Paikallisuutiset
Ostopalveluliikenteen aloittaminen huhtikuussa voisi tarkoittaa, että Kokkola–Pietarsaaren lentoasemalta Kruunupyystä lähtisi 15 vuoroa viikossa, osassa tuskin olisi ainuttakaan matkustajaa – liikenteen keskeyttämistä pariksi, kolmeksi kuukaudeksi ei pidetä katastrofina
Mahdollisesti jo tänään –tällä viikolla joka tapauksessa – Liikenne- ja viestintävirasto Traficom tekee päätöksen kukaviidestä tarjouksen jättäneestä yhtiöstä aloittaa kolmiolennot akselilla Helsinki–Kokkola–Kemi.
Tarjouspyynnön mukaan Kokkola–Pietarsaaren lentoasemalta lennettäisiin arkipäivisin kolme vuoroa eli keskimäärin yhteensä 15 vuoroa viikossa.
Finnair aloitti lennot kuukausien tauon jälkeenmarraskuun alussa. Kaksi viikoittaista vuoroa tuntui alueen edunvalvojista tuoreeltaan kovin pieneltä.Vielä pienemmät ovat olleet matkustajamäärät.
Esimerkiksi helmikuussa Kruunupyyssä kirjattiin yhteensä 48 lentomatkustajaa. Kun kuukaudessa vuoroja oli yhteensä kahdeksan (kaksi viikossa), keskimäärin matkustajia oli vuoroa kohti kuusi (6). Nyt lentovuorojen määrä ollaan seitsenkertaistamassa...
Kokkolan kehitysjohtaja ja Kruunupyyn lentohalliyhtiön hallituksen puheenjohtajaJonne Sandberg myöntää, että tämä ei vaikuta järkevältä.
– Järkevintä olisi siirtää valtion ostopalvelun käynnistymistä kesään, ehkä elokuun alkuun. Silloin matkustustarve on todennäköisesti elpynyt. Tärkeintä on, että kun korona helpottaa saadaan liikenne käyntiin, Sandberg painottaa.
Se tarkoittaa epävarmuuden sietämisen jatkumista. Rokotukset joka tapauksessa etenevät ja kesän tulo osaltaan helpottaa tilannetta.
– Kunhan tietäisi milloin korona loppuu tai helpottaa ja pääsee matkustamaan. Kyllä elinkeinoelämän puolella matkustamisen tarve on aika kova. Siellä on tietynlainen patoutuma, Sandberg sanoo.
Finnair on ilmoittanut, että se jatkaa lentoja maakuntakentille huhtikuun 18. päivään saakka.Ostoliikenteen pitäisi alkaa seuraavana päivänä ja jatkua vuoden loppuun saakka.Oma juttunsa on, mitä sen jälkeen eli vuoden 2022 alusta lukien tapahtuu.
Olisiko Keski-Pohjanmaan yrityselämän kannalta katastrofi, jos ostopalvelujen lykkääminen johtaisi lentoliikenteen keskeytymiseen muutamaksi kuukaudeksi?
– Ei se maailma kaada, vaikka liikenne loppuisi pariksi, kolmeksi kuukaudeksi. Kaikkein järkevintä olisi lykätä ostoliikenteen aloittamista parilla, kolmella kuukaudella. Vastaavasti se sitten jatkuisi toisessa päässä kaksi, kolme kuukautta, Sandberg sanoo.
Samaa mieltä on johtajaPaula Erkkilä Pohjanmaan kauppakamarista.
– Jos peilataan tilannetta puhtaasti tilastoihin ja alkuvuoden matkustajamääriin, eihän se siihen nähden olisi katastrofi. Ei se ajaisi yrityselämää meidän seudultamme pois. Kysyntää ei nyt vain ole johtuen tästä vallitsevasta tilanteesta, Erkkilä toteaa.
Ostoliikenteen hankintaan valtio on varannut 11,5 miljoonan euron määrärahan.
Elinkeinoministeri Mika Lintilä korostaa, että ratkaisujen tekeminen kuuluu liikenne- ja viestintäministeriölle ja viime kädessä ministeri Timo Harakalle.
– Nyt ollaan niin poikkeuksellisessa tilanteessa, että ostoliikenteen aloittamisen lykkääminen olisi perusteltua. Tulen toteamaan tämän myös Harakalle. Täytyisi käydä läpi, miten liikenne turvattaisiin tuona aikana. Se on liikenneministeriön asia, enkä osaa ottaa siihen kantaa, Lintilä sanoo Keskipohjanmaalle.
Ostopalvelujen aloittamisen lykkääminen ei tosin ole ihan yksinkertainen juttu. Jos se on edes mahdollista. Aikanaan joulukuussa kilpailutus valmisteltiin hankintalain pykälien mukaan ja käytettiin vielä EU-kierroksellakin. Silloin näkymä koronatilanteen kehittymisestä oli aivan toinen kuin toteutunut.
– Yhtiöt ovat laskeneet näille lennoilla omat kulunsa ja jättäneet sillä perusteella tarjouksensa. Jos vuoroja muutettaisiin, heidän tarjouslaskelmansa eivät pitäisi enää paikkaansa. Matkustajia on ollut vähän. Se on tiedostettu, mutta julkinen hankinta on tietyllä tavalla vähän jäykkä. Se ei taivu joka hetkeen hyvin, johtajaPipsa Eklund Traficomista sanoo.
Mika Lintilä korostaa maakuntakenttien merkitystä, vaikka koronan vuoksi matkustajamäärät ovat olleet talven aikana kaukana normaalista. Voi myös olla, että lentomatkustaminen ei palaa pandemiaa edeltävään aikaan.
– Kyllä me tarvitsemme jatkossakin maakuntakenttiä ja niiltä lentoyhteyksiä niin vientiteollisuutta kuin matkailuakin varten, Lintilä muistuttaa.
Matkustajamäärät Kokkola–Pietarsaaren lentoasemalla 2000-luvulla
2000 128 088
2001 131 895
2002 109 600
2003 100 487
2004 99 189
2005 98 515
2006 98 176
2007 96 244
2008 98 323
2009 92 197
2010 80 181
2011 94 684
2012 87 076
2013 68 991
2014 68 669
2015 88 039
2016 88 766
2017 79 819
2018 68 636
2019 56 113
2020 9 168