Paikallisuutiset

Veneturvallisuus on päällikön näpeissä – Kokkolan vesillä veneilyturvallisuudessa laiminlyödään toistuvasti samoja seikkoja:”Aina löytyy puutteita ja vähintään tarkkuudessa on parantamisen varaa monella”

Toistaiseksi veneilykesä on sujunut Kokkolan alueella hyvin, mutta tiettyihin turvaseikkoihin kannattaa kiinnittää huomiota

Uuden,kesäkuun alussa voimaan astuneen vesiliikennelain mukaan vesikulkuneuvon päälliköllä on erityisen painava vastuu, jota vesilläliikkujat pitävät hyvänä seikkana uudessa laissa.

– Uudella lailla halutaan parantaa vesiliikenteen turvallisuutta ja uuden lain pykälät vaikuttavat järkeviltä. Erityisesti kulkuneuvon päällikön yleinen vastuu on korostunut ja se on vain hyvä asia, toteaa Kokkolan merivartioaseman merivartiomestariTeemu Kiviranta.

Päällikön vastuulle kuuluu muun muassa se, että vesillä matkaaminen on turvallista ja päällikkö on ohjeistanut muita kulkuneuvossa olevia riittävällä tavalla. Lisäksi päällikkö vastaa siitä, että käytössä on oikeat varusteet ja ne ovat kaikkien saatavilla.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Päälliköllä on liuta muitakin vastuualueita.

– On hyvä, että asiat on selkeästi vastuutettu jollekin. Ja muutos on vesilläliikkujille varmasti ajatuksia herättävä. Jos uusi laki on vielä epäselvä, niin kehotan käymään tutustumassa Traficomin sivuilta löytyviin tietopaketteihin, Kiviranta sanoo.

Aikaisin alkanut kesäkausi on tiennyt kohtalaisen vilkasta alkukesän vesiliikennöintiä, mutta merivartiosto ei ole törmännyt valvonnassaan suurempiin puutteisiin. Veneilyturvallisuutta ajatellen laiminlyönnit kohdistuvat pitkälti samoihin asioihin.

– Turvallisuusvälineet ja -varusteet voivat olla joko puutteelliset, tai niiden käytössä on puutteita. Yksi seikka on myös veneilijän kunto ja päihteiden käyttö.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Myös tilannenopeudet aiheuttavat vaaratilanteita.

–Vaaraa aiheutetaan silloin, kun ei piitata esimerkiksi nopeusrajoituksista. Lisäksi vesijettien määrä on noussut ja ne kulkevat lujaa. Ne eivät välttämättä aiheuta aina vaaraa, mutta ne aiheuttavat eniten närää muissa vesiliikenteessä olevissa.

Kiviranta luonnehtii Kokkolan alueen veneilijöitä yleisesti ottaen fiksuksi porukaksi.

– Tehtävämäärät ovat tähän mennessä olleet normaalikesän tahdissa. Yleisesti ottaen väki käyttäytyy hyvin: kun harrastetaan kalliilla kalustolla, niin ylilyöntejä tulee harvemmin.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kokkolan Venekerho ry:n satamakapteeniErkki Heikkilän mukaan veneilyturvallisuudessa löytyy kaikilta aina vähän parannettavaa.

– En usko, että turvallisuusasioiden huomiointi on sen ihmeemmin muuttunut. Tietenkin sitä toivoo, että turvallisuusasiat olisivat hallussa kaikilla harrastajilla. Aina löytyy puutteita ja vähintään tarkkuudessa on parantamisen varaa monella.

Heikkilän mielestä erityistä huolta nostattavat kuitenkin uudet veneilijät, joilla ei ole vesillä liikkumisesta juurikaan aikaisempaa kokemusta eikä taidot ole vielä karttuneet.

– Se on hieno asia, että veneily kiinnostaa. Mutta ongelma on, kun venekaupassa tulee mukana karttaplotteri eikä veneestä löydy tavanomaista kompassia tai paperikarttaa. Ja vaikka löytyisikin, niin niitä ei osata käyttää. Tulee ongelmia, kun kaikki meneekin pimeäksi eikä nähdäkään karttaplotterin viivaa, jota pitkin päästäisiin suoraan kotiin.

Samaan ilmiöön on törmätty myös merivartiostossa.

– Monet käyttävät puhelimia ja tabletteja eri sovellusten käytössä ja kun akut loppuu näistä välineistä niin vaikeuttaahan se perille pääsyä. Mutta siksi tästäkin asiasta on kirjattu pykälä uuteen lakiin ja sekin kuuluu jatkossa päällikön vastuuseen, että vesikulkuneuvosta löytyy merenkulkujulkaisuja sekä merikarttoja, Kiviranta huomauttaa.

Heikkilä toteaa myös, että vaaran paikkoja syntyy silloinkin, kun uudet veneilijät eivät välttämättä hoksaa huomioida vesillä liikkumisen vaaroja.

– Toisinaan näkee, että veneellä mennään siellä, missä on vettä eikä ymmärretä, että siellä on suuria kiviä pohjassa.

Uuteen vesiliikennelakiin Heikkilä kertoo tutustuneensa suurpiirteisesti.

– Se on hyvä, että vastuuhenkilö on löydyttävä joka veneestä. Jos jotain sattuu, niin ei voida syytellä puolin ja toisin, kun on sovittu siitä, kuka on vastuussa. Onhan autossakin kuski ja hänellä on vastuu kyydistä.

Soutuveneelläkin on oltava päällikkö kesäkuusta lähtien: "Kyllä se vähän hymyilyttää", sanoo uusikaarlepyyläinen veneilijä Jori Isomäki

Kommentti

Fakta

Huomioi ainakin seikat nämä veneillessäsi

Moottoriveneessä ja yli viiden metrin pituisessa purjeveneessä tulee olla oikean kokoinen pelastusliivi tai kelluntapukine jokaiselle veneessä olijalle. Myös soutuveneessä suositellaan liivien käyttöä.

Vesillä liikuttaessa ei ole etuajo-oikeuksia, vaan väistämisvelvollisuuksia. Opettele väistämissäännöt ennen vesille lähtöä.

Vesiliikennejuopumuksen raja on yksi promille. Venettä ei saa kuljettaa sitäkään pienemmässä humalassa, jos kuljettaminen vaarantaa oman tai muiden turvallisuuden.

Veneilijän tärkein yhteydenpitoväline merellä on meri-VHF-radiopuhelin, joka mahdollistaa radioyhteyden veneen ja meripelastuskeskuksen tai veneiden välillä silloinkin, kun matkapuhelinverkossa ei ole kuuluvuutta.

Lähde: Traficom

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä