Paikallisuutiset

Tästä Kokkolan ohikulkutie menisi – Onko Kasitien liikenteen pakko kulkea kaupungin läpi? Perhonjoen siltaremontti elvytti vuosikymmeniä vanhan kysymyksen.

KOKKOLA

Mihin jäi Kokkolan ohikulkutie? Vastaus: suunnittelupöydälle. Ja niin oli osittain tarkoituskin.

Ohikulkutie ei toteudu ainakaan seuraavaan 10–20 vuoteen, uskoo Kokkolan kaupungin liikenneinsinööriJukka Harju.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Nythän Kasitielle Heinolankaaren ja Prisman kiertoliittymän välille tehdään suunnitelmaa tien nelikaistaistamisesta ja liittymien parantamisesta. Se on aika lailla vastakkain ohikulkutiesuunnitelmien kanssa. Sitten, kun parannukset eivät riitä, mennään ohikulkutiehen.

Valtio rahoittaisi rakentamisen, mutta aloite tällaisissa hankkeissa lähtee usein kaupungilta. Eino Pihakari

Harjulla on näkemys. Ohikulkutie saattaa jäädä ikuisiksi ajoiksi paperille.

– Autotkin muuttavat muotoaan. En usko, että ohikulkutietä ollaan tekemässä, mutta se pidetään kuitenkin varauksessa, Harju sanoo.

Eino Pihakariseisoo Kasitiellä. Hänen selkänsä takana ovat rautatien ylikulku ja betonitehdas.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Jos ohikulkutie rakennettaisiin, se johtaisi kuvassa oikealla näkyvän metsän läpi.

Pihakari työskenteli 1990-luvun lopulla Kokkolan kaupungin suunnittelupäällikkönä. Toimenkuvaan kuuluivat tiet ja kunnallistekniset asiat.

Siksi Pihakarin nimi on Vaasan tiepiirin yleissuunnitelmassa vuodelta 1998. Siinä käsiteltiin ohikulkutietä, jonka ansiosta Kasitie voisi koukata Kokkolan keskustan eteläpuolelta.

– Valtio rahoittaisi rakentamisen, mutta aloite tällaisissa hankkeissa lähtee usein kaupungilta, sanoo Pihakari, joka jäi eläkkeelle kaupungin teknisen johtajan virasta vuonna 2011.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Ohikulkutielle siirtyisivät Kokkolan ohittava liikenne ja osa Kokkolaan suuntautuvasta liikenteestä.

– Ei varmasti ollut tarkoituskaan, että rakentamaan lähdetään suin päin. Huomioimme maankäytöllistä puolta. Ohikulkutien varaus oli hyvä saada kartalle, jotta reitti voidaan pitää vapaana, sanoo Pihakari.

Jukka Harju puhuu hahmotelmasta. Tiesuunnitelma puuttuu, mutta aluevaraukset ja linjaukset ovat voimassa. Se on varmistettu yleiskaavassa.

– Tielle on varattu käytävä kaavoituksessa. Kyselyitä muusta rakentamisesta tulee, mutta alue pidetään vapaana, Harju sanoo.

Ohikulkutielle on varattu kolme reittiä, mutta linjaukset voisi vetää yhteen seuraavasti:

Etelästä tultaessa tie erkanisi nykyiseltä Kasitieltä itään Kruunupyyn rajan ja rautatien ylikulun välisestä maastosta, betonitehtaan eteläpuolelta. Tie jatkaisi Koivistontien yli, Isokylän eteläpuolelta kohti Linnusperää.

Valtatie 13:n se ylittäisi voimajohtolinjan seudulta, Indolan eteläpuolelta.

– Ohikulkutie jatkaisi Perhonjoen yli ja ampuisi nykyiselle Kasitielle Kälviän entisen rajan ja eläinpuiston seudulla Peltokorvessa. Oma siltansa pitäisi rakentaa Perhonjoen yli, sanoo Pihakari.

Hänen mukaansa alue on "aika vapaana asutuksesta".

– Enimmäkseen se on metsää ja peltoa. Merkittävämpiä haasteita ei ole.

Ohikulkutien vaihtoehtoa lähdettiin 1990-luvulla selvittämään, koska liikennemäärien Kasitiellä uskottiin kasvavan. Vuonna 1998 ennustettiin, että liikennemäärä Kokkolan pohjoispuolella kasvaa vuorokauden 10 000 ajoneuvosta 1,4 prosentilla vuoteen 2015 mennessä.

Tähän mennessä ennuste on ylitetty selvästi.

– Tulee vaikeuksia, jos liikenne kulkee loputtomiin kaupungin läpi. Ihmiset kyllästyvät ruuhkiin, mikä luo painetta. Tuorein esimerkki on Seinäjoelta. Lisäksi Perhonjoen siltaremontti osoittaa, että Kokkolasta puuttuu varareitti pohjoiseen. Jos tie rakennettaisiin, yhtämittainen savotta olisi 2–3 vuotta, Pihakari arvioi.

Kokkolan liike-elämän edustajat pelkäsivät 1990-luvulla, että kaupungin ohittavien liikennevirtojen mukana menevät kassavirrat. Varovaisuutta on ilmassa edelleen.

– Ohikulkutie ei ratkaisisi ruuhkia Eteläväylällä, jossa on yli 15 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Kokkolan tullaan ja Kokkolasta lähdetään. Ohi kulkeva liikenne jää muutamaan tuhanteen vuorokaudessa. Kokkola kaupunkina ei halua ohikulkutietä, sanoo Harju.

Fakta

17,5 kilometriä

Kokkolan ohikulkutien pituus olisi noin 17,5 kilometriä. Se leikkaisi Kokkolan keskustan eteläpuolelta nykyiselle Kasitielle Kälviän Peltokorvessa.

Vuonna 1998 arvioitiin, että tien rakentamiskustannukset olisivat noin 200 miljoonaa markkaa.

Ohikulkutien ansiosta Kokkolan keskustan ympärille avautuisi uusia maankäytöllisiä mahdollisuuksia.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä