Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus: Surullisia ja turhia turmia liikenteessä

Henkilöauton kuljettaja ja matkustaja kuolivat Seinäjoen Ruukintiellä varhain viime lauantaiaamuna tapahtuneessa onnettomuudessa. Kuva: Timo Aalto

Tieliikenteessä kuoli 1970-luvun alussa synkimmillään yli tuhat ihmistä vuodessa. Viime vuonna lukumäärä jäi viidennekseen pahimmista tilastoista. Samaan aikaan liikennekäytössä olevien ajoneuvojen määrä on moninkertaistunut.

Ns. isossa kuvassa tieliikenteen turvallisuus Suomessa on siis parantunut merkittävästi. Turvavöiden käyttöpakko, nopeusrajoitukset, varsinkin pääteiden parantunut kunto, autojen oleellisesti kohentunut törmäyskestävyys ja ylipäätään kaikkinaisen tekniikan edistyminen ovat seikkoja, jotka ovat pelastaneet ja pelastavat edelleen ihmishenkiä.

Tosin Suomen henkilöautokanta on jatkanut vanhenemistaan ja on nyt keskimäärin 12,9 vuoden ikäistä. Se on turvallisuuden vinkkelistä aivan liian korkea. Uusien autojen myyntitilastojen perusteella muutosta parempaan ei ole toistaiseksi näköpiirissä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Myönteisesti kehittyneistä tilastoista huolimatta traagisia ja kovin turhia onnettomuuksia tapahtuu. Seinäjoella varhain lauantaiaamuna kaksi nuorta miestä kuoli ulosajossa, jonka oleellinen syy oli poliisin arvion mukaan tolkuton ylinopeus. Nuorten miesten kilvanajolta vaikuttaa myös Rovaniemellä maanantai-iltana tapahtunut kuolonkolari.

Valtaosa nuorista ja myös nuorista miehestä noudattaa sääntöjä. Se pitää totta kai muistaa. Tosiasia silti on ennen kaikkea nuorten miesten yliedustus turmatilastoissa.

Liikenneturvan mukaan tieliikenteessä menehtyneistä 15–24-vuotiaita on lähes viidennes ja loukkaantuneista yli neljännes. Nuorten kuljettajien kuolemanriski on kolminkertainen koko väestöön verrattuna. Eniten nuoria kuolee henkilöauton kuljettajina ja matkustajina.

”Erityisesti nuorten mieskuljettajien riskialttiille ajotavalle ovat ominaista suuret ajonopeudet, lyhyet turvamarginaalit, liikennesäännöistä piittaamattomuus, ajaminen humalassa ja ajo turvavöittä”, Liikenneturva kertoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Mitkään säännöt eivät eliminoi näistä seikoista muodostuvaa kuolemanvakavaa yhtälöä, joista yksittäinenkin voi muodostua kohtalokkaaksi. Säännöt ja rajoitukset eivät tietenkään pure, jos niistä ei mistä tahansa syystä johtuen piitata.

Liikenneturvan mukaan nuoren kuljettajan onnettomuusriski kasvaa usein silloin, kun kuljettajalla on kyydissä kavereita. Ryhmäpaine ja halu näyttää johtavat pahimmillaan siihen, että ollaan valmiita ottamaan hurjia riskejä tai niitä ei lainkaan tiedosteta. Nuorten miesten riski kuolla rattiin on moninkertainen nuoriin naisiin verrattuna.

Valistuksella vaikuttaminen asenteisiin vaikuttaa kovin hitaalta keinolta, mutta sitä on vain jatkettava. Sekin on selvää, että jokaisella auton ratin taakse istuvalla on riski joutua onnettomuuteen. Vahinkoja ja erehdyksiä voi tapahtua kenelle hyvänsä. Ikään katsomatta. Se on inhimillinen tekijä, jonka täydellinen eliminoiminen on mahdotonta.

Moninkertaiset ylinopeudet eivät sen sijaan ole vahinkoja, vaan tietoisia kuolemanvakavista riskeistä piittaamattomia valintoja. Pahimmillaan niistä joudutaan maksamaan peruuttamaton hinta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Pääkirjoitukset ovat Keskipohjanmaan kannanottoja, jotka kuvastavat lehden periaatelinjaa. Kirjoitukset laatii Keskipohjanmaan toimitus.

Haluatko jatkaa keskustelua aiheesta? Lähetä mielipiteesi toimitukseen tästä linkistä aukeavalla lomakkeella.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä