Paikallisuutiset

Kokkolan ammattiopistossa kielten opiskelu onnistuu robotin kanssa – Suomessa robotteja hyödynnetään kielikoulutuksessa Helsingissä, Tampereella ja nyt myös Kokkolassa

-Pelata, sanoo Mohammad Alou selkeästi ja robotti hyväksyy vastauksen. Kädessään hänellä on lappu, joka kuvastaa kyseisen verbin toimintaa. Taustalla robotiikka-asiantuntija Niko Kaukonen Keski-Pohjanmaan ammattiopistosta.
-Pelata, sanoo Mohammad Alou selkeästi ja robotti hyväksyy vastauksen. Kädessään hänellä on lappu, joka kuvastaa kyseisen verbin toimintaa. Taustalla robotiikka-asiantuntija Niko Kaukonen Keski-Pohjanmaan ammattiopistosta. Kuva: Markku Jokela

Kokkola

Syyriasta viime syksynä Kokkolaan saapunut kiintiöpakolaisryhmä on kohdannut monenlaisia uusia asioita uudessa kotimaassaan. Yhtenä mielenkiintoisimmista seikoista on lienee ollut Nao-niminen robotti, jonka avulla he pääsevät nyt opiskelemaan suomen kieltä.

Suomen kielen opiskelun joulukuussa aloittaneetMohammad Ahmad, Jamil Hesko ja Mohammad Alou ovat oppineet jo kielen alkeet. He osaavat esitellä itsensä suomeksi ja harjoittelevat tällä hetkellä robotin avulla verbejä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

-Tykkäämme puhua suomea, robotin kanssa on mukava harjoitella, he kertovat.

Kaiken takana on Keski-Pohjanmaan ammattiopiston Onni Robo -hanke, jonka tavoitteena on edistää uusien teknologioiden käyttöönottoa ja vahvistaa robotiikkaosaamista ammatillisessa koulutuksessa.

Projektipäällikkö Heli Marjala kertoo, että hankkeen myötä ammattiopiston käyttöön on hankittu yhteensä kolme robottia ja hankitaan myöskin drone-lennokkeja. Näiden hyödyntämistä pilotoidaan hyvinvointialalla muun muassa ikäihmisten liikunnanohjauksessa, palvelualan asiakaspalvelussa ja nyt myös maahanmuuttajien kielikoulutuksessa. IT-alan opiskelijoille opetetaan puolestaan robottien ohjelmointia.

-Robotit on otettu hyvin vastaan opiskelijoiden parissa. Robotin kanssa on mukava harjoitella sanojen ääntämistä, sillä robotti jaksaa toistaa samoja asioita uudestaan ja uudestaan. Opiskelijatkin saattavat helpommin uskaltautua yrittämään uudestaan, kun he tietävät, että robotti ei turhaudu.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kielikouluttaja Leena Laine on hyödyntänyt robotteja nyt kahden oppitunnin aikana, ja kertoo niistä olevan hyötyä varsinkin ryhmän eriyttämisessä. Opiskelijoiden keskittymiskyky pysyy myös hyvänä, kun opiskelu on monipuolista.

-Kielikoulutuksen opetusryhmät ovat usein hyvin heterogeenisiä, ja osaamisen taso saattaa olla hyvinkin laajaa. Tämänkin ryhmän kohdalla jotkut opiskelijat ovat luku- ja kirjoitustaidottomia omalla äidinkielelläänkin, kun taas toiset osaavat lukea. Robotin ansiosta ryhmää voi jakaa osiin, kun osa opettelee robotin avulla. Parhaimmillaan robotti voi toimia erinomaisena apuopettajana, Laine toteaa.

Hankkeessa työskentelevä robotiikan asiantuntijaNiko Kaukonen kertoo, että opiskelijat harjoittelevat puhumista näyttämällä robotille kuvia, ja kertomalla sen jälkeen robotille, mitä kuvassa tapahtuu. Robotin hyödyntämistä kielikoulutuksessa on suunniteltu yhdessä kielikouluttajan kanssa.

-Robotiikasta ajatellaan usein virheellisesti, että se vie meidän työpaikkamme. Kaikessa robotiikan hyödyntämisessä on kuitenkin taustalla sen kyseisen alan asiantuntija, jolla on tietoa siitä, miten robotista saataisiin paras hyöty irti. Tätäkin koulutusta suunnittelimme yhdessä Leenan kanssa, Kaukonen kertoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Laine jatkaa kertomalla, että syyrialaisista pakolaisista koostuva opiskelijaryhmä on erittäin motivoitunut ja ahkera. Opiskelijat opiskelevat kieltä myös kotona ja vapaa-ajallaan, ja ovat ottaneet myös robotin hyvin vastaan. Hän kertoo, että robottikoulutuksen pilotoiminen on tuonut hänelle itselleenkin uutta positiivista virettä.

-On hienoa olla mukana tällaisessa uraauurtavassa hankkeessa. Suomessa robotteja hyödynnetään kielikoulutuksessa Helsingissä, Tampereella ja nyt myös Kokkolassa.

Kaukonen kertoo, että robotit eivät ainoastaan suorita niille annettuja tehtäviä, vaan ne voivat myös itsenäisesti hakea katsekontaktia, aistia ihmisten tunnetiloja ja osaavatpa ne myös arvioida ihmisten iän.

-Onneksi ne ovat tähän asti arvioineet varsinkin naisten kohdalla iän hieman alakanttiin, hän kertoo hymyillen.

Fakta

Robotiikka ammatillisessa koulutuksessa

-Keski-Pohjanmaan ammattiopiston Onni Robo -hankkeen tavoitteena on edistää uusien teknologioiden käyttöönottoa ja vahvistaa robotiikkaosaamista ammatillisessa koulutuksessa.

-Hankkeen myötä ammattiopiston käyttöön hankitaan kolme robottia ja drone-lennokkeja, joiden hyödyntämistä pilotoidaan muun muassa hyvinvointialalla ja kielikoulutuksessa.

-Yli kaksivuotinen hanke on Euroopan sosiaalirahaston rahoittama.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä