Mielipiteet
Paula Erkkilän kolumni: On kannattavaa olla vastuullinen myös silloin, kun kukaan ei katso
Tuntuuko siltä, että yritysten vastuullisuudesta on tullut erilaisten konsulttien uusi kultakaivos? Samalla, kun vastuullisuussääntely kasvaa, myös raportointi vie yhä enemmän aikaa. Apuun rientävät konsultit, jotka laskevat kilpaa päästövähennyksiä ja jättävät mojovan laskun ennen horisonttiin häviäviä perävaloja. Oman henkilöstön ajan mennessä ydinbisnekseen vastuullisuushumppaa on helppo tanssia toisen viemänä.
Oma viestintä voi sitten lapioida mairittelevia otsikoita tuloksista: vähensimme päästöjä viime vuonna 50 prosenttia, säästimme energiaa tässä kuussa 5000 kWh, käytimme vettä 10 000 litraa vähemmän tänä vuonna. Ja jos vähennyksiä ei tehty, niin aina voi ostaa kompensaatioita ja kertoa asiakkaille, että olemme hyvittäneet palvelun käytöstänne aiheutuneet päästöt. Hyvää omaatuntoa saa vaikka puita istuttamalla, ja taas mennään!
Tätähän yritysten vastuullisuustyön ei pidä olla. Ja kyllä, yritykset ovat alkaneet tehdä vastuullisuustyötä entistä strategisemmin, tavoitteellisemmin ja organisoidummin. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa. Vastuullisuus kattaa esimerkiksi energian ja luonnonvarojen säästön, hiilijalanjäljen alentamisen ja työntekijöiden työskentelyolosuhteet.
Suomessa vastuullisuuteen ajavat maailman kovimmat ilmastotavoitteet. Yhä enemmän myös työntekijät, asiakkaat ja rahoittajat asettavat vaatimuksia. Siksi yritykset ottavat vastuullisuuden tosissaan. Yhä useampi yritys myös näkee vastuullisuustyön kustannuksen sijaan investointina.
Viime viikolla julkaistun Euroopan suurimman bränditutkimuksen Sustainable Brand Indexin mukaan suomalaiskuluttajista 72 prosenttia kertoo vastuullisuusasioiden vaikuttavan ostopäätöksiinsä merkittävästi tai jossain määrin. Ja yrityksissä hankintapäätöksiä tekevät nämä samat kuluttajat, erona on vain kaulassa roikkuva firman avainlätkä.
Yritysvastuun hyödyt heijastuvat myös toiminnan tulokseen niin, että vastuullisuus ja tuotto näyttäisivät kulkevan käsi kädessä. Siksi periaate olla vastuullinen myös silloin, kun kukaan ei katso, on hyvä liiketoiminnan periaate. Monille yrityksille vastuullisuus on liiketoimintamahdollisuus ja jopa elinehto.
Kun huomioimme päätöksenteossamme ja toiminnassamme taloudelliset, sosiaaliset ja ympäristöön liittyvät näkökohdat, isossa kuvassa jätämme tuleville sukupolville yhtä paljon mahdollisuuksia kuin itsellämme on ollut, ehkä jopa enemmän. Se jos mikä on vastuullista.
Kirjoittaja on Pohjanmaan kauppakamarin toimitusjohtaja. Keskipohjanmaan kolumneissa hän tutkailee elinkeinoelämän ilmiöitä, työelämän trendejä ja kuumia puheenaiheita kokkolalaisella laajemman horisontin twistillä.