Paikallisuutiset
Katso, mitkä tavarat käyvät nyt kaupaksi kirpputoreilla: "Kirpputorimyyjät tienaavat meidän kirpputorilla tosi hyvin", kertoo kokkolalaisen kirpputori Aikakoneen omistaja Tiina Pitkänen
Nuoret ja nuoret miehet ovat löytäneet kirpputorin. He varaavat myyntipöydän ja tekevät ostoksia. Myös ysärivaatteet kiinnostavat, koska niitä ei ole muilla.
Hyväkuntoisten vaatteiden kierrättäminen näkyy kokkolalaisen kirpputori Aikakoneen myynnissä.
– Vaatteet todella ovat nykypäivän juttu. Kirpputorimyyjät tienaavat meidän kirpputorilla tosi hyvin, kertooTiina Pitkänen.
Vuonna 2019 perustettu kirpputori Aikakone muutti viime kesänä isompiin tiloihin Heinolan alueelle entisen Rukan tehtaan tiloihin.
Yli tuhannen neliön tiloissa on 221 myyntipöytää sekä sisustusliike. Viime kesänä parkkipaikka oli täynnä ja autoja parkattuna myös tien varrelle. Kassan mukaan asiakkaita kävi päivän aikana noin 500.
.lemonwhale-embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width:100%; width:100% } .lemonwhale-embed-container iframe { position: absolute; top: 0; left:0; width: 100%; height: 100%; }
Aikakone on uuden ajan kirpputori, joka on siisti ja avara leveine käytävineen. Eniten myynnissä on vaatteita, jotka ovat siististi esillä rekeissä.
– Ympäri vuoden vaatteet ovat ykkösmyyntiaihe. Naisten ja lasten vaatteiden ohella kaupaksi menevät hyvin myös miesten vaatteet, Pitkänen sanoo.
Uutta on se, että myös nuoret sekä nuoret miehet pitävät vaatemyyntipöytiä kirpputorilla.
Kirpputorimyyjät myös ostavat vaatteita muiden myyjien pöydistä. He ajattelevat, ettei ole järkevää ostaa uusia vaatteita kaupasta.
– Monet ostavat kaikki vaatteensa kirppareilta, koska ne ovat niin hyviä. Moni haluaa myös toimia ekologisesti, Pitkänen sanoo.
Kirpputorilta saa myös hyvällä omallatunnolla vaihtelua omaan vaatekaappiin.
– Meillä on myyjiä, jotka kierrättävät vaatteensa nopeasti.
Merkkivaatteet löytävät ostajansa kirpputorilta.
– Meiltä ostetaan yli sadan euronkin merkkivaatteita. Ihmiset ymmärtävät merkin arvon, joten kirpputorilla ei tarvitse myydä merkkivaatteita parilla eurolla vaan voi saada hyvän hinnan, Pitkänen sanoo.
Aikakoneen kirpputorilla on erikseen retrokauppa, jossa myydään muun muassa aitoja ysärivaatteita ja asusteita. Suosituimpia merkkejä ovat aidot 501 Levi's -farkut ja Adidaksen urheiluvaatteet.
– Monet nuoret hakevat yksilöllistä muotia, jota ei ole kaikilla.
Kirpputoreilla tehdään löytöjä päivittäin, ja usein ne liittyvät lasitavaraan.
Adidas, Marimekko, Muumimukit ja Mariskoolit ovat merkkituotteita, jotka ostetaan kirpputoripöydistä ensimmäisinä. Tämä on huomattu kahdeksan vuotta toimineella ylivieskalaisella kirpputorilla.
270-paikkaisen Kirppis Ruususen omistajaMerja Kantola uskoo, että kirpputorit ovat kehittyvä ja kasvava ala.
– Kierrätys on yleistynyt. Kaiken ei tarvitse olla uutta. Tosi monesti löydetään lapselle haalari kympillä tai merkkihaalari kahdellakympillä, kun kaupassa se maksaisi satasen.
Eniten myydään vauvan- ja lastenvaatteita sekä nuorten vaatteita. Merkkivaatteet ovat laadukkaita ja saattavat kiertää moneen kertaan.
– Aina vaan yllättää, miten hyvää tavaraa on myynnissä. Sitä on mukava myydä, Kantola sanoo.
Kirpputoriyrittäjä toivookin, että kaupoille tulisi myös asiakkaita, jotka eivät ole koskaan käyneet kirpputorilla tai he ovat käyneet vain sen yhden kerran.
Ruususessa käy aikaisempaa enemmän miesasiakkaita.
– Myymälässä on uusia laadukkaita työkaluja, ja miehet ostavat paljon esimerkiksi LP-levyjä. Myös nuoret miehet ovat alkaneet ostaa vaatteita meiltä, Kantola sanoo.
Monet hakevat kirpputorilta uutta tai vanhaa sisustustavaraa.
– Jos raanuja tai ryijyjä tulee pöytään, ne menevät heti.
Myös lelut käyvät hyvin kaupaksi kirpputorilla.
– Tiesin, että joulun jälkeen tammikuussa tulee ihania leluja myyntiin. Mummot saattavat ostaa niitä kassillisen mummolaleluiksi.
Käytetystä valtavirtaa
Perinteisen kirpputorimyynnin haastaja ovat nettikirppikset ja käytetyn tavaran some-ryhmät.
Nettikirppikset ja käytetyn tavaran Facebook-ryhmät ovat tuoneet uusia asiakkaita käytetyn tavaran kauppaan.
Vertaisverkkokauppa eli kuluttajien välinen käytetyn tavaran ostaminen ja myyminen netissä kasvaa 5 – 10 prosentin vuosivauhdilla.
Vertaiskaupan kokonaismarkkina on vuosittain noin 480 miljoonaa euroa. Tästä verkkokauppojen osuus on lähes 80 prosenttia.
Rahan säästäminen sekä tuotteiden elinkaaren jatkaminen ovat tärkeimpiä syitä vertaisverkkokauppojen suosimiselle.
Lähde: Vertaiskaupan tutkimus 2019