Paikallisuutiset

Kokkola-Pietarsaaren lentoaseman tilanne on heikko, sillä matkustajat siirtyvät Vaasaan ja juniin – Kosekin toimitusjohtaja Anne Pesola on huolissaan siitä, kuinka ongelmat vaikuttavat alueen elinkeinoelämään: "En uskalla edes ajatella sitä vaihtoehtoa, että kenttä suljettaisiin"

Aikataulut ja yhteydet eivät toimi. Helsinkiin lennetään Kemin kautta. Suoria lentoja perutaan ja niiden tilalle saadaan öisiä bussikuljetuksia Vaasaan. Siinä muutama syy, miksi monet ovat huolissaan Kruunupyyssä sijaitsevan Kokkola-Pietarsaaren lentoaseman tulevaisuudesta.

Lentokentän tilanne ei ole kevään aikana muuttunut mitenkään. Sinne ei ole saatu järjestettyä kaivattua Helsingistä saapuvaa aamulentoa, myöhäisempää Helsinkiin lähtevää aamulentoa eikä Tukholman lentoja.

– Käymme sekä aamuvuoroista että Ruotsin liikenteestä koko ajan keskustelua Finnairin ja muiden lentoyhtiöiden kanssa. Teemme kaikkemme, mutta yhteisymmärryksen löytäminen näinä aikoina ei ole kovin helppoa. Kotimaan matkailu vähenee, polttoainehinnat nousevat ja ilmastokeskustelu kiihtyy. Lentoyhtiöt miettivät tarkkaan ennen kuin tekevät mitään ratkaisuja, kentän liikenneyhteyksistä ja aikatauluista vastaavan lentohalliyhtiön toimitusjohtajaStig-Göran Forsman kertoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Forsmanin mukaan Finnair pohtii nyt, miten Helsingistä saapuvan aamuvuoron voisi järjestää. Kesän aikana ei kuitenkaan tule tapahtumaan muutoksia.

En uskalla edes ajatella sitä vaihtoehtoa, että kenttä suljettaisiin. Anne Pesola Kosekin toimitusjohtaja
Kruunupyyn lentokentällä käy kolme reittilentoa päivässä, mutta Helsingistä saapuvaa aamuvuoroa kaivataan edelleen.
Kruunupyyn lentokentällä käy kolme reittilentoa päivässä, mutta Helsingistä saapuvaa aamuvuoroa kaivataan edelleen. Kuva: Antti Varonen

Tilanne vaikuttaa paitsi matkailijoiden myös alueen yritysten toimintaan. Helsinkiin ja Ruotsiin pitäisi päästä nopeasti ja luotettavasti.

– Nyt on sattunut monta kertaa niin, että aamukoneella on ollut lähtö ja illalla on tullut viesti, että kone on peruttu ja bussi Vaasaan lähtee kolmelta yöllä. Sellainen toiminta murentaa luottamusta lentoyhteyksiin ja ohjaa matkustajia Vaasan tai VR:n suuntaan, Kokkolanseudun Kehitys Oy Kosekin toimitusjohtajaAnne Pesola huokaa.

Boliden Kokkolan toimitusjohtajaAntti Kontiaisella on asiasta omakohtaista kokemusta. Hän lensi keskiviikkona Tukholmaan Vaasan kautta, koska aikataulut eivät sopineet yhteen Kokkola-Pietarsaaren lentojen kanssa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Boliden on kansainvälinen firma eli meidän pitää pystyä tekemään matkoja molempiin suuntiin. Siksi on erittäin tärkeää, että Helsinkiin on riittävästi lentoja, Tukholmaan saataisiin jokin yhteys ja että lentokenttä ylipäätään säilyisi tällä alueella. Näiden asioiden eteen pitää tehdä hartiavoimin töitä, Kontiainen toteaa.

Töitä onkin jo tehty. Pesola kertoo, että Finnairiin on oltu tiiviisti yhteyksissä useiden vuosien ajan. Lentoyhtiölle on kerrottu, että Helsinkiin lentävällä myöhäisemmällä aamuvuorolla olisi varmasti matkustajia.

– Elinkeinoelämän toiveita ei ole kuitenkaan kuunneltu. Tuntuu siltä, että Vaasan elinkeinoelämää pidetään tärkeämpänä, vaikka meidän teollisuutemme on aivan yhtä tärkeää. Helsingissä ei ehkä tunneta riittävästi tämän alueen vahvaa elinkeinoelämää, koska näyttää siltä, että tilanne ei ole paranemassa, Pesola harmittelee.

Hänen mielestään asia ei voi kuitenkaan jäädä yksinomaan alueen harteille, vaan valtion on turvattava toimivat lentoyhteydet tasapuolisesti koko Suomeen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– En uskalla edes ajatella sitä vaihtoehtoa, että kenttä suljettaisiin. Elinkeinoelämämme on täysin riippuvainen toimivista lentoyhteyksistä.

Lentohalliyhtiön toimitusjohtaja Stig-Göran Forsman vakuuttaa, että lentokentän tulevaisuus ei ole tällä hetkellä uhattuna. Finnair on vahvistanut Forsmanille säilyttävänsä toistaiseksi kaikki kentän reittilennot. Finavian taas on pidettävä auki kaikkia niitä kenttiä, joilla on säännöllistä reittiliikennettä.

Vaikka osa matkustajista siirtyykin Vaasaan, Keski-Pohjanmaan liiton vt. maakuntajohtajaJyrki Kaiponen ei näe Vaasan ja Kruunupyyn kenttien kilpailevan keskenään.

– Eivät ne ole syntyneetkään tuosta vain, vaan niille molemmille on ollut tarvetta. Eikä se tarve ole hävinnyt minnekään, Kaiponen toteaa.

Keskipohjanmaa ei tavoittanut Finaviaa kommentoimaan asiaa.

Lue myös Keskipohjanmaan pääkirjoitus aiheesta:Yritysmaailma tarvitsee hyvät lentoyhteydet Kruunupyystä – Mitä vaikutuskeinoja on vielä käyttämättä?

Juttua päivitetty 14.6.2019 10.45. Korjattu, että Helsinkiin lennetään Kemin kautta.

Fakta

Lentokentän tilanne

Kokkola-Pietarsaaren lentokentän kautta kulkee kolme reittilentoa päivässä.

Kentältä puuttuu Helsingistä saapuva aamuvuoro ja Helsinkiin lähtevä myöhäisempi aamuvuoro.

Monet lennot ovat niin sanottuja kolmiolentoja.

Suorat lennot Tukholmaan puuttuvat kokonaan.

Lentoja perutaan silloin tällöin.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä