Paikallisuutiset
Kantar ja RadioMedia selvittivät median käytön muutoksia korona-aikana - Keskipohjanmaan verkossa kävijämäärät räjähtivät kuumimpien koronauutisten päivinä: "Tiedonjano on selkeästi ollut erittäin suuri"
Kantar selvitti suomalaisten mediankäyttöä: Television katselu lisääntyi, radion kuuntelu väheni. Puolet vastaajista kertoi, että uutisten lukeminen netistä on lisääntynyt.
Maaliskuisena torstaina, jolloin Sanna Marinin hallitus ilmoitti yli 500 henkeä koskevista rajoituksista, kävijämäärät tuplaantuivat Keskipohjanmaan verkossa.
Suomalaisten tiedon tarve oli valtava, ja tämä näkyi myös Keskipohjanmaa-lehden toimituksen seuraamassa analytiikassa.
Kuumimpien koronauutisten päivinä maaliskuussa sivunäyttöjen määrä kolminkertaistui. Jos verrataan helmikuuhun, käyttäjämäärä puolestaan kasvoi 30 prosenttia Keskipohjanmaan verkossa.
– Mutta sitä tärkeämpiä ovat sisällöt, joissa kerrotaan, miten korona-arjesta selvitään. Millaista on arki, jos sairastaa, pohtii KPK Yhtiöiden analytiikka-asiantuntijaAnniina Jeskanen.
Kiinnostavaa on myös se, että pikaviestipalveluiden käyttö on myös lisääntynyt.
Luetuin uutinen oliEnsimmäinen koronatartunta Keski-Pohjanmaalla, joka sai yli 30 000 sivunäyttöä. Luku kertoo sen, montako kertaa uutinen on klikattu auki ja luettu verkossa.
Sivunäyttöjen osalta on olennaista myös se, miten sisältöä kulutetaan, esimerkiksi kuinka kauan juttua luetaan. Keskipohjanmaan verkossa luetaan edelleen hyötyjuttua siitä, mitä riskiryhmään kuuluvien yli 70-vuotiaiden pitää huomioida.
– Tämä juttu oli todella luettu ja sai myös paljon liikennettä hakukoneista. Ihmiset hakivat tietoa juuri tästä asiasta ja saivat sen meidän uutisesta, Jeskanen sanoo.
Perusarkeen liittyvän huolen lisäksi lukijoita kiinnostavat talousasiat: yritysten tilanne, lomautukset, sulkemiset, selviytymiskeinot ja uudet myyntituotteet.
Kaiken kaikkiaan korona-aikana KPK Yhtiöiden kaikkien lehtien kävijämäärät ovat kasvaneet, ja huhtikuu näyttää samansuuntaiselta.
Lisää liikennettä verkkoon toivat Keskipohjanmaan maaliskuussa aloittamat livestriimaukset. Tullipakkahuoneelta striimatut konsertit saivat YouTubessa noin parituhatta katselukertaa.
Kokkolalainen vt. oppisopimuspäällikköHannele Häli käyttää näköislehden lukemiseen enemmän aikaa aamuisin, koska hän on monen muun suomalaisen tapaan etätöissä. Häli on ollut jo muutaman vuoden Keskipohjanmaan digitilaaja.
– Etätöissä aamutoimet ovat erilaiset ja lehden lukemiseen jää enemmän aikaa. Silloin tulee luettua lehti tarkemmin, Häli sanoo.
Työn puolesta Kpedun Oppisopimuspalveluissa hän seuraa alueen yrityselämässä tapahtuvia asioita. Muun muassajuttu yritystukien saajista kiinnosti.
– Soitea koskevia uutisia olen myös seurannut. Nyt vanhainkodit ovat tapetilla, ja niiden tilanne tuntuu tosi pahalta.
Ennen korona-aikaa Häli katsoi televisiota vähän. Nyt hän on seurannut valtioneuvoston tiedotustilaisuuksia saaden riittävästi tietoa korona-asioista. Sanomalehdestä hän on lukenut muita juttuja.
– Toki monet asiat pyörivät koronan ympärillä, mutta monipuolisesti on asioita tarkasteltu. Koen saaneeni luotettavaa tietoa enkä ole saanut luotua itselleni mitään uhkakuvia.
Mediakriittinen täytyy kuitenkin olla esimerkiksi some-jakojen kanssa.
– On paljon ristiriitaista tietoa, joten pyrin kyllä itse olemaan lähdekriittinen, Häli sanoo.
Maaliskuussa puhjennut koronaepidemia veti suomalaiset uutisten pariin. Suomen johtava markkinatutkimusyritys Kantar selvitti maaliskuun lopulla (viikko 13) suomalaisten median käytön muutoksia. Kyselyyn vastasi reilu tuhat 15–79-vuotiasta.
Kyselyyn osallistuneilta kysyttiin, lukevatko he uutisia netistä. Vastaajista jopa 50 prosenttia sanoi, että uutisten lukeminen netistä on lisääntynyt merkittävästi tai jonkin verran.
– Tiedonjano on selkeästi ollut erittäin suuri, toteaa tutkimusjohtajaMarianne Lindholm, joka on mediatoimialan asiantuntija Kantarilla.
Eniten luottamusta herättivät kotimaisten medioiden, valtion ja kunnan viranomaisten julkaisemat tiedot.
Lindholmin mukaan käytännössä kaikissa mediaryhmissä (sanomalehdet, aikakauslehdet, televisio, radio, somekanavat) käyttö kasvoi.
– Kiinnostavaa on myös se, että pikaviestipalveluiden käyttö on myös lisääntynyt, Lindholm huomauttaa.
Kyselyn tulokset eivät oikeastaan yllättäneet, kun tiedetään, millaista arkea Suomessa korona-aikana eletään.
– Kun ollaan kotona ja asia on kaikille tärkeä, tiedon tarve kasvaa ja käytetään eri lähteitä, LIndholm sanoo.
Esimerkiksi television katselu on lisääntynyt. Kantarin kyselyssä 35 prosenttia vastaajista kertoi television katselun lisääntyneen merkittävästi tai jonkin verran.
Kyselyssä ei selvitetty, mitä sisältöjä televisiosta ja suoratoistopalveluista katsottiin. Vastaajista 20 prosenttia kertoi suoratoistopalvelujen kuten Netflixin ja HBO:n käytön lisääntyneen merkittävästi tai jonkin verran.
Median käyttöä on kiinnostavaa seurata jatkossakin.
– Jossain vaiheessa voi tulla kyllästyminen siihen, tuleeko riittävästi uutta tietoa tai että jaksetaanko uutta tietoa etsiä. Ihmiset etsivät myös yhä enemmän uusia vapaa-ajanviettotapoja, Lindholm huomauttaa.
Media on ison haasteen edessä.
– Iso kuva on se, että tämä luo medioille sellaista odotusta, että he kykenevät täyttämään kuluttajan tarpeet. Tuottamaan luotettavaa, tarpeellista ja kiinnostavaa tietoa sekä viihdyttävää sisältöä.
Suoratoisto nousussa
Suoratoistopalvelu Netflix kertoi saaneensa yli 15 miljoonaa uutta tilausta tammi-maaliskuussa. Suoratoistopalvelulla on nyt lähes 183 miljoonaa tilaajaa.
Antenni-tv-verkon maksukanavien operaattorina toimiva Digita kertoi alentavansa maksukanaviensa hintoja. Se tarjoaa urheilulähetysten tauon ajaksi elokuvia, suosittuja sarjoja ja muuta viihdettä.
Kirjamyynti laski suurimmissa kirjakaupoissa ja kirjakauppaketjuissa 6 prosenttia tammi-maaliskuun aikana. Maaliskuun kahden viimeisen viikon aikana myynti laski lähes 30 prosenttia. Huhtikuun alussa lasku on jatkunut.