Paikallisuutiset

Soiten neuvoloiden keskitetty puhelinpalvelu ei ole herättänyt ihastusta perheissä – suora yhteys omaan terveydenhoitajaan koetaan tärkeänä

Soiten neuvoloiden keskitetty puhelinpalvelu on tullut tutuksi viime huhtikuusta lähtien kaikille keskipohjalaisille lapsiperheille. Yhteistä puhelinpalvelua perusteltiin neuvolapalveluiden parantumisena, mutta monet asiakkaat ovat kokeneet muutoksen toisin.

KannuslainenPiia Rautiola on taistellut puhelinpalvelua vastaan viimeisen, reilun vuoden ajan sekä vanhempana että kaupunginvaltuutettuna. Kuuden lapsen äitinä Rautiola joutuu asioimaan usein neuvolassa, sillä lapsista neljä on alle kouluikäisiä.

Keskitettyä puhelinpalvelua on markkinoitu kokeiluna, mutta joulukuussa Rautiola kuuli neuvolakäynnillään, että Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite on vakinaistamassa puhelinpalvelunsa asiakastyytyväisyyteen vedoten.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Rautiola päätti yrittää keskustella asiasta hoitotyön johtajan kanssa, sillä tämä oli tulossa työasioissa Kannuksen neuvolaan. Tapaamista edeltävänä iltana Rautiola mietti keinoja saada neuvolapalveluiden kehittäjät vakuuttuneiksi siitä, miten paljon haasteita yhteinen puhelinpalvelu todellisuudessa perheille aiheuttaa.

– Mieleeni tuli tehdä jotain niinkin "blondia", että laitoin Facebookiin kyselyn asiasta, naurahtaa Rautiola.

Rautiolan päivitys keräsi illan aikana noin 150 kommenttia, joissa lähes poikkeuksetta toivottiin paluuta entiseen systeemiin eli terveydenhoitajien suoriin numeroihin. Niiden lisäksi hän sai asiasta lukuisia yksityisviestejä.

Päättäjän roolissaan Piia Rautiola sai kuulla jo vuoden 2017 loppupuolella huhuja, että Soite olisi keskittämässä neuvoloiden puhelinliikennettä yhden numeron alle. Asiasta käytiin aktiivisesti keskusteluja perheiden eri kohtaamispaikoissa, ja Rautiola sai lukemattomia yhteydenottoja huolestuneilta vanhemmilta Toholampia myöten.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Rautiola oli jo tuolloin yhteydessä sekä hoitotyön johtajaan että Lape-hankkeen projektipäällikköön ja ehdotti asian lykkäämistä.

– Minun mielestäni tilannetta olisi pitänyt kartoittaa ennen kokeilua tai järjestää siitä kysely.

Haasteet neuvolan puhelinliikenteen kuormituksessa olivat pääasiassa Kokkolan alueella. Rautiola kirjoitti yhteistä adressia varten saatesanat, ja adressi keräsi muutamassa päivässä äitien keskuudessa paljon nimiä. Lestijokilaakson asiakkaat olisivat halunneet jäädä kokeilun ulkopuolelle, mutta tahdonilmaisusta huolimatta kokeilu haluttiin aloittaa koko maakunnan alueella.

Tähän päivään saakka Rautiola on saanut säännöllisesti kyselyjä siitä, milloin kokeilu loppuu. Hän on perännyt neuvolan henkilökunnalta ja Soiten hallituksen jäseniltä tietoa kokeilun tilanteesta ja mahdollisuudesta palata vanhoihin suoriin numeroihin.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Kukaan ei ole tuntunut asiasta tietävän mitään varmaa.

Soiten perheiden yhteisten lähipalveluiden palvelualuejohtaja Hannele Tikkakoski-Alvarezin kanssa käydyn keskustelun perusteella Rautiola on tällä hetkellä asian suhteen toiveikas.

Tikkakoski-Alvarez vahvistaa, että tarkoituksena on järjestää kysely sekä neuvolan asiakkaille että työntekijöille. Kyselyä varten haetaan Soiten hankerahoitusta kevään aikana.

– Mielestäni yleinen keskustelu on jo antanut vahvistuksen sille, että suoriin numeroihin pitäisi palata. Tyydyn kuitenkin siihen, että asiasta tehdään vielä virallinen kysely, jos Soitessa asia niin nähdään, toteaa Rautiola.

Rautiola on huolissaan siitä, että lastensuojelumenot ovat kasvussa koko Soiten alueella. Neuvolan kynnyksettömyys on avainasemassa perheiden hyvinvoinnin tukemisessa.

– Luottamuksellisella suhteella omaan terveydenhoitajaan on paljon välillisvaikutuksia, joita on vaikea paperilla mitata. Uskon, että sen tukeminen on merkittävä askel myös ennaltaehkäisevän perhetyön toteutumisessa. Siksi perheiden mielipiteet ovat huomion arvoisia.

Kommentti

FAKTA

Soiten neuvoloiden puhelinpalvelu

Otettiin käyttöön 3.4.2018. Terveydenhoitajien omista soittoajoista ja puhelinnumeroista luovuttiin.

Sen piiriin kuuluvat Soiten äitiys-, lasten- sekä ehkäisyneuvolat Keski-Pohjanmaan maakunnan alueella. Kruunupyyn neuvolat eivät kuulu puhelinpalvelun piiriin.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä