° | m/s |
Vuoden 2022 matkailutilastojen mukaan merkittävimmät onnistumiset Kalajoen matkailualueella saavutettiin majoitusmyynnin ja kansainvälisten asiakkaiden kasvussa. Majoitusmyynti oli 10,5 miljoonaa euroa, jossa kasvua 23 prosenttia. Se sisältää 0,8 miljoonaa euroa Airbnb ja Vrbo:n myyntiä.
Rekisteröidyt yöpymiset säilyivät Kalajoella lähes edellisen vuoden tasolla, muutos oli -1,7 prosenttia. Suhteellisen osuuden alenema on samaa tasoa kuin Sotkamossa (-1,8%) ja jonkin verran pienempi kuin Kuusamossa (-4,2%) ja Pudasjärvellä (- 6%).
Kalajoen kansainvälisten yöpymisten osuus vuonna 2022 oli 7,5 prosenttia (ennen koronaa vertailuluku vuonna 2019 oli 2,1%) ja nousi lähemmäksi tavoitettaan, joka on yli 10 prosenttia vuoteen 2025 mennessä.
-Tällä hetkellä Kalajoen kansainvälinen kasvu tulee pääosin työperäisestä matkustamisesta, joten meillä riittää vielä työtä sekä markkinoinnin että myynnin osalta vapaa-ajan matkustamisen kasvattamisessa. Se on iso mahdollisuus. Kansainvälinen vapaa-ajan matkustaja käyttää paljon rahaa palveluihin, sanoo Visit Kalajoen toiminnanjohtaja Seija Vesala.
Matkailukeskuksen kasvua tukee monipuolinen yrittäjyys ja vahvana jatkuneet yksityiset investoinnit majoitus- ja palveluinfraan. Lisäksi Visit Kalajoen matkailumarkkinointi on osoittanut saavuttavansa digitaalisesti hyvän näkyvyyden. Kesäsesongin ulkopuolelle tavoitellaan kotimaasta lisää kokous- ja tapahtumakauppaa.
-Tämän vauhdittamiseksi käymme neuvotteluja uusien tapahtumatuottajien kanssa ja lisäksi teemme aktiivista myyntiä B2B kentässä, Vesala kertoo.
Visit Kalajoella oli oma osasto Matkamessuilla Helsingissä 18.-22.1.2023. Kalajoki matkakohteena kiinnosti messukävijöitä, joita osastolla vieraili runsain määrin.
Juttuvinkit ja uutispäivystys
Tekstiviestit ja WhatsApp: 040 036 5601
Sähköposti: toimitus@kpk.fi
° | m/s |