Paikallisuutiset

Soutuveneelläkin on oltava päällikkö kesäkuusta lähtien: "Kyllä se vähän hymyilyttää", sanoo uusikaarlepyyläinen veneilijä Jori Isomäki

Tänä keväänä veneilykausi on alkanut ennätyksellisen aikaisin

Kesäkuussa voimaan astuva uusi vesiliikennelaki tuo mukanaan muutoksia veneilijöille.

Osa lakimuutoksista koskee jokaista vesillä liikkujaa mökkisoutelijoista lähtien.

– En ole kuullutkaan uudesta laista, vaikka olen aina liikkunut vesillä, ihmettelee uusikaarlepyyläinenJori Isomäki.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Aurinko paistaa Toisjärven venesatamassa. Laituripaikat ovat täyttyneet veneistä. Isomäki laski oman veneensä vesille viime viikonloppuna.

Pelastus-liivien käyttöön suhtaudutaan tunnollisesti meidän alueella. Jori Isomäki Uusikaarlepyyläinen veneilijä

–Veneilykausi alkoi tänä keväänä ennätyksellisen aikaisin. Yleensä vesille pääsee vapun jälkeen, sanoo Isomäki.

Lakimuutos tuo hänelle uuden tittelin. Kesäkuusta lähtien jokaisella huviveneellä on oltava päällikkö, joka vastaa veneen kulusta ja turvallisuudesta.

Sosiaalisessa mediassa on jopa vähän naureskeltu sille, että soutuveneelläkin on jatkossa oltava päällikkö.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Kyllä se vähän hymyilyttää. Päällikkö kuulostaa sanana jotenkin juhlavalta, sanoo Isomäki.

– Selvää on, että jokaisen veneilijän velvollisuutena on huolehtia turvallisuudesta.

Jos onnettomuuden sattuessa on epäselvää, kuka on päällikkö, päälliköksi katsotaan rekisteriin merkitty vesikulkuneuvon omistaja tai haltija.

Uudessa laissa on runsaasti asiakohtia. Lain tarkoituksena on selkeyttää vesiliikennettä ja sen pelisääntöjä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Koskaveneessä on päällikkö, hänellä on myös vastuuta.

Päällikön on huolehdittava, että vesikulkuneuvo on aiottuun matkaan ja olosuhteisiin nähden rakenteeltaan, kunnoltaan ja muilta ominaisuuksiltaan turvallinen.

Päällikön tulee myös ohjeistaa matkustajia riittävällä tavalla turvallisesta vesikulkuneuvossa toimimisesta.

Laki velvoittaa matkustajia pukemaan kelluntavälineet, mikäli olosuhteet sitä edellyttävät. Päällikön on huolehdittava, että varusteet ovat hyvässä kunnossa ja helposti saatavilla.

– Pelastusliivien käyttöön suhtaudutaan tunnollisesti meidän alueella, kertoo Isomäki.

Veneestä pitää löytyä myös ankkuri, airot, sekä tyhjennyspumppu tai äyskari veden tyhjentämiseen.

Käsisammutin kuuluu pakollisiin varusteisiin siinä tapauksessa, että veneessä on yli 34 hevosvoiman liekillä toimiva polttolaite eli sisä- tai perämoottori.

Käsisammutin on huollettava vuosittain, koska se on alttiina kosteuden ja lämpötilan vaihtelulle, sekä tärinälle. Isomäki on juuri lähdössä huollattamaan käsisammutinta.

– Meidän seudulla jokainen aktiiviveneilijä tulee merivartioston pysäyttämäksi ainakin kerran vuodessa. Jos vaahtosammutinta ei ole tarkistettu vuosittain, se on saman tien 70 euron sakko, kertoo Isomäki.

Vesiliikenteen sanktiojärjestelmä muuttuu uuden lain myötä.

Vesiliikenteeseen tulee tieliikenteestä tuttu liikennevirhemaksu nykyisen rikesakkojärjestelmän tilalle. Virhemaksua ei määrätä pysäyttämättä venettä.

– Odotettavissa ei ole kameratolppia väylien varrelle, kertoo Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin erityisasiantuntijaKimmo Patrakka.

Tyypillisiä rikkeitä ovat puutteet ovat varusteisiin, rekisteriin ja kulkuvaloihin liittyvät puutteet, sekä ylinopeus.

Vesikulkuneuvossa on käytettävä asianmukaisia merikarttoja ja merenkulkujulkaisuja, jos aiottu matka edellyttää reittisuunnittelua matkan pituuden tai muun vastaavan syyn tai olosuhteen johdosta.

– Jos mökkirannasta ajetaan vain edestakaisin vastarannalla sijaitsevaan kauppaan, siihen ei tarvita reittisuunnittelua. Jos lähdetään vähänkään pidemmälle matkalle tai sellaiselle matkalle, jossa reitti ei olekaan tuttu, se edellyttää reittisuunnittelua, sanoo Patrakka.

Asianmukaisilla kartoilla tarkoitetaan merikarttaviranomaisen julkaisemaa ajantasaista karttaa. Karttaplotterit eivät täytä tätä vaatimusta, joten pienveneissä on oltava myös paperikartta.

Kommentti

Uusi vesiliikennelaki

Päällikön vastuu

Uudessa vesiliikennelaissa tulee vahvasti esille vesikulkuneuvon päällikön vastuu.

Päällikkö vastaa kulusta, turvallisuudesta sekä varusteista ja niiden käytöstä.

Kartat on oltava mukana, mikäli matka pituuden tai muun syyn tai olosuhteen johdosta edellyttää reittisuunnittelua

Kelluntapukineet tulee olla puettuina, mikäli olosuhteet niin edellyttävät.

Lähde: Traficom

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä