Pääkirjoitukset
Pääkirjoitus: Kokkolan pysäköinninvalvonta sai inhimillista kulmaa – Usein voi selvitä pelkällä huomautuksella
Kokkola Cupissa jaettavat pysäköintivirhemaksut nostattivat pienimuotoisen myrskyn sosiaalisessa mediassa vuosi sitten.
Liikehdintä johti muutokseen. Kokkolan liikennesuunnittelu, tiemestari ja pysäköinninvalvonta reagoivat yleisöpalautteeseen raivaamalla lisätilaa pysäköinnille lähes kolmensadan metrin matkalle. Kyse on Tehtaankadun osuudesta turnauksen merkittävimmän pelipaikan eli Santahaan kenttien vieressä. Torstaista sunnuntaihin auton voi jättää vinoparkkiin Mariankadun ja Pohjoisväylän väliselle alueelle. Viime vuonna tilaa oli vain kentille johtavan Santahaantien ja Pohjoisväylän välissä.
Pysäköinninvalvontaan helposti liitettävät mielikuvat kylmän kasvottomasta koneistosta joutavat tällä kertaa romukoppaan. Nyt palvellaan ihmistä, kuten kaupungin kuuluukin tehdä.
Kokkola Cupin kävijöiden kannattaa kuitenkin muistaa, että Tehtaankadun toinen laita on edelleen vain kevyen liikenteen käytössä. Vesilaitoksen puolella on voimassa pysähtymiskielto. Sillä varmistetaan se, että esimerkiksi Ykspihlajaan ja tehtaille pääsee turnauksen aikanakin turvallisesti kevyen liikenteen väylää pitkin.
Vuonna 2021 Kokkolan pysäköintivirhemaksu nousi 50 euroon. Korotusta perusteltiin sillä, että vanhan, 40 euron maksun pelotevaikutus alkoi heiketä. Pietarsaaressa maksu on edelleen 40 euroa. Muualla Keski-Pohjanmaan seudulla kunnallista valvontaa ei ole.
Helsingissä voi saada 60-80 euron pysäköintivirhemaksun.
Vuoden 2022 tilinpäätöksen mukaan Kokkolassa määrättiin 5 663 pysäköintivirhemaksua. Muutos vajaan kymmenen vuoden takaisesta on ollut valtava: vuonna 2014 Kokkolassa kirjoitettiin asukaslukuun suhteutettuna paljon pysäköintivirhemaksuja, jopa 11 726 kappaletta.
Viime vuosina onkin pyritty siihen, että entistä useammin tyydytään kirjalliseen huomautukseen. Viime vuonna suullisia huomautuksia ja ohjeistuksia annettiin 1 525 kertaa. Lisäksi Kokkolassa on linjattu, että jos asiakas ehtii autolleen ennen virhemaksun kirjoittamista, hän voi selvitä huomautuksella.
Viime vuonna erilaiset pysäköintiluvat ja virhemaksut tuottivat 380 000 euroa. Kulujen jälkeen siitä jäi Kokkolan kaupungin kassaan 100 000 euroa.
Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä siten, että se vaarantaa turvallisuutta tai haittaa muuta liikennettä. Sen takia kaupunki valvoo pysäköintiä Lohtajan Ohtakarissa. Pysäköinti kielletty -liikennemerkit ovat selkeästi näkyvillä Ohtakarintiellä sekä mantereen että saaren puolella. Siitä huolimatta suoralle pysäköidään.
Jos autoja seisoo kapean tien molemmin puolin, hälytysajoneuvojen pääsy Ohtakarin saareen on vaikeaa, pahimmillaan mahdotonta. Myös saaressa sijaitsevan ravintolan yrittäjä on riippuvainen isoilla autoilla kulkevista tavaratoimituksista.
Kun autolleen etsii paikkaa Ohtakarissa, paras ja luonnollisin valinta olisikin mantereen puolella lähellä uimarantaa sijaitseva iso ja uudehko parkkipaikka. Sen löytäminen vaikuttaa olevan ennen kaikkea tottumiskysymys.
Toinen haasteellinen paikka Kokkolassa on keskussairaalan piha. Virheitä tehdään etenkin suihkulähteen ympäristössä ja takseille varatuilla paikoilla.
Yksityinen pysäköinninvalvontabisnes on kuumentanut tunteita Suomessa jo vuosia. Vuonna 2021 eduskunnan lakivaliokunta patisteli oikeusministeriötä selvittämään yksityisen pysäköinninvalvonnan oikeustilannetta ja sääntelyn tarvetta.
Ongelmallisena on pidetty etenkin sitä, että yksityisessä liiketoiminnassa kynnys aggressiivisille perintätoimille voi madaltua.
Kokkolassa yksityistä pysäköinninvalvontaa ei enää ole. Viimeksi Pysäköintiturva valvoi juna-aseman parkkialueen länsipäätyä, mutta marraskuusta lähtien alueesta on huolehtinut kaupunki.
Pääkirjoitukset ovat Keskipohjanmaan kannanottoja, jotka kuvastavat lehden periaatelinjaa. Kirjoitukset laatii Keskipohjanmaan toimitus.
Lue myös: