Yli 50 % kuluttajista hylkää ostoksensa elleivät löydä niihin alennuskoodia, PromoCodius asiantuntijat kertovat
Tarjouskupongit ovat nykyään keskeinen osa arkeamme. Meillä kaikilla on kokemusta kaupassa saaduista alennuksista, 50 % alennuksesta toisesta ostetusta tuotteesta, tai seuraaviin uuden malliston ostoihimme suunnatuista kupongeista.
Netissä tämä tapa on myös yleistynyt ja saanut lisäarvostusta, sillä kuluttajat etsivät säännöllisesti hyviä tarjouksia. Promocodius.com asiantuntijoiden vuonna 2023 tekemän tutkimuksen mukaan 7 kymmenestä verkon käyttäjästä oli käyttänyt alennuskoodia ja 60 % oli hylännyt ostoksensa, koska eivät löytäneet sopivaa alekoodia.
“Alennuskoodit osana verkkomarkkinointistrategiaa on itse asiassa loistava tapa lisätä myyntiä, kunhan kupongit yhdistetään muuhun toimintaan osana oikeaa ja vakiintunutta markkinointistrategiaa”, toteaa Alisa Sklyarova, PromoCodius projektipäällikkö.
Tarjouskupongit ja alennuskoodit lisäävät myyntiä
Alennuskoodit ovat verkkokauppiaille hyödyllinen työkalu, joka lisää myyntiä ja asiakasuskollisuutta. PromoCodiuksen tuottaman kyselyn mukaan yli 53 % kuluttajista on valmis hylkäämään ostoskorinsa, elleivät löydä sopivaa alennuskoodia. Tämän vuoksi alennuskoodit lisääntyvät huimaa vauhtia.
Amazonin, eBayn ja Shopifyn kaltaiset johtavat verkkokauppiaat tietävät tämän hyvin. Amazon esimerkiksi tarjoaa vuosittain lukuisia eksklusiivisia etuja, kuten alekoodeja, kuponkeja ja kaupanpäällisiä. Jotkut tarjoukset voivat sisältää lisäominaisuuksia, kuten osamaksua, ilmaisen toimituksen tai lisäalennusta. Muut suurimmat verkkokaupat toimivat vastaavalla tavalla.
Syitä hyödyntää kuponkeja verkkomarkkinointistrategiassa
Kuponkien käyttöön verkkokaupassa on monia syitä, joista kolme oleellisinta ovat:
• Liikenteen lisääminen
• Myynnin lisääminen
• Asiakasuskollisuuden lisääminen
Alennuskupongit auttavat verkkokauppiasta tulemaan potentiaalisten asiakkaiden tietoisuuteen, tuomaan vanhoja asiakkaita takaisin sivustolle sekä vakuuttamaan epäröivät asiakkaat tilaamaan. PromoCodiuksen analyysin mukaan kuponkeja käyttävien verkkokauppojen kohdalla muuntokurssi on 7 %, kun muiden kohdalla se on vain 0,2 %. Kuponkien harkitseminen siis kannattaa!
Kun tuotteiden hintoja lasketaan kupongilla, kaupan on harkittava käyttämiään alennuskoodeja etukäteen – ja strategiaa, jonka mukaan tullaan toimimaan, jotta myyntiä lisätään menetelmällisin keinoin. Kuponkien käytön ei tulisi olla ainoa markkinointitoimenpide, vaan asiantuntijat suosittelevat yhdistämään sen muihin verkkomarkkinoinnin tekniikoihin.
On myös ymmärrettävä, että toimenpiteen tulisi tapahtua brändin imagon mukaisesti. Huipputuotteistaan tunnetun tuotemerkin kannattaa varoa, sillä luksusmerkkiä on hankalaa kuvitella tarjoamassa useita alennuskuponkeja.
promocodius.com on verkkoalusta, joka tarjoaa ajankohtaisia kuponkeja, tarjouksia ja alennuksia tuhansille tunnetuille ja johtaville kauppiaille. Perustettu vuonna 2016. Toimii Ukrainassa, Tšekissä, Puolassa, Slovakiassa, Romaniassa, Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa, Norjassa, Espanjassa, Meksikossa, Yhdysvalloissa, Turkissa.