiusaamista koetaan koko maan vertailussa kolmanneksi eniten, kun taas Pyhäjärven kohdalla tilasto näyttää pyöreää nollaa.
Pyhäjärven Salmen koulun rehtoriAnja Nilivaara ei tuulettele nollatuloksella.
– En usko, että mikään koulu oikeassa elämässä ihan oikeasti pääsee nollatulokseen. Ovatko oppilaat kaunistelleet asioita, tai onko kyselystä ollut poissa sellaisia oppilaita, joita on kiusattu...? Ihan normaalia elämää täällä eletään ja esimerkiksi huutelua tapahtuu varmasti. Nuorten elämä on raadollista.
Reisjärvellä kiusaamista koki 16 prosenttia 8. ja 9. luokan oppilaista. Vuoden verran Reisjärvellä sivistysjohtajana ja rehtorina toiminutMarkku Puronhaara kertoo, että ongelma on noteerattu ja siihen on reagoitu.
Näkee, etteivät kaikki voi hyvin. Kuraattorit ovat aika kovilla. Mia Rytky Merenojan koulun rehtori
– Asian eteen on tehty paljon töitä. Tämän vuoden aikana täällä on käynyt maan huippuja positiivisen pedagogiikan kouluttajia pitämässä useita koulutuksia koko henkilökunnalle. Syksyllä otimme lukuvuoden teemaksi hyvinvoinnin, ja olemme pitäneet siihen liittyviä teemapäiviä. Viime keväänä käytiin läpi lasten hyvinvointiin kuuluvia asioita vanhempainilloissa, joissa oli mukana myös terveydenhoidon ja lastensuojelun ammattilaisia.
Reisjärvellä on tehty myös omat KiVa Koulu -kyselyt. Viimeisimmistä tuloksista Puronhaara toteaa, että ovat ne ainakin paremmat kuin THL:n kouluterveyskyselyssä.
– Selkeästi näkee, että panostus on auttanut.
THL:n tilastoissa koulukiusaaminen oli Reisjärven yläkoululla vuosina 2010–11 vielä noin viiden prosentin tasolla. Puronhaara huomauttaa, että viimeisimmän kyselyn aikaan Reisjärven yläkoululaiset olivat väistötiloissa ympäri kuntaa.
– Varmaan sekin on vaikuttanut. Sehän oli monen vuoden prosessi.
Kalajoen kahdesta yläkoulusta suuremman, Merenojan koulun rehtoriMia Rytky on ollut hiukan ihmeissään THL:n kyselyn tuloksesta, jonka mukaan Kalajoella 11:tä prosenttia 8.-9.-luokkalaisista kiusataan säännöllisesti. Merenojan koulun KiVa Koulu -kyselyssä viime keväänä tulos oli 7 prosenttia.
Rytkyn mielestä jokainen kiusaamistapaus on joka tapauksessa liikaa. Hän toivoo, että kaikista tulisi tieto koulun henkilökunnalle.
– Vain osa tulee tietoon. Mitä nopeammin kiusaaminen tulee esille, sitä paremmin siihen pystytään puuttumaan.
Sen Rytky toteaa, ettei Kalajoen nuorilla nyt mene kovin hyvin.
– Näkee, etteivät kaikki voi hyvin. Kuraattorit ovat aika kovilla. Heitä tarvittaisiin enemmän, resurssit eivät ole ihan balanssissa.
Kalajoen opetuspalveluiden palvelualuejohtajaRiku Saksholm kertoo pahoinvoinnin lisääntyneen kuluvan lukuvuoden aikana ja vähän ennenkin.
– Asiat ovat olleet viime aikoina entistä vakavampia. Sillä voi olla yhteyttä myös kiusaamiseen.
Oppilashuollon resurssitilanteen Saksholm toteaa parantuneen. Koulupsykologin tehtävä täytettiin syksyllä, ja kuraattoreita on nyt kolme.
– Kuraattorit ovat tiukilla, hän kuitenkin myöntää.
Mistä pahoinvointi sitten johtuu, siitä Rytky ja Saksholm ovat ymmällään. He eivät usko viime vuosien sisäilmaongelmilla ja väistötilajärjestelyillä olevan tähän vaikutusta.
– Tietysti jos on omassa elämässä vaikeutta ja ahdistusta, niin tällainen muuttuva tilanne voi pahentaa oloa, Saksholm miettii.
Hän huomauttaa, ettei koulu yksin pysty ratkaisemaan nuorten ongelmia. Keinoja on kyllä mietitty ja asioita tehtykin. Viime syksynä muun muassa alkoi joustavan opetuksen ryhmä niille, joiden koulunkäynti ei suju isossa ryhmässä, ja vanhempien tueksi on järjestetty iso vanhempainiltojen sarja.
– Kollegojen kanssa puhuessa on käynyt ilmi, että hyvin samansuuntaisten asioiden kanssa painiskellaan joka puolella.
Kommentti
Kouluterveyskysely
THL toteuttaa kyselyn parittomina vuosina koko maassa.
Oppilaat vastaavat kyselyyn koulupäivän aikana opettajan valvonnassa. Kysely on vapaaehtoinen ja nimetön.
Kyselyyn osallistuvat perusopetuksen 4. ja 5. vuosiluokkien oppilaat ja heidän huoltajansa (ensimmäistä kertaa vuonna 2017), perusopetuksen 8. ja 9. vuosiluokkien oppilaat, lukioiden 1. ja 2. vuoden opiskelijat sekä ammatillisten oppilaitosten 1. ja 2. vuoden opiskelijat.
Seuraava kysely tehdään maalis-huhtikuussa 2019.