sunnuntai 26.9.2021 | 15:05
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Mielipide

Lukijan mielipide: Liikutaanko Kalajoen päätöksenteossa jälleen lain harmaalla alueella?

Ti 14.9.2021 klo 15:30

Kunnan hallinnosta määrätään kuntalaissa ja sitä tarkentavassa valtuuston hyväksymässä kuntakohtaisessa hallintosäännössä. Kunnallisten toimielinten kokoukset ovat valtuustoa lukuun ottamatta lähtökohtaisesti suljettuja eli niissä voivat olla läsnä vain toimielimen jäsenet sekä ne, joiden läsnäolon valtuusto on perustellusta syystä hallintosäännöllä mahdollistanut. Yleensä muu läsnäolo hyväksytään vain asian esittelijälle, kunnanjohtajalle sekä hallituksen ja -valtuuston puheenjohtajille toimielimestä riippuen.

Poikkeuksellisen vapaamuotoinen muiden henkilöiden läsnäolo suljetuissa kokouksissa herätti Kalajoella keskustelua jo edellisellä vaalikaudella johtaen hallintosäännön tarkennuksiin. Asiassa päädyttiin edellä kuvattuun käytäntöön laajennettuna siten, että läsnäolo mahdollistettiin yksittäisissä kokousasioissa toimielimen päätöksellä myös valmisteluvastuussa oleville viranhaltijoille. Tämä nähtiin perustelluksi esimerkiksi talousarvion osalta, asian käsittelyn monivaiheisuudesta johtuen.

Heti uuden valtuustokauden alussa toimielimillä on kuitenkin hyväksytetty tai yritetty hyväksyttää täysin käänteisiä linjauksia eli, että valmistelijat saisivat olla suljetuissa kokouksissa läsnä, mikäli toimielin ei toisin päätä. Tämä on ongelmallista, koska hallinnon järjestämisestä päättää kuntalain velvoittamana valtuusto. Hallintosääntöön kirjattu poikkeus toimielinten omasta päätösvallasta tarkoittaa siis jo lähtökohtaisesti läsnäolo-oikeudesta päättämistä vain yksittäisten asioiden käsittelyyn liittyen ja silloinkin vain hyvin perustellusta syystä. Muut toimielimet kuin valtuusto eivät voi tehdä läsnäoloa koskevia yleisiä linjauksia.

Kalajokisessa päätöksenteossa noudatettiin kyseenlaisia käytäntöjä jo edellisen valtuustokauden alkaessa elinkeino- ja maankäyttötoimikunnan toimittua merkittävää julkista valtaa käyttäen ja kuntalaisilta piilossa vuosia, ellei jopa vuosikymmeniä. Korjausta saatiin vasta, kun maan tunnetuin hallinto-oikeusasiantuntija Olli Mäenpää otti YLE:n pyynnöstä asiaan kantaa ja totesi asiassa liikuttavan vähintäänkin lain harmaalla alueella.

Liikutaanko Kalajoen päätöksenteossa jälleen harmaalla alueella? Kuinka monta kertaa johtavilta viranhaltijoilta voidaan seuraamuksetta hyväksyä hallinnon ohjaamista kyseenalaisiin käytäntöihin? Toisaalta myös luottamushenkilöiden tulisi tiedostaa vastuunsa ja ymmärtää toimivansa viranhaltijoiden tavoin virkavastuulla. Vaikka viranhaltijoiden vastuuta kasvattaa vahva velvoite noudattaa valmistelussa hallinnon normeja, ei edes hyvä tarkoitus loputtomasti suojaa luottamushenkilöitäkään kyseenalaisia päätösesityksiä hyväksyttäessä.

Silloin kun virheellisiin käytäntöihin kunnan hallinnossa päädytään, vastuu niiden korjattavaksi saattamisesta kuuluu ensisijaisesti toimielinten esittelijöille ja puheenjohtajille sekä kaupunginhallitukselle. Viime kädessä vastuun kantavat myös valtuutetut. Asian korjaaminen on tärkeää, jotta luottamus hallintoon säilyy.

Meri Säteri

KTM johtaminen ja organisaatiot

Heti uuden valtuustokauden alussa toimielimillä on kuitenkin hyväksytetty tai yritetty hyväksyttää täysin käänteisiä linjauksia eli, että valmistelijat saisivat olla suljetuissa kokouksissa läsnä, mikäli toimielin ei toisin päätä.

#

Kommentoi 2 Kommenttia

Kommentointi on vain tilaajille.

Juttua ei ole vielä kommentoitu.

Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »